Ik probeer dit te rijmen met je voorgaande post....-DIA- schreef:Een christen zou, als het recht ligt, de laatste zijn die de mensheid naar huidskleur beoordeelt.
Zou Filippus iets gezegd hebben tegen de Moorman, anders dan het Evangelie?
En van Ebed-Melech zijn ook geen racistische uitspraken te lezen.
De hele mensheid is gelijk, maar dan niet zoals het moderne gelijkheidsdenken dat ziet,
maar gelijk in Adam.
Zwarte Piet of niet?
- JolandaOudshoorn
Re: Zwarte Piet of niet? (uit: Kleine ergernissen [3])
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zelf voel ik me meer beledigd, door het "Piet" gedeelte van deze hulp van S. Nicolaas.
Ik vind het wel interessant om te weten hoe racisme en eventuele discriminatie zich uit in de Biblebelt. Dit is niet omdat ik twijfel aan dat het gebeurt, maar meer aan de ernst er van. Toen ik net verloofd was, wist mijn oma ook in het bejaardenhuis te vertellen dat haar kleinzoon met een "zwartkopje" ging trouwen. Misschien is het racisme, maar zowel mijn vrouw en ik moesten er vooral om lachen. Als ik in Indonesie ben dan ben ik ook een "bule". "Racisme"? Misschien, maar niet perse vervelend.
Ik vind het wel interessant om te weten hoe racisme en eventuele discriminatie zich uit in de Biblebelt. Dit is niet omdat ik twijfel aan dat het gebeurt, maar meer aan de ernst er van. Toen ik net verloofd was, wist mijn oma ook in het bejaardenhuis te vertellen dat haar kleinzoon met een "zwartkopje" ging trouwen. Misschien is het racisme, maar zowel mijn vrouw en ik moesten er vooral om lachen. Als ik in Indonesie ben dan ben ik ook een "bule". "Racisme"? Misschien, maar niet perse vervelend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Die vorige, weet je, dat noemen we hier 'kolder uit de polder'JolandaOudshoorn schreef:Ik probeer dit te rijmen met je voorgaande post....-DIA- schreef:Een christen zou, als het recht ligt, de laatste zijn die de mensheid naar huidskleur beoordeelt.
Zou Filippus iets gezegd hebben tegen de Moorman, anders dan het Evangelie?
En van Ebed-Melech zijn ook geen racistische uitspraken te lezen.
De hele mensheid is gelijk, maar dan niet zoals het moderne gelijkheidsdenken dat ziet,
maar gelijk in Adam.

© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- JolandaOudshoorn
parsifal schreef:Zelf voel ik me meer beledigd, door het "Piet" gedeelte van deze hulp van S. Nicolaas.

Natuurlijk is het niet perse vervelend. Het wordt pas vervelend als er een negatief waardeoordeel aan gehangen worden. Dat je oma erbij had vermeld dat ze het jammer vond dat je met een zwartkopje ging trouwen.
@Dia. Kolder is het inderdaad, die eerste posting. Helaas denken sommige mensen hier er echt zo over.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Even een vraagje.
JolandaOudshoorn schreef:
“Het verbaast me iedere keer weer dat je zo hard wordt afgerekend op huidskleur. Niet in de stad, nee juist "Bible Belt" gebieden.”
En Luther schreef:
“De Bijbelbelt is helaas een stuk racistischer dan de rest van NL.”
Weet iemand waarom men in de bijbelgordel racistischer is dan in de rest van Nederland?
“Het verbaast me iedere keer weer dat je zo hard wordt afgerekend op huidskleur. Niet in de stad, nee juist "Bible Belt" gebieden.”
En Luther schreef:
Weet iemand waarom men in de bijbelgordel racistischer is dan in de rest van Nederland?
Alles wat vreemd is, is eng. Maar ik denk vooral: Iedereen die niet denkt zoals ik, hoef ik niet met respect te bejegenen. Zoek op twitter eens wat het kamerlid Arno Rutte gisteren over zich heen kreeg toen hij iets zei over de zuipketen in de dorpen, Veluwe en Urk. Beschamend gewoon hoe mensen uit de Biblebelt respectloos spreken.Marc_44 schreef:Even een vraagje.
En Luther schreef:
Ik vermoed dat het 'racisme' deze achtergrond heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Kleine ergernissen [3]
Helemaal mee eens!JolandaOudshoorn schreef:Er worden nu wel hele harde woorden gezegd. Waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik vind Sinterklaas en Zwarte Piet bij elkaar horen. Ik vier ieder jaar dit feest met veel plezier. En ja, van mij mag Zwarte Piet blijven.
Ik ben zelfs bereid om zelf voor Zwarte Piet te spelen, lekker makkelijk voor de organisatie: ik hoef niet geschminkt te worden en ook geen pruik op.
Toch begrijp ik de pijn van de Surinaamse medebewoners. Zoals ik ook de pijn voel van de Molukkers en al die andere mensen die nog steeds te kampen hebben met de gevolgen van de kolonisatie.
Niet het verschijnsel Zwarte Piet op zich is verkeerd, maar wel de invulling ervan. Want nog steeds worden zwarte kinderen en zwarte mensen uitgescholden voor... jawel... Zwarte Piet. Nog steeds, en dat blijkt ook uit de post van een van mijn voorgangers, moeten de donkere mensen blij zijn dat ze gekoloniseerd zijn door de superieure blanken. Moeten ze blij zijn dat die witte mensen hun nu komen helpen en geld geven, nadat ze in het verleden hen eerst hebben beroofd.
De gevolgen van de kolonisatie zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. En het zou zo mooi zijn als de blanke mens iets zou leren van hun geschiedenis, iets zou leren van hun fouten.
Ik blijf hopen...
Weet je zeker dat de twitteraars waaraan je hier refereert behoren tot de reformatorischen uit de biblebelt?Luther schreef:Alles wat vreemd is, is eng. Maar ik denk vooral: Iedereen die niet denkt zoals ik, hoef ik niet met respect te bejegenen. Zoek op twitter eens wat het kamerlid Arno Rutte gisteren over zich heen kreeg toen hij iets zei over de zuipketen in de dorpen, Veluwe en Urk. Beschamend gewoon hoe mensen uit de Biblebelt respectloos spreken.Marc_44 schreef:Even een vraagje.
En Luther schreef:
Ik vermoed dat het 'racisme' deze achtergrond heeft.
Overigens heb ik - sorry hoor - vaker last van een soort anti-racisme.
Sorry, maar ik vind dit dus echt gezwam. Ik moet me blijkbaar schuldig voelen over van alles en nog wat. Ik ben tegenwoordig al bang dat mijn zoontje van 3 op de speelplaats "aap" zegt tegen een speelmaatje want als dat toevallig geen ariër is dan ben ik een racist.Panny schreef:Helemaal mee eens!JolandaOudshoorn schreef:Er worden nu wel hele harde woorden gezegd. Waar ik erg veel moeite mee heb.
Ik vind Sinterklaas en Zwarte Piet bij elkaar horen. Ik vier ieder jaar dit feest met veel plezier. En ja, van mij mag Zwarte Piet blijven.
Ik ben zelfs bereid om zelf voor Zwarte Piet te spelen, lekker makkelijk voor de organisatie: ik hoef niet geschminkt te worden en ook geen pruik op.
Toch begrijp ik de pijn van de Surinaamse medebewoners. Zoals ik ook de pijn voel van de Molukkers en al die andere mensen die nog steeds te kampen hebben met de gevolgen van de kolonisatie.
Niet het verschijnsel Zwarte Piet op zich is verkeerd, maar wel de invulling ervan. Want nog steeds worden zwarte kinderen en zwarte mensen uitgescholden voor... jawel... Zwarte Piet. Nog steeds, en dat blijkt ook uit de post van een van mijn voorgangers, moeten de donkere mensen blij zijn dat ze gekoloniseerd zijn door de superieure blanken. Moeten ze blij zijn dat die witte. mensen hun nu komen helpen en geld geven, nadat ze in het verleden hen eerst hebben beroofd.
De gevolgen van de kolonisatie zijn nog steeds voelbaar en merkbaar. En het zou zo mooi zijn als de blanke mens iets zou leren van hun geschiedenis, iets zou leren van hun fouten.
Ik blijf hopen...
En verder ben ik niet gediend van opmerkingen in de trant van: "Dan hoef je geen verf te kopen" bij het werven van Zwarte Pieten.
Wat wil je dan horen?
Laatst gewijzigd door WimA op 10 okt 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb hier wat off-topic berichten weggehaald.
Verder on-topic aub.
Verder on-topic aub.
WimA, uit jouw reactie komt naar voren dat jij de collectieve schuld van koloniaal- en slavernijverleden niet echt zo voelt. Wel ervaar je een bepaalde angst/verlegenheid als je met jouw zoontje aan het spelen bent en je bang bent dat hij een racistische opmerking maakt.WimA schreef:Sorry, maar ik vind dit dus echt gezwam. Ik moet me blijkbaar schuldig voelen over van alles en nog wat. Ik ben tegenwoordig al bang dat mijn zoontje van 3 op de speelplaats "aap" zegt tegen een speelmaatje want als dat toevallig geen ariër is dan ben ik een racist.Panny schreef:Helemaal mee eens!JolandaOudshoorn schreef:Er worden nu wel hele harde woorden gezegd. Waar ik erg veel moeite mee heb.
Niet het verschijnsel Zwarte Piet op zich is verkeerd, maar wel de invulling ervan. Want nog steeds worden zwarte kinderen en zwarte mensen uitgescholden voor... jawel... Zwarte Piet. Nog steeds, en dat blijkt ook uit de post van een van mijn voorgangers, moeten de donkere mensen blij zijn dat ze gekoloniseerd zijn door de superieure blanken. Moeten ze blij zijn dat die witte. mensen hun nu komen helpen en geld geven, nadat ze in het verleden hen eerst hebben beroofd.
Ik blijf hopen...
En verder ben ik niet gediend van opmerkingen in de trant van: "Dan hoef je geen verf te kopen" bij het werven van Zwarte Pieten.
Wat wil je dan horen?
Beide ervaringen van jou zijn niet gek. Het Friesch Dagblad heeft daar een mooi kort stukje over geschreven met als titel: "Is schuld aan slavernij een reeël gevoel?"
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=64573
Wel zou je nog wat kunnen werken aan je openingszin

DISTRIFOOD gaat verder met de AH Pieten-klucht:
Franchisers woest om Piet-stilte AH
ZAANDAM – De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) is woest op Albert Heijn, omdat het op voorhand door AH niet is ingelicht over het Zwarte Pieten-besluit.
Nederlandse consumenten over de beslissing van de supermarktketen. Over het inmiddels veelbesproken besluit is op voorhand niet gesproken met de franchisevereniging van de AH-ondernemers. 'Nee, dat heeft Albert Heijn ons niet laten weten en ja, dat is heel vreemd', zegt directeur Ton Croiset van Uchelen van het bestuursbureau van de AH-franchisers tegen Distrifood. 'Als ondernemer wil je een goede relatie onderhouden met je klanten en de klant alles kunnen uitleggen en alleen al daarom hoor je hier van op de hoogte te zijn.'
Niet blij
De franchisevereniging heeft over de kwestie inmiddels contact gehad met Albert Heijn. 'Wij hebben Albert Heijn laten weten wat wij er van vinden en zijn er op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Los van de inhoud van de beslissing van Albert Heijn, het is kwalijk dat je er op voorhand niet met de ondernemers over spreekt.'
Display
Albert Heijn bevestigt in een reactie dat wijzigingen in de winkelcommunicatie niet zijn besproken. 'Er is geen contact geweest, simpelweg omdat er nooit een besluit is genomen om Zwarte Piet in de ban te doen', zegt AH-woordvoerder Dagna Hoogkamer. 'Waar een enorme discussie over is ontstaan, is een display voor een verkleedpakje voor kinderen. Daarop staat een kind dat niet geschminkt is. Verder vieren we het Sinterklaasfeest niet anders dan in andere jaren.' Hoogkamer bevestigt wel nogmaals dat de afbeelding van de traditionele Zwarte Piet niet te zien is in de winkelcommunicatie, maar wel op de producten. 'Omdat we niet doof zijn voor ontwikkelingen in de maatschappij.'
Nooit, niks, nada
Ondertussen laat een groot aantal AH-ondernemers weten helemaal niets te veranderen aan de winkelcommunicatie. Cees van der Poel, onder meer eigenaar van een AH in Dordrecht: 'Ik doe het zoals ik het de afgelopen vijftien jaar ook heb gedaan. En met mij heel wat ondernemers'. Van der Poel verwacht dan ook geen klachten van klanten. 'Als érgens de kans groot is op klachten over de kleur van Zwarte Piet, dan zou het in de omgeving van mijn winkel moeten zijn. Veertig tot vijftig procent is hier allochtoon en ik heb hier echt nog nooit, niks, nada een klacht gehoord over de kleur van Zwarte Piet. Sterker nog, ik werd de laatste tijd vaak aangesproken met de vraag: je gaat toch niet hetzelfde doen als de Hema?'
Holland
Ook Jan Pollemans (AH Etten-Leur) blijft vasthouden aan de traditionele Zwarte Piet. 'Wij hebben ieder jaar Zwarte Pietjes boven de kassa hangen', zegt hij tegen Omroep Brabant. 'Dat zal dit jaar niet anders zijn. Dit is Holland en dit blijft Holland: wij houden van Zwarte Piet. Als franchiser mag ik die eigen mening ventileren.'
Bron: Distrifood
(Wordt vervolgd)
Franchisers woest om Piet-stilte AH
ZAANDAM – De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) is woest op Albert Heijn, omdat het op voorhand door AH niet is ingelicht over het Zwarte Pieten-besluit.
Nederlandse consumenten over de beslissing van de supermarktketen. Over het inmiddels veelbesproken besluit is op voorhand niet gesproken met de franchisevereniging van de AH-ondernemers. 'Nee, dat heeft Albert Heijn ons niet laten weten en ja, dat is heel vreemd', zegt directeur Ton Croiset van Uchelen van het bestuursbureau van de AH-franchisers tegen Distrifood. 'Als ondernemer wil je een goede relatie onderhouden met je klanten en de klant alles kunnen uitleggen en alleen al daarom hoor je hier van op de hoogte te zijn.'
Niet blij
De franchisevereniging heeft over de kwestie inmiddels contact gehad met Albert Heijn. 'Wij hebben Albert Heijn laten weten wat wij er van vinden en zijn er op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Los van de inhoud van de beslissing van Albert Heijn, het is kwalijk dat je er op voorhand niet met de ondernemers over spreekt.'
Display
Albert Heijn bevestigt in een reactie dat wijzigingen in de winkelcommunicatie niet zijn besproken. 'Er is geen contact geweest, simpelweg omdat er nooit een besluit is genomen om Zwarte Piet in de ban te doen', zegt AH-woordvoerder Dagna Hoogkamer. 'Waar een enorme discussie over is ontstaan, is een display voor een verkleedpakje voor kinderen. Daarop staat een kind dat niet geschminkt is. Verder vieren we het Sinterklaasfeest niet anders dan in andere jaren.' Hoogkamer bevestigt wel nogmaals dat de afbeelding van de traditionele Zwarte Piet niet te zien is in de winkelcommunicatie, maar wel op de producten. 'Omdat we niet doof zijn voor ontwikkelingen in de maatschappij.'
Nooit, niks, nada
Ondertussen laat een groot aantal AH-ondernemers weten helemaal niets te veranderen aan de winkelcommunicatie. Cees van der Poel, onder meer eigenaar van een AH in Dordrecht: 'Ik doe het zoals ik het de afgelopen vijftien jaar ook heb gedaan. En met mij heel wat ondernemers'. Van der Poel verwacht dan ook geen klachten van klanten. 'Als érgens de kans groot is op klachten over de kleur van Zwarte Piet, dan zou het in de omgeving van mijn winkel moeten zijn. Veertig tot vijftig procent is hier allochtoon en ik heb hier echt nog nooit, niks, nada een klacht gehoord over de kleur van Zwarte Piet. Sterker nog, ik werd de laatste tijd vaak aangesproken met de vraag: je gaat toch niet hetzelfde doen als de Hema?'
Holland
Ook Jan Pollemans (AH Etten-Leur) blijft vasthouden aan de traditionele Zwarte Piet. 'Wij hebben ieder jaar Zwarte Pietjes boven de kassa hangen', zegt hij tegen Omroep Brabant. 'Dat zal dit jaar niet anders zijn. Dit is Holland en dit blijft Holland: wij houden van Zwarte Piet. Als franchiser mag ik die eigen mening ventileren.'
Bron: Distrifood
(Wordt vervolgd)
Dia, het artikeltje dat jij doorstuurt vind ik ook een klucht, maar wellicht om een andere reden dan jij het vindt.
Zo'n uitspraak als "Dit is Holland en dit blijft Holland: wij houden van Zwarte Piet.", daar moet ik erg om lachen. Alsof Holland al eeuwenlang sterk verbonden is geweest met Zwarte Piet.
Zwarte Piet, Nederland en Oranje!
Zo'n uitspraak als "Dit is Holland en dit blijft Holland: wij houden van Zwarte Piet.", daar moet ik erg om lachen. Alsof Holland al eeuwenlang sterk verbonden is geweest met Zwarte Piet.
Ik begrijp de reactie. Maar achter dit gebeuren schuilt meer.Marc_44 schreef:Dia, het artikeltje dat jij doorstuurt vind ik ook een klucht, maar wellicht om een andere reden dan jij het vindt.
Minder onschuldig!
Nederland veranderd. Niet zomaar een enkel geval als zwarte Piet.
Het is fundamenteel.
Men is tegen discriminatie.
Oké.
Maar de stem van één groep wordt niet gehoord.
Daar houdt men zich al doof voor.
Is de mens niet meer als een dier?
Waarom zwijgt men over al die abortussen?
Waarom is het belangrijker dat, zo men heeft uitgerekend, een dier
47 seconden langer lijdt door ritueel slachten?
Zien we hier niet het gelijkheisdenken doortrekken naar gelijkheid tussen mens en dier?
Een dier heeft, aldus de PvdD gelijke rechten als een mens.
Dus ook het recht op een pijnloze dood...
Nee daar gaat het niet om Marc.Marc_44 schreef:Dia, het artikeltje dat jij doorstuurt vind ik ook een klucht, maar wellicht om een andere reden dan jij het vindt.
Het gaat wel wat dieper dan dit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon