Bijbel lezen aan tafel

Marieke

Re: Bijbel lezen aan tafel

Bericht door Marieke »

refo schreef:Ik denk dat in de GG's de bijbel bijzonder weinig gelezen wordt. Dat verklaart wellicht waarom er geen behoefte is aan begrijpelijke taal.

In het gezin wordt bij de maatijden een keer een dagboekje gelezen en een keer een kinderbijbel. Resteert nog éénmaal.

Mogelijk moet de waarde van de bijbel eens wat meer benadrukt worden in het openbaar. Dat zakt wat weg is mijn waarneming.
Refo Refo, wat sla je weer door....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:Hoe het komt weet ik niet, maar ik verzin dit niet, alle schoonouders van mijn broers bijv, lezen ook nooit de bijbel aan tafel, zelfs niet op zondag en de meesten van hen zijn gergem.
Waar ik over de vloer kom en kwam zijn over het algemeen "gerespecteerde" kerkelijk trouw meelevende mensen en gezinnen, 1 persoon waar ik vroeger regelmatig over de vloer kwam, is degene waar alleen zondag 'smiddags de Bijbel op tafel kwam, en als ik er doordeweeks was ook wel eens af en toe bij de avondmaaltijd...die man is overigens al vele jaren ouderling bij de ogg, en heeft een hoog aanzien bij de meeste kerkmensen :hum
Staat daar ook niets tegenover (persoonlijke bijbelstudie, gezamenlijk afsluiten van de dag met Bijbellezen)??
Nee, ben je mal, dat vinden ze helemaal vrome poppenkast, maar ik ben verbaasd dat jullie dat niet kennen of ooit meegemaakt hebben, het is hier ter plaatse en omgeving meer gemeengoed dan iets abnormaals, bij huisbezoek moet de Bijbel vaak opgezocht worden :huhu
Nu dit herken ik in het geheel niet. Ik geef (mede) catechisatie aan kinderen die in een leeftijd zitten dat ze de waarheid wel vertellen, maar ook daar hoor ik dit nooit. En huisbezoek doe ik inderdaad regelmatig. Nu, dan is men óf goed voorbereid, óf men leest de Bijbel wel geregeld/dagelijks. Van dat laatste ga ik nog steeds maar uit.

Blijft natuurlijk nog wel de zorg over HOE er uit de Bijbel gelezen wordt: als het alleen maar is om weer aan een plicht voldaan te hebben (uit gewoonte of bijgelovigheid dus), dan is het niet goed. En nut en noodzaak van persoonlijke bijbelSTUDIE (dat is meer dan alleen LEZEN) is zeker nodig om benadrukt te worden!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
eilander schreef:
Orchidee schreef:Hoe het komt weet ik niet, maar ik verzin dit niet, alle schoonouders van mijn broers bijv, lezen ook nooit de bijbel aan tafel, zelfs niet op zondag en de meesten van hen zijn gergem.
Waar ik over de vloer kom en kwam zijn over het algemeen "gerespecteerde" kerkelijk trouw meelevende mensen en gezinnen, 1 persoon waar ik vroeger regelmatig over de vloer kwam, is degene waar alleen zondag 'smiddags de Bijbel op tafel kwam, en als ik er doordeweeks was ook wel eens af en toe bij de avondmaaltijd...die man is overigens al vele jaren ouderling bij de ogg, en heeft een hoog aanzien bij de meeste kerkmensen :hum
Staat daar ook niets tegenover (persoonlijke bijbelstudie, gezamenlijk afsluiten van de dag met Bijbellezen)??
Nee, ben je mal, dat vinden ze helemaal vrome poppenkast, maar ik ben verbaasd dat jullie dat niet kennen of ooit meegemaakt hebben, het is hier ter plaatse en omgeving meer gemeengoed dan iets abnormaals, bij huisbezoek moet de Bijbel vaak opgezocht worden :huhu
Wij ontbijten hier vrijwel nooit gezamenlijk, middageten doe ik vaak alleen. Dus wij komen ook maar aan 1 x per dag. Zo gaat dat met kinderen die ver weg op school zitten en een man die tussen de middag ook niet thuis kan komen.
Als ik het dan zo lees, is er veel buitenkant :fi wat de buitenwereld ziet, moet goed zijn, maar in eigen gezinsverband komt het minder nauw ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

en laten we toch maar niet te snel weer andermans gebreken en zonden voor het voetlicht halen en veroordelen.
Er is in ieders eigen leven genoeg om je voor te schamen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

helma schreef:en laten we toch maar niet te snel weer andermans gebreken en zonden voor het voetlicht halen en veroordelen.
Er is in ieders eigen leven genoeg om je voor te schamen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar ik constateer alleen maar feiten, en in de refogezinnen, waar nu mijn dochters weleens over de vloer komen, word ook bij weinig de Bijbel aan tafel gelezen, en nu hoor ik hier dat jullie dat nooit mee maken, en dat er eigenlijk overal trouw gelezen word aan tafel...
Ik zal dan wel in een zeer bijzondere omgeving wonen en zeer bijzondere mensen ontmoeten en kennen, maar het is echt meer schering en inslag dat er geen Bijbel gelezen word, dan andersom.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
BJD

Bericht door BJD »

`s ochtends lezen we met de kinderen het dagboekje van Ds Tuinier met daarbij de Bijbel. ´s avonds de kinderbijbel van Alie Schouten Verrips. Tussen de middag gewon een stuk uit de Bijbel. Blijft het probleem bestaan dat ik voormezelf best Jeremia of Jesaja kan lezen maar met kinderen van 4 en 8 jaar vind ik dat zinloos. Ik heb grote moeite om zelf al te begrijpen wat er staat terwijl ik zelf lees, laat staan mijn kinderen. Zo kan ik nog wel een aantal Bijbelboeken noemen. Na het eten daaruit voorlezen heeft dus geen zin. Ik zie het om me heen. Die trouw alle Bijbelboeken volgen. Als je dan vraagt waar het over ging hebben ze geen flauw idee.

Uiteindelijk doet de dominee ook precies het zelfde. Er zijn Bijbelboeken waar vrijwel nooit uit gepreekt wordt. Omdat ze zich er kennelijk niet voor lenen. Voor studie is anders. Onze Bijbel is in die zin best dun. (psalmboekje ook trouwens)
Marnix

Bericht door Marnix »

Wij lezen 's avonds als we thuis zijn uit een dagboek (van John Stott momenteel). Daar blijft het inderdaad ook bij, gezamenlijk ontbijten doen we niet aangezien ik ruim een uur later weg ga 's ochtends. Ik lees 's ochtends in bed een hoofdstuk uit een boek (nu Onversneden Christendom van C.S. Lewis, daarvoor In alle redelijkheid van TIm Keller, dat soort boeken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor

Bericht door rekcor »

Even een heel andere vraag: is het bijbellezen aan tafel wel de meest effectieve manier om onze kinderen de inhoud van die bijbel 'in te scherpen'?

Men heeft in de onderwijskundige wereld veel onderzoek gedaan naar kennisoverdracht, waaruit keer op keer blijkt dat 'voorlezen' geen effectieve methode is (vuistregel*: een overdracht van 10%). Onderlinge discussie en kinderen zelf dingen laten uitleggen scoren veel hoger (vuistregel: 60-90%)

Ook in de bijbel, bijv. Deut 6:20 e.v.v.
Deuteronomium 6:20,21 schreef: Wanneer uw zoon u morgen zal vragen, zeggende: Wat zijn dat voor getuigenissen, en inzettingen, en rechten, die de HEERE, onze God, ulieden geboden heeft?

Zo zult gij tot uw zoon zeggen: Wij waren dienstknechten van Farao in Egypte; maar de HEERE heeft ons door een sterke hand uit Egypte uitgevoerd.
wordt het vraaggesprek tussen vader en zoon genoemd - al vind ik het lastig om dan te zeggen: zo moeten wij het ook doen.

Wat vinden jullie?

* John Biggs (2007) Teaching for Quality Learning at University, Buckingham: Open University Press/McGraw Hill, 2007.
helma

Bericht door helma »

Deut 6 begint al zo: 5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.

dat is dus eigenlijk altijd. Je hele leven moet doortrokken zijn van een voorleven en een voorhouden van Gods Woord.
Het mag dus inderdaad niet alleen beperkt blijven tot het lezen (en spreken) aan tafel.
rekcor

Bericht door rekcor »

helma schreef:Deut 6 begint al zo: 5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.
7 En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.

dat is dus eigenlijk altijd. Je hele leven moet doortrokken zijn van een voorleven en een voorhouden van Gods Woord.
Het mag dus inderdaad niet alleen beperkt blijven tot het lezen (en spreken) aan tafel.
Ok, maar het gaat mij om de (werk)vorm 'voorlezen'. Is dat de beste manier?
helma

Bericht door helma »

rekcor schreef:
helma schreef:Deut 6 begint al zo: 5 Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen.

Ok, maar het gaat mij om de (werk)vorm 'voorlezen'. Is dat de beste manier?
tja; bij mij heeft het vroeger wel gewerkt. Al merk je aan de kidneren van nu dat ze meer moeite hebben om langer stil te luisteren
Ik (wij..) doen het zelf meer in de dialoogvorm. Vragen stellen tussen het voorlezen door of even een gesprekje tussendoor. Je leest dan kleinere stukjes maar je merkt dat ze meer betrokken zijn. En je hootp dat dingen beter blijven hangen.
Willem

Bericht door Willem »

rekcor schreef:Even een heel andere vraag: is het bijbellezen aan tafel wel de meest effectieve manier om onze kinderen de inhoud van die bijbel 'in te scherpen'?

Men heeft in de onderwijskundige wereld veel onderzoek gedaan naar kennisoverdracht, waaruit keer op keer blijkt dat 'voorlezen' geen effectieve methode is (vuistregel*: een overdracht van 10%). Onderlinge discussie en kinderen zelf dingen laten uitleggen scoren veel hoger (vuistregel: 60-90%)

Ook in de bijbel, bijv. Deut 6:20 e.v.v.
Deuteronomium 6:20,21 schreef: Wanneer uw zoon u morgen zal vragen, zeggende: Wat zijn dat voor getuigenissen, en inzettingen, en rechten, die de HEERE, onze God, ulieden geboden heeft?

Zo zult gij tot uw zoon zeggen: Wij waren dienstknechten van Farao in Egypte; maar de HEERE heeft ons door een sterke hand uit Egypte uitgevoerd.
wordt het vraaggesprek tussen vader en zoon genoemd - al vind ik het lastig om dan te zeggen: zo moeten wij het ook doen.

Wat vinden jullie?

* John Biggs (2007) Teaching for Quality Learning at University, Buckingham: Open University Press/McGraw Hill, 2007.
Dat zoonlief gerichte vragen gaat stellen over getuigenissen (vertellingen, voorlezen, preken) en rechten (geboden, liefdedienst) bereik je m.i. nu juist door activiteiten zoals het voorlezen uit de Bijbel, het uitleggen hiervan en het voorleven naar Gods Woord. Onderlinge discussie en kinderen zelf dingen laten uitleggen vereist wel een bepaald basisniveau qua kennis en omgeving. Het een is dus geen substituut van het ander, maar beide vullen elkaar aan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

BJD schreef:`s ochtends lezen we met de kinderen het dagboekje van Ds Tuinier met daarbij de Bijbel. ´s avonds de kinderbijbel van Alie Schouten Verrips. Tussen de middag gewon een stuk uit de Bijbel. Blijft het probleem bestaan dat ik voormezelf best Jeremia of Jesaja kan lezen maar met kinderen van 4 en 8 jaar vind ik dat zinloos. Ik heb grote moeite om zelf al te begrijpen wat er staat terwijl ik zelf lees, laat staan mijn kinderen. Zo kan ik nog wel een aantal Bijbelboeken noemen. Na het eten daaruit voorlezen heeft dus geen zin. Ik zie het om me heen. Die trouw alle Bijbelboeken volgen. Als je dan vraagt waar het over ging hebben ze geen flauw idee.
Tja, kinderen horen de hele dag dingen om zich heen die ze allemaal nog niet zullen begrijpen. Maar ik vraag me af wat er met de ontwikkeling van kinderen gebeurt als je ze in een omgeving opvoedt waar uitsluitend dingen worden gezegd op 'hun' niveau. Volgens mij gaan ze dan toch iets missen.
Zo is het denk ik ook met Bijbellezen. Veel zal in het begin langs kinderen heengaan, maar naarmate de tijd vordert, zullen ze zich zaken meer en meer eigen maken. En wat ze 'onbewust' opgenomen hebben, heeft waarschijnlijk toch ook wel een functie in dat proces.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
BJD schreef:`s ochtends lezen we met de kinderen het dagboekje van Ds Tuinier met daarbij de Bijbel. ´s avonds de kinderbijbel van Alie Schouten Verrips. Tussen de middag gewon een stuk uit de Bijbel. Blijft het probleem bestaan dat ik voormezelf best Jeremia of Jesaja kan lezen maar met kinderen van 4 en 8 jaar vind ik dat zinloos. Ik heb grote moeite om zelf al te begrijpen wat er staat terwijl ik zelf lees, laat staan mijn kinderen. Zo kan ik nog wel een aantal Bijbelboeken noemen. Na het eten daaruit voorlezen heeft dus geen zin. Ik zie het om me heen. Die trouw alle Bijbelboeken volgen. Als je dan vraagt waar het over ging hebben ze geen flauw idee.
Tja, kinderen horen de hele dag dingen om zich heen die ze allemaal nog niet zullen begrijpen. Maar ik vraag me af wat er met de ontwikkeling van kinderen gebeurt als je ze in een omgeving opvoedt waar uitsluitend dingen worden gezegd op 'hun' niveau. Volgens mij gaan ze dan toch iets missen.
Zo is het denk ik ook met Bijbellezen. Veel zal in het begin langs kinderen heengaan, maar naarmate de tijd vordert, zullen ze zich zaken meer en meer eigen maken. En wat ze 'onbewust' opgenomen hebben, heeft waarschijnlijk toch ook wel een functie in dat proces.
Eens. Ik snap ook het probleem van BJD wel, maar zo houden we onze "kleine Bijbel" wel in stand. Ik kan zelf ook moeilijk gaan kiezen: wat zullen ze wel / niet begrijpen. En omdat de hele Bijbel Gods Woord is, durf ik daar niet aan te beginnen. Voor mezelf voelt dat als: het is allemaal wel Gods Woord, maar sommige gedeelten zijn minder.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeuren, maar daar hoeven we nog niet helemaal aan toe te geven!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Al de Schrift is van God ingegeven... en is nuttig tot....

Ook wat we zo -met ons natuurlijke verstand denkend- wel kunnen overlaan. Dit mag dus niet, en daar heeft onze dominee ook wel eens de vinger bij gelegd. En dat er uiteindelijk veel leerrijks in b.v. de geslachtsgeristers, of de Oud-testamentische tempeldienst met de verschillende offeranden ligt, is ook aangetoond, als er over werd gepreekt. We lezen vaak te haastig, te kort, te oppervlakkig... Sommige mensen schijnen zelfs niet meer dan 1 keer per dag 10 verzen na het eten lezen... hoorde ik uit betrouwbare bron.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie