Dat is een legitieme mening, maar net zoals je als gast ook niet binnen komt wandelen met je baby om die te laten dopen, vind ik dat je dus als gast - en natuurlijk kun je bij de Kerk horen! - ook niet aan het avondmaal hoort aan te gaan in een andere gemeente.helma schreef:De Kerk is wel aanwezig in de gemeente, maar een gast kan dus ook bij de Kerk horen. Christus is de Gastheer en nodigt de Zijnen.
Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Re: Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
- Johann Gottfried Walther
Het Heilig Avondmaal is voor elke gelovige.Mara schreef:Ik heb altijd onder de prediking gezeten dat het H.A. niet is voor alle belijdende leden, maar hen die het lijden en sterven van Jezus Christus deelachtig zijn geworden.eilander schreef:Het ligt er dus aan hoe je de nodiging ziet: is het een nodiging aan alle belijdende leden van de gemeente (ik meen van wel, een sacrament hoort bij een gemeente)? Of is het een nodiging aan iedereen die op dat moment in de kerk zit?
Als belijdend lid zou het je moeten aanklagen als je moet blijven zitten. Als gast - als je tenminste mijn bovenstaande visie deelt - kun je dus niet deelnemen en hoeft het je ook niet aan te klagen. Misschien wel heimwee oproepen naar je eigen gemeente.
Als je die kennis (nog) niet hebt, maar het een historisch of tijdgeloof is, zoals die wel eens zijn beschreven, hoor je er niet aan.
Als je recht belijdenis van geloof doet, doet je belijdenis van je persoonlijke geloof, dus dan heb je deel aan het lijden en sterven van Jezus Christus.
Maar daar hebben we het vaker over gehad. Of je staat te liegen of je belijd uit genade je geloof.
Ik kan me niet goed voorstellen hoe dat is/zou zijn als er Heilig Avondmaal in een andere gemeente is want ik heb dat nog nooit meegemaakt dat ik in een andere gemeente was en daar bediening van het Heilig Avondmaal was.
Maar wat Eilander zegt ben ik wel mee eens: Als belijdend lid zou het je moeten aanklagen als je moet blijven zitten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jawel hoor. Nu lijkt het of ik het tegen jou zei, omdat ik jou gequoted had. Dat deed ik vanwege je tekst, niet vanwege je mening. Want die delen we, weet ik.eilander schreef:Beste Mara, we kennen elkaar hier op het forum toch al enige tijd. Daaruit zou je toch kunnen weten dat ik niet van mening ben dat ieder gemeentelid aan het avondmaal mag krachtens Goddelijk recht. Wel vind ik dat iedereen aan zou behoren te gaan omdat niemand het recht heeft onbekeerd verder te leven.
Dus je posting kan ik natuurlijk onderschrijven. Het zou me verbazen als je dat nog niet wist.

Ongeacht welk soort geloof het is?Johann Gottfried Walther schreef:Het Heilig Avondmaal is voor elke gelovige.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het sacrament van de doop ligt voor mijn gevoel inmiddels (in onze cultuur) anders dan het Avondmaal. In de NT periode werd bijvoorbeeld de stokbewaarder en zijn gezin ook niet ' in de gemeente' gedoopt.
Wel is het sacrament van de doop voor alle gelovigen, die aanwezig zijn, een verzegeling van het werk van Christus zonder dat er persoonlijk deelname is.
Dat kan natuurlijk ook bij het Avondmaal zo zijn, maar dan ligt de versterking toch wel meer in het eten en het drinken van brood en wijn en in het geloof verenigd worden met Christus.
Wel is het sacrament van de doop voor alle gelovigen, die aanwezig zijn, een verzegeling van het werk van Christus zonder dat er persoonlijk deelname is.
Dat kan natuurlijk ook bij het Avondmaal zo zijn, maar dan ligt de versterking toch wel meer in het eten en het drinken van brood en wijn en in het geloof verenigd worden met Christus.
- JolandaOudshoorn
Laten we het gewoon simpel houden: je hebt gelovigen en ongelovigen. Het eindeloos in blokjes snijden en fileren van definities en begrippen is weinig heilzaam, dat hebben we al diverse keren kunnen zien. Laten we het wonder gewoon een wonder laten.Mara schreef:Jawel hoor. Nu lijkt het of ik het tegen jou zei, omdat ik jou gequoted had. Dat deed ik vanwege je tekst, niet vanwege je mening. Want die delen we, weet ik.eilander schreef:Beste Mara, we kennen elkaar hier op het forum toch al enige tijd. Daaruit zou je toch kunnen weten dat ik niet van mening ben dat ieder gemeentelid aan het avondmaal mag krachtens Goddelijk recht. Wel vind ik dat iedereen aan zou behoren te gaan omdat niemand het recht heeft onbekeerd verder te leven.
Dus je posting kan ik natuurlijk onderschrijven. Het zou me verbazen als je dat nog niet wist.
Ongeacht welk soort geloof het is?Johann Gottfried Walther schreef:Het Heilig Avondmaal is voor elke gelovige.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
De Bijbel laat ook duidelijk zien dat er sprake is van onderscheid tussen de gelovigen. Daar spreken teksten als 1 Joh. 2:12-14 van, waarin verschillende categorieën gelovigen aangesproken worden met de naam kinderkens, vaders en jongelingen. In deze passage is geen sprake van nauwkeurig af te bakenen standen, zoals de Nadere Reformatie met name in de latere periode daarover schrijft. Maar van een ”onderscheidenlijke adressering” is hier zeker sprake. Te denken valt bovendien aan allerlei aansporingen –met name in het Nieuwe Testament– waarin vermaand wordt om geen kinderen te blijven in het geloof, maar te komen tot geestelijke volwassenheid. (Vergelijk 1 Kor. 13:11 en Efeze 4 vanaf vers 13.)JolandaOudshoorn schreef: Laten we het gewoon simpel houden: je hebt gelovigen en ongelovigen. Het eindeloos in blokjes snijden en fileren van definities en begrippen is weinig heilzaam, dat hebben we al diverse keren kunnen zien. Laten we het wonder gewoon een wonder laten.
Ook wanneer het om ongelovigen gaat, brengt de Schrift ten slotte wel onderscheidingen aan. Hierbij valt te verwijzen naar de al aangehaalde gelijkenis van de zaaier en het zaad (Matth. 13:1-23, Mark. 4:1-20 en Luk. 8:4-15), waarin een duidelijk onderscheid wordt aangegeven tussen verschillende hoorders bij wie de prediking geen vrucht draagt. Sommigen blijven er onverschillig onder. Anderen lijken geraakt te zijn, maar het is maar voor een korte tijd. Nog weer anderen laten de indrukken die zij onder de prediking opdeden verstikken door allerlei dagelijkse beslommeringen.
bron: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... k_1_532472
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het eerste Avondmaal in de bovenzaal: wie zaten daar aan? De apostelen en niemand meer.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
- Johann Gottfried Walther
Wat wil je daarmee zeggen?emigrant schreef:Het eerste Avondmaal in de bovenzaal: wie zaten daar aan? De apostelen en niemand meer.
En vergeet je niet Iemand? Christus !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: RE: Re: Mogen bezoekende gasten deelnemen aan het avondmaal?
Dat zegt niet alles toch? Dan zouden er ook geen vrouwen mogen deelnemen.emigrant schreef:Het eerste Avondmaal in de bovenzaal: wie zaten daar aan? De apostelen en niemand meer.
Trouwens even van een andere kant belicht.
Ik als gast bij een andere gemeente zal uit mijzelf nooit deelnemen aan het avondmaal aldaar.
Dit om geen aanstoot of verwarring te creëren.
Maar uit de tijd dat ik ''zoekende'' was twijfelde ik juist dat het een soort verplichting was als men bezoek bracht aan een kerk.
Men moest eens weten wat voor misvattingen er heersen onder buiten-kerkelijken.
Ik als gast bij een andere gemeente zal uit mijzelf nooit deelnemen aan het avondmaal aldaar.
Dit om geen aanstoot of verwarring te creëren.
Maar uit de tijd dat ik ''zoekende'' was twijfelde ik juist dat het een soort verplichting was als men bezoek bracht aan een kerk.
Men moest eens weten wat voor misvattingen er heersen onder buiten-kerkelijken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''