Dat laatste is natuurlijk niet waar. In onze representatieve democratie is het nu eenmaal zo geregeld dat het parlement de beslissing neemt. De wil van het parlement wordt geacht de wil van het volk te zijn. Dat is natuurlijke een illusie, maar wel een nuttige. Daarom ben ik in principe tegen referenda en andere vormen van directe democratie.Oorspronkelijk gepost door Kaw
Enkel en alleen al om de houding van de politiek ga ik nee stemmen.
"Balkenende waarschuwt nee-stemmers Europese Grondwet"En zo heb ik nog wel meer artikeltjes gelezen waar min of meer gedreigt wordt dat nee stemmen heeeel slecht is.
En dan heb je nog die "stem voor" campagne. Zelfs de altijd critische politici zijn ineens voor 100% voor. Ergens heb ik gehoord dat er miljoenen zijn uitgetrokken om mensen toch ja te laten stemmen. Geld dat er ineens wel blijkt te zijn in een tijd van eeuwige bezuinigingen.
Nee-redenen zijn altijd vals en een internetsite dat nee-stemmen propagandeerde moest zelfs van het internet af. Naar mijn idee ongekende situaties waar politici zo hard hun best doen om iets er door heen te krijgen.
Al met al gedrag dat mij het gevoel geeft dat europa ons door de strot wordt gedrukt. Zeker wanneer er na een nee-keuze in Nederland, we toch die grondwet in de tweede kamer aannemen. Dan is het tijd voor Oekraïne achtige demonstratie's, omdat we dan niet meer in een democratie leven en de wil van het volk onder geschikt wordt geacht aan politieke role-playing spelletjes.
Overigens zou het natuurlijk een schande zijn als een eventuele negatieve uitslag van het referendum wordt 'gecorrigeerd' in het parlement. Niet omdat we dan niet meer in een democratie leven, maar omdat het parlement door toestemming te geven voor dit referendum aangeeft dat ze in dit bijzondere geval afziet van haar rol als volksvertegenwoordiging en ons zelf direkt laat beslissen. Als ze daar later weer op terugkomt als de uitslag haar niet bevalt, is dat een vorm van woordbreuk. Het zou echter een democratisch gelegitimeerde woordbreuk zijn.