Ik vind het woord waarmee je opent niet prettig, klinkt als een bastaardvloek. Pas zag ik dat ook al. Ik heb inmiddels die zin al weersproken, denk aan het citaat van ds. M. Karens, de artikelserie van dhr. Proos in de Saambinder en de oudvaders die goede papieren hebben binnen de GG.MarthaMartha schreef:
Goempie.... twee dingen:
- Hoe heb je mijn post geïnterpreteerd? Wie of wat je daarin aanwijst doet wat mij betreft niet ter zake. Met de volgende zin van jou denk ik dat je precies goed begrepen hebt waarom heiligingsboeken zo in de belangstelling staan. Jij schreef: "blijft men wat hangen in de toeleidende weg en heeft men daarin allemaal standen bedacht. Daarin blijft men hangen en komt men niet aan heiligmaking toe". In welke kerk dat dan ook gebeurt, ik denk dat dit idd een reden is dat mensen op zoek gaan naar boekjes.
Luid en duidelijk is wat anders dan fel.- Dat jij luidt en duidelijk een antwoord geeft waar je zelf niet achter staat, maar waarin anderen zich wel herkennen (op bepaalde punten) maakt toch duidelijk dat het een felle reactie is naar die anderen? Luid en duidelijk: fel.....
In je nadere uitleg noem je de nestvervuiling.... ik weet niet precies over wat voor soort mensen je het hebt, maar als je daar zo'n beetje iedereen mee bedoelt die uit onvrede met de boodschap een GG(iN) verlaten heeft om in een andere kerk te kerken, dan vind ik dat veroordelend. Wanneer je tot de ontdekking komt - door het lezen van puriteinen / oudvaders - dat de prediking in jouw kerk werkelijk anders is, dat die aansluit bij wat de bijbel ons leert en je maakt op grond daarvan een keuze, is dan je kritische noot over de leer in de kerk die je achterliet nestvervuiling??? Nestvervuiling is wanneer je aan kwaadsprekerij doet, mensen in een verkeerd daglicht zet, mensen veroordeelt naar hun staat en/of bedoelingen. Maar over de inhoud moeten we zakelijk, op grond van Gods Woord kunnen discussiëren, om zo dé Waarheid beter te leren begrijpen / verstaan. Wanneer je daarin - op grond van Gods Woord / ook als de ander iets anders interpreteert - afstand neemt van standpunten uit die verlaten gemeente, dan is dat geen nestvervuiling.
Ik bedoel met nestvervuiling kwaadsprekerij over een kerkverband waar men vandaan komt. Ik kom dat helaas van dichtbij tegen, helaas ook op dit forum. Wanneer men dingen anders interpreteert en dat op een goede manier voor het voetlicht weet te brengen zonder schopperig te worden is dat inderdaad geen nestvervuiling en kan ik daar ook prima tegen. Ik kom deze mensen ook tegen, inderdaad. (met een knipoog naar Jongere, bijv.)