Boeken over heiliging (uit: laatst gekochte boeken)

Ad Anker
Moderator

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Ad Anker »

MarthaMartha schreef:
Goempie.... twee dingen:

- Hoe heb je mijn post geïnterpreteerd? Wie of wat je daarin aanwijst doet wat mij betreft niet ter zake. Met de volgende zin van jou denk ik dat je precies goed begrepen hebt waarom heiligingsboeken zo in de belangstelling staan. Jij schreef: "blijft men wat hangen in de toeleidende weg en heeft men daarin allemaal standen bedacht. Daarin blijft men hangen en komt men niet aan heiligmaking toe". In welke kerk dat dan ook gebeurt, ik denk dat dit idd een reden is dat mensen op zoek gaan naar boekjes.
Ik vind het woord waarmee je opent niet prettig, klinkt als een bastaardvloek. Pas zag ik dat ook al. Ik heb inmiddels die zin al weersproken, denk aan het citaat van ds. M. Karens, de artikelserie van dhr. Proos in de Saambinder en de oudvaders die goede papieren hebben binnen de GG.
- Dat jij luidt en duidelijk een antwoord geeft waar je zelf niet achter staat, maar waarin anderen zich wel herkennen (op bepaalde punten) maakt toch duidelijk dat het een felle reactie is naar die anderen? Luid en duidelijk: fel.....
In je nadere uitleg noem je de nestvervuiling.... ik weet niet precies over wat voor soort mensen je het hebt, maar als je daar zo'n beetje iedereen mee bedoelt die uit onvrede met de boodschap een GG(iN) verlaten heeft om in een andere kerk te kerken, dan vind ik dat veroordelend. Wanneer je tot de ontdekking komt - door het lezen van puriteinen / oudvaders - dat de prediking in jouw kerk werkelijk anders is, dat die aansluit bij wat de bijbel ons leert en je maakt op grond daarvan een keuze, is dan je kritische noot over de leer in de kerk die je achterliet nestvervuiling??? Nestvervuiling is wanneer je aan kwaadsprekerij doet, mensen in een verkeerd daglicht zet, mensen veroordeelt naar hun staat en/of bedoelingen. Maar over de inhoud moeten we zakelijk, op grond van Gods Woord kunnen discussiëren, om zo dé Waarheid beter te leren begrijpen / verstaan. Wanneer je daarin - op grond van Gods Woord / ook als de ander iets anders interpreteert - afstand neemt van standpunten uit die verlaten gemeente, dan is dat geen nestvervuiling.
Luid en duidelijk is wat anders dan fel.
Ik bedoel met nestvervuiling kwaadsprekerij over een kerkverband waar men vandaan komt. Ik kom dat helaas van dichtbij tegen, helaas ook op dit forum. Wanneer men dingen anders interpreteert en dat op een goede manier voor het voetlicht weet te brengen zonder schopperig te worden is dat inderdaad geen nestvervuiling en kan ik daar ook prima tegen. Ik kom deze mensen ook tegen, inderdaad. (met een knipoog naar Jongere, bijv.)
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

klinkt voor jou als, maar is het niet....
Laatst gewijzigd door MarthaMartha op 19 mar 2012, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

MarthaMartha schreef:klinkt voor jou als, maar is het niet....
Weet je, misschien is dit wel gewoon wat hier gebeurt, als het ook over deze dingen gaat.

Voor jou klinken dingen als nestvervuiling, omdat ze in jouw oren niet waar zijn, op jou manier onderbouw je dat ook. Een ander voelt zich niet serieus genomen, omdat diezelfde dingen voor hem een kostbaar ontdekte waarheid zijn.

Zo is het met dit woord ook, mijn eerste reactie was absoluut onserieus.... Simpel, omdat het geen bastaardvloek is en zo voor mij in de verste verte niet klinkt ook, als ik er een woord bij zou moeten verzinnen komt gympie (schoen dus) nog het meest in de buurt. Maar voor jou klinkt het wel zo... dus misschien moet ik jou maar serieus nemen en het woord niet meer gebruiken.....

Elkaar serieus nemen in wat we zeggen en vinden en daar geen kwaadwillendheid achter zoeken.... misschien is dat wel dé sleutel tot veel vruchtbaarder discussies.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

MarthaMartha schreef:
MarthaMartha schreef:klinkt voor jou als, maar is het niet....
Weet je, misschien is dit wel gewoon wat hier gebeurt, als het ook over deze dingen gaat.

Voor jou klinken dingen als nestvervuiling, omdat ze in jouw oren niet waar zijn, op jou manier onderbouw je dat ook. Een ander voelt zich niet serieus genomen, omdat diezelfde dingen voor hem een kostbaar ontdekte waarheid zijn.

Zo is het met dit woord ook, mijn eerste reactie was absoluut onserieus.... Simpel, omdat het geen bastaardvloek is en zo voor mij in de verste verte niet klinkt ook, als ik er een woord bij zou moeten verzinnen komt gympie (schoen dus) nog het meest in de buurt. Maar voor jou klinkt het wel zo... dus misschien moet ik jou maar serieus nemen en het woord niet meer gebruiken.....

Elkaar serieus nemen in wat we zeggen en vinden en daar geen kwaadwillendheid achter zoeken.... misschien is dat wel dé sleutel tot veel vruchtbaarder discussies.
mmm, ik weet niet of het zo werkt. Je mag meningsverschillen hebben, maar je mag er ook vanuit gaan dat je een voor andere kostbaar ontdekte waarheid respecteert. Een simpel voorbeeld wat onlangs speelde op dit forum is de hoeddragende predikant. Er zijn wat foto's van gepubliceerd en er is door mensen een inhoudelijke reactie gegeven. Eén ervan was van een forumster die grappig wilde zijn en de vraag opwierp dat betreffende predikant een hoed ophad omdat hij het misschien wel koud had. Dat noem ik nestbevuiling. Onlangs was ik met iemand in gesprek die de GG de rug toegekeerd had en de leespreken in zijn oude gemeente verschrikkelijk noemde. Dat noem ik nestbevuiling. Je mag best uitleggen waarom je iets niet goed vindt en daar valt best over te praten maar niet op deze manier. Ik hoop dat dit duidelijk is. Helaas zijn bovengenoemde voorbeelden wat mij betreft voorbeelden waar ik kwaadwillendheid achter zoek, vandaar ook de reacties daarop.

En over het gebruik van dat woord: het zou je sieren wanneer je het niet meer gebruikt, inderdaad.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mijn probleem, Anker, is dat alles één pot nat wordt.
Kun je je voorstellen dat ik me tóch aangesproken voel (ook al blijk je er me niet mee te bedoelen) als het gaat over Schotten, over zorgen over de prediking, etc.?
In je laatste post noem je heel concrete gevallen, die mij ook duidelijk lijken. Dan kan ik me iets voorstellen van verontwaardiging (al gaat ook achter nestbevuiling vaak een stuk oprechte pijn schuil - of het nu terecht is of niet).

Ik heb laatst geen boeken gekocht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:Mijn probleem, Anker, is dat alles één pot nat wordt.
Kun je je voorstellen dat ik me tóch aangesproken voel (ook al blijk je er me niet mee te bedoelen) als het gaat over Schotten, over zorgen over de prediking, etc.?
In je laatste post noem je heel concrete gevallen, die mij ook duidelijk lijken. Dan kan ik me iets voorstellen van verontwaardiging (al gaat ook achter nestbevuiling vaak een stuk oprechte pijn schuil - of het nu terecht is of niet).

Ja, ik kan me dat voorstellen, al is dat echt niet nodig. Inderdaad is het zo dat wanneer je een iets andere visie hebt dat anderen dat direct verdacht maken. Dat klopt. Ken ik ook voorbeelden van. Wat dat betreft is het ingewikkeld geworden.
En toch, eerlijk en open over dingen spreken hou je langer vol dan de kant opgaan zoals in mijn voorbeelden aangegeven.
MarthaMartha

Anker schreef:En over het gebruik van dat woord: het zou je sieren wanneer je het niet meer gebruikt, inderdaad.
Ik zal mijn best doen meester :hum
refo

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
Anker schreef:En over het gebruik van dat woord: het zou je sieren wanneer je het niet meer gebruikt, inderdaad.
De meester zal dan op zijn beurt niet alles wat hem niet zint 'nestbevuiling' noemen.
MarthaMartha

refo schreef:
MarthaMartha schreef:
De meester zal dan op zijn beurt niet alles wat hem niet zint 'nestbevuiling' noemen.
Ik hoop dat dat het resultaat is ja ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:
MarthaMartha schreef:
Juist refo, goed begrepen. Niet alles wat me niet zint is 'nestbevuiling'. Dat is de moraal van het verhaal.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Jongere schreef:Mijn probleem, Anker, is dat alles één pot nat wordt.

Ja, ik kan me dat voorstellen, al is dat echt niet nodig. Inderdaad is het zo dat wanneer je een iets andere visie hebt dat anderen dat direct verdacht maken. Dat klopt. Ken ik ook voorbeelden van. Wat dat betreft is het ingewikkeld geworden.
En toch, eerlijk en open over dingen spreken hou je langer vol dan de kant opgaan zoals in mijn voorbeelden aangegeven.
Ik kan Jongere wel aanvoelen, ook ik voel me weleens aangesproken in de postings van Anker. Onterecht blijkt nu, gelukkig. Blijkbaar stel je je postings zo op, dat mensen die opbouwend kritisch willen zijn, zichzelf aangesproken voelen in verschillende van jouw bijdragen.
Zelf ben ik best wel eens wat kritisch, terwijl ik me tegelijkertijd van harte verbonden weet met ons kerkverband.
En om concreet te worden, zo'n foto over een hoeddragende (jonge) predikant, tja daar moest ik ook om glimlachen. Ik denk dan "dat dat nog bestaat"
Maar om dat nu nestbevuiling te noemen. Dat gaat me toch echt te ver.

(temeer omdat ik dat in mijn 'nest' hoegenaamd nooit tegenkom) ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Ik kan Jongere wel aanvoelen, ook ik voel me weleens aangesproken in de postings van Anker. Onterecht blijkt nu, gelukkig. Blijkbaar stel je je postings zo op, dat mensen die opbouwend kritisch willen zijn, zichzelf aangesproken voelen in verschillende van jouw bijdragen.
Ach ja, wat moet je met gevoel. Laten we het over de inhoud hebben. Maar nu ligt het aan de opstelling van mijn postings. Ik heb een posting in de cynische modus geschreven wat een opsomming was van drogredenen, waar ik zelfs de prediking van een kerkverband scherp aanviel en niemand, nee niemand ging de post melden of reageerde negatief, op huisman na die de aanval op het kerkverband niet goed vond. Integendeel, men was over het algemeen positief gestemd over die posting. (alleen het feit dat het wellicht een cynische post zou zijn, viel niet in goede aarde, maar dat betreft niet de inhoud). Wel apart eigenlijk. Nu ik in mijn reactie de andere kant belicht valt er van alles over me heen. Wel een bijzondere constatering van mezelf, overigens.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:terwijl ik me tegelijkertijd van harte verbonden weet met ons kerkverband.
Toch vraag ik me af of dit wel echt zo is. Want met circa 75% van de predikanten en een substantieel deel van "het eigene" van de Gereformeerde Gemeenten weet jij je juist niet van harte verbonden. Gelet op je standpunten en de kritiek zoals je die hier naar voren brengt zou je m.i. beter passen bij de standpunten in de Christelijke Gereformeerde Kerken of de Protestante Kerk in Nederland dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Waarin voel jij je dan van harte verbonden? Dat vraag ik me wel eens af. En ik bedoel dit gewoon als eerlijke vraag, niet als hokjesdenken ofzo. Want de Gereformeerde Gemeenten waar ik me van harte aan verbonden voel, kunnen niet de Gereformeerde Gemeenten zijn waaraan jij je van harte verbonden voelt, gelet op je kritiek. Dat staat namelijk voor mijn idee lijnrecht tegenover elkaar. Is dat "van harte verbonden weten met ons kerkverband" niet een soort loze kreet geworden? Of zou dat moeten zijn: ik weet me van harte verbonden aan een paar predikanten in de Gereformeerde Gemeenten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:terwijl ik me tegelijkertijd van harte verbonden weet met ons kerkverband.
Toch vraag ik me af of dit wel echt zo is. Want met circa 75% van de predikanten en een substantieel deel van "het eigene" van de Gereformeerde Gemeenten weet jij je juist niet van harte verbonden. Gelet op je standpunten en de kritiek zoals je die hier naar voren brengt zou je m.i. beter passen bij de standpunten in de Christelijke Gereformeerde Kerken of de Protestante Kerk in Nederland dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Waarin voel jij je dan van harte verbonden? Dat vraag ik me wel eens af. En ik bedoel dit gewoon als eerlijke vraag, niet als hokjesdenken ofzo. Want de Gereformeerde Gemeenten waar ik me van harte aan verbonden voel, kunnen niet de Gereformeerde Gemeenten zijn waaraan jij je van harte verbonden voelt, gelet op je kritiek. Dat staat namelijk voor mijn idee lijnrecht tegenover elkaar. Is dat "van harte verbonden weten met ons kerkverband" niet een soort loze kreet geworden? Of zou dat moeten zijn: ik weet me van harte verbonden aan een paar predikanten in de Gereformeerde Gemeenten?
In alle eerlijkheid moet ik zeggen, dat die vragen bij mij ook leven, omdat je kritiek zich uitstrekt tot predikanten die in het midden van de GG staan.
Marieke

Bericht door Marieke »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:Ik kan Jongere wel aanvoelen, ook ik voel me weleens aangesproken in de postings van Anker. Onterecht blijkt nu, gelukkig. Blijkbaar stel je je postings zo op, dat mensen die opbouwend kritisch willen zijn, zichzelf aangesproken voelen in verschillende van jouw bijdragen.
Ach ja, wat moet je met gevoel. Laten we het over de inhoud hebben. Maar nu ligt het aan de opstelling van mijn postings. Ik heb een posting in de cynische modus geschreven wat een opsomming was van drogredenen, waar ik zelfs de prediking van een kerkverband scherp aanviel en niemand, nee niemand ging de post melden of reageerde negatief, op huisman na die de aanval op het kerkverband niet goed vond. Integendeel, men was over het algemeen positief gestemd over die posting. (alleen het feit dat het wellicht een cynische post zou zijn, viel niet in goede aarde, maar dat betreft niet de inhoud). Wel apart eigenlijk. Nu ik in mijn reactie de andere kant belicht valt er van alles over me heen. Wel een bijzondere constatering van mezelf, overigens.
He he Anker, kom je er nu pas achter?
Ik heb me hier al die dagen al over verbaasd.
Plaats reactie