Geloof en verstand

memento

Bericht door memento »

refo schreef:Overigens twijfel ik niet aan bijbelse waarheden. Maar wel aan uitlegging van sommige gedeelten. Die lezen we dan met een reformatorische bril, terwijl het Joodse geschriften zijn en er vaak wat anders bedoeld wordt dan wat we er nu (op de klank af) van maken.
Well, dat is natuurlijk wel een punt. Wij lezen de Statenvertaling, die letterlijk vertaald heeft, waardoor een hele hoop beeldspraak en uitdrukkingen soms letterlijk genomen worden, waardoor de bedoeling ervan verloren gaat.

Echter, dat rechtvaardigd niet om ons denken in de Schrift te gaan lezen, en onze logica erop toe te passen.
refo

Bericht door refo »

Wie bedoel je nou met ons?
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Wie bedoel je nou met ons?
Daarmee bedoel ik wat Gravo stelt, namelijk het denken van de westerse wetenschap.

Ik acht het een andere zaak als we de bijbel interpreteren vanuit het Joodse denken uit de bijbeltijd.
refo

Bericht door refo »

<<< krrraaakkkk >>>

(Dat was mijn klomp...)
refo

Bericht door refo »

't Klopt niet ook van die decimalen:
En op het hoofd ener stelling was een ronde hoogte van een halve el rondom; ook waren op het hoofd der stelling haar handhaven, en haar lijsten uit
...Een gomer nu is het tiende van een efa...
Met een tiende deel meelbloem, gemengd met een vierendeel van een hin gestoten olie; en tot drankoffer een vierde deel van een hin wijn
refo

Bericht door refo »

De foutloosheid van de Bijbel moet je niet te ver voeren. Alles tot zaligheid staat er in, maar we weten ook dat de oorspronkelijke tekst er niet meer is.

Maar het OT gaat niet boven een wiskundige wetmatigheid dat de omtrek van een cirkel 3,14 en een bbeetje maal de doorsnee is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Deze discussie ook gevoerd op de topic Ned. Geloofsbelijdenis, artikel 3, vrij recent nog. Misschien kan iemand even linken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat zou ik toch maar wel doen, als ik jou was.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bij de schipbreuk van Paulus staat op een gegeven moment ook dat het land het schip naderde, Dat klopt ook niet.
Beste Refo, je zegt heel gevaarlijk dingen. Als jij aan boord van het schip staat, komt het land dichterbij. punt uit. Evenals er in de Bijbel gesproken wordt over de hoeken/kanten van de aarde.
God wist toen ook dat de aarde rond was, maar heeft het toch omwille van ons kleine begrip toen (en nu!) over de vier kanten.

Als wij niet alles uit de Bijbel begrijpen zegt dat iets over ons, niet over God en Zijn Woord!
refo

Bericht door refo »

Grut, wat een discussie.

Jullie zijn echt letterknechten, zeg. Eerst zeg je dat de Bijbel geen decimalen bevat. Dat vat ik op als: breuken. Ik toon aan dat de Bijbel de breuk kent. Dan moet ik me concentreren op de decimalen.

Volgens sommigen bevat de Bijbel geen enkele fout. Toch staan er op het technische vlak blijkbaar interpretaties van de schrijvers in. Het schip naderde het land. En niet andersom. En als dan perse de aarde het schip moet naderen, omdat dat er staat, waarom mag ik dan niet geloven dat God wil dat alle mensen zaligworden omdat dat er staat en niet allerlei?
rekcor

Bericht door rekcor »

Refo schreef:Bij de schipbreuk van Paulus staat op een gegeven moment ook dat het land het schip naderde, Dat klopt ook niet.
Volgens Einstein klopte dat overigens wel. Je zou namelijk ook kunnen zeggen: de boot staat stil en de aarde draait een stukje (in plaats van: de aarde staat stil en de boot vaart).

Volgens mij is Refo aanhanger van de 'organische' inspiratieleer (zie ook dit artikel, sorry, weer Wapenveld :wink:) en de rest van een mechanische inspiratieleer. Of zie ik het verkeerd?
refo

Bericht door refo »

Kan dat in 3 zinnen uitgelegd worden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dubbel op
Raike
Contacteer:

Bericht door Raike »

gravo schreef:(...)

Ik geloof in wat er in de Bijbel staat, maar ik wil daar mijn eigen verstand niet voor inleveren. En de consequentie is, dat ik van veel verhalen uit de Bijbel alleen maar weet, wie het hoe geschreven heeft, maar niet hoe het er reëel aan toe is gegaan.

Wanneer ik zeg, dat ik geloof, zeg ik eigenlijk, dat ik een bewijs heb gekregen van dingen die ik niet zie. En dat is voor een mens een zeer onnatuurlijke situatie. Het is hetzelfde als een blinde in de verte zou turen en opeens zou zeggen: ha. juist, nu zie ik het. De werkelijkheid is natuurlijk, dat hij het helemaal niet ziet (hij ziet het echt niet), maar ondertussen heeft hij toch die stellige, vreemde uitspraak gedaan, dat hij het wel ziet.

Zo vreemd gaan bij mij geloof en verstand ook samen.

gravo
Dag gravo,

Inderdaad leveren de vele wonderen in de Bijbel problemen op voor het verstand (overigens geldt dat niet alleen voor de wonderen).
Alleen ik kan me niet zo vinden in de oplossing die je aandraagt.
Je zegt niet te weten wat er daadwerkelijk gebeurd is. Maar dan vraag ik me af wat je dan doet met de lichamelijke opstanding van Jezus. Is het niet cruciaal voor een christen te geloven dat dat daadwerkelijk gebeurd is, en niet 'misschien wel, maar misschien ook niet'?

M.i. moet je sowieso het voorkomen van wonderen niet bij voorbaat uitsluiten omdat ze strijdig zijn met het verstand. Ze komen namelijk gewoon voor, waarneembaar met de zintuigen. Alleen niet herhaalbaar, tja..
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Kan dat in 3 zinnen uitgelegd worden?
Kijk even in de wikipedia.
Wel iets meer dan 3 zinnen, maar zeer duidelijk.
Gesloten