Kerk en staat

huisman

Re: Kerk en staat

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
wim dorst schreef:beste Luther,

op je vraag hoe ik me in de GGiN thuis voel en bij de CU?.

omdat ik me thuis voel in de GGiN, en minder bij de SGP, omdat wij geen onderscheid maken tussen iemand uit de Ger. Gem of Hervormd. ons voorbeeld daarin is onze schepper zelf, hij maakt geen onderscheid, hij zat aan bij hoeren en tollenaars. waar ik mee wil aangeven dat de CU liever politiek bedrijf vanuit Gods woord, dan dat we eerst een discussie aangaan van welke kerk iemand komt en of je daar dan dan wel thuis hoort gezien je politieke overtuiging. politiek inhoudelijk kan ik me een heel eind vinden in de SGP, sterker nog de samenwerking binnen onze gemeente is optimaal en kan niet beter. en wat mij betreft speel kerverband hier geen rol in, maar alleen hoe kunnen we binnen onze gemeente SAMEN als SGP en ChristenUnie ervoor zorgen dat er niet nog meer wordt af gegaan van Gods geboden? en daar zou ik het bij willen laten.

groet Wim Dorst
Ik vraag me overigens af, of je ook op de Nederlandse taalregels zou kunnen letten, maar dat terzijde....

Nee, het gaat mij om het geestelijk klimaat binnen de CU. Dat wordt afgewezen binnen de GGiN. (Vergelijk even een gemiddelde kerkdienst bij jullie en de EO-jongerendag van vandaag.)
...en stemmen op de CDA wordt afgewezen binnen de GG. De pot verwijt de ketel ..........
Nee, goed lezen: ik verwijt hem niets. Ik vraag het me vooral af....
En als je het mij vraagt vind ik het inderdaad een kleinere stap om als GG'er het CDA te steunen, dan als GGiN'er de CU te vertegenwoordigen.
Ik vind het beide nogal onvoorstelbaar. In de trant van Mohammed B. stemt PVV :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik vind het beide nogal onvoorstelbaar. In de trant van Mohammed B. stemt PVV :huhu
Wij zullen als christenen ons moeten gaan neerleggen bij het feit dat we een heel kleine minderheid zijn. Dan kun je twee dingen doen: ofwel je geheel terugtrekken uit de samenleving, ofwel je gaat zoeken ook onder seculieren die een zelfde maatschappijvisie hebben om voor de samenleving op bescheiden wijze iets te kunnen doen.

Luister daartoe: http://www.eo.nl/programma/andriesradio ... ms=5516030
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Ik vind het beide nogal onvoorstelbaar. In de trant van Mohammed B. stemt PVV :huhu
Wij zullen als christenen ons moeten gaan neerleggen bij het feit dat we een heel kleine minderheid zijn. Dan kun je twee dingen doen: ofwel je geheel terugtrekken uit de samenleving, ofwel je gaat zoeken ook onder seculieren die een zelfde maatschappijvisie hebben om voor de samenleving op bescheiden wijze iets te kunnen doen.

Of wij zullen beseffen dat een christen door wedergeboorte een burger is geworden van een ander eeuwig koninkrijk. Dan komt ons staan is deze wereld van ondergaande koninkrijken in een ander licht te staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:

Of wij zullen beseffen dat een christen door wedergeboorte een burger is geworden van een ander eeuwig koninkrijk. Dan komt ons staan is deze wereld van ondergaande koninkrijken in een ander licht te staan.
Zeker, maar dat is een onderliggende gedachte bij beide genoemde opvattingen.
Of wil je zeggen dat een burger van Gods Koninkrijk geen politieke of bestuurlijke verantwoordelijkheid moet nemen?

Andere vraag: Hoe zou jij stemmen als je niet in Nederland zou wonen, maar bijv. in Duitsland, België, Groot-Brittannië of de USA? Zou je daar ook id worden van een politieke partij?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:

Zeker, maar dat is een onderliggende gedachte bij beide genoemde opvattingen.
Of wil je zeggen dat een burger van Gods Koninkrijk geen politieke of bestuurlijke verantwoordelijkheid moet nemen?

Andere vraag: Hoe zou jij stemmen als je niet in Nederland zou wonen, maar bijv. in Duitsland, België, Groot-Brittannië of de USA? Zou je daar ook id worden van een politieke partij?
In Nederland kan ik SGP stemmen zulke partijen zijn er niet is de UK of USA. Ik denk dat ik daar idd niet zou stemmen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:In Nederland kan ik SGP stemmen zulke partijen zijn er niet is de UK of USA. Ik denk dat ik daar idd niet zou stemmen.
OK, helder.
Dan zou ik inderdaad een andere keuze maken dan jij, omdat ik meen dat een christen ook via het bestuur van ons land onze verantwoordelijkheid moeten nemen.
In Duitsland zou ik lid worden van het CDU, in België van CD&V, In Groot-Britannië van de Conservative Party, in de USA van de Republican Party.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:In Nederland kan ik SGP stemmen zulke partijen zijn er niet is de UK of USA. Ik denk dat ik daar idd niet zou stemmen.
OK, helder.
Dan zou ik inderdaad een andere keuze maken dan jij, omdat ik meen dat een christen ook via het bestuur van ons land onze verantwoordelijkheid moeten nemen.
In Duitsland zou ik lid worden van het CDU, in België van CD&V, In Groot-Britannië van de Conservative Party, in de USA van de Republican Party.
Lid worden nog wel ...dat gaat verder dan alleen erop stemmen. Nee ik zie mij nog geen lid worden van de Tories of van de Elephant party.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
OK, helder.
Lid worden nog wel ...dat gaat verder dan alleen erop stemmen.
Klopt, omdat ik dan een verantwoordelijkheid voor mijn land zou voelen.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
OK, helder.
Lid worden nog wel ...dat gaat verder dan alleen erop stemmen.
Klopt, omdat ik dan een verantwoordelijkheid voor mijn land zou voelen.
Die verantwoordelijkheid voor mijn land vul ik iets anders in . :garde
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Die verantwoordelijkheid voor mijn land vul ik iets anders in . :garde
Dat kan, maar uiteindelijk wordt alles in de politiek beslist. Het is daarom wel handig als je daar bij zit.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Die verantwoordelijkheid voor mijn land vul ik iets anders in . :garde
Dat kan, maar uiteindelijk wordt alles in de politiek beslist. Het is daarom wel handig als je daar bij zit.
Ik hoor liever bij het zwaard van die overheid. De SGP en de CU trekken touwens al weer gezamelijk op tegen de bezuinigingen op defensie :super
Defensie hoeft dan niet alle Cougarhelikopters af te stoten. ChristenUnie en SGP willen daar ook niet van af. Volgens ChristenUnie-Kamerlid Voordewind is nog onduidelijk of de nieuwe NH-90 de Cougarheli’s naar behoren kan vervangen.

Beide christelijke partijen zullen maandag stellen dat Hillen wel helderheid schept over vermindering van het aantal gewone soldaten, maar dat nog onduidelijk is hoe hij precies gaat snijden in de staven en in de bureaucratie. De CU wil dat de minister geen militairen de laan uit stuurt voordat de bezuinigingsplannen voor de bedrijfsvoering en de kazerneterreinen tot in detail zijn uitgewerkt.

CU en SGP komen verder met het voorstel om een deel van de tanks te behouden, zodat expertise op dat terrein niet verloren gaat. De coalitiepartijen wilden dat ook, maar hebben zich er volgens de NRC van laten overtuigen dat het gedeeltelijk aanhouden van tanks een zo groot gat slaat in de bezuinigingen dat ze ervan hebben afgezien.

Voordewind overweegt maandag een motie in te dienen om af te zien van het afstoten van de twee nieuwgebouwde patrouilleschepen en ze achter de hand te houden tot er weer genoeg geld is om ze in te zetten. Hij verwacht voor die motie steun van een Kamermeerderheid te krijgen. De SGP is er in elk geval voor.

CU en SGP stemden vorige week als enige twee partijen nog voor een motie waarin staat de er geen aanvullende bezuinigingen mogen komen op defensie.

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Ik hoor liever bij het zwaard van die overheid. De SGP en de CU trekken touwens al weer gezamelijk op tegen de bezuinigingen op defensie :super
Defensie hoeft dan niet alle Cougarhelikopters af te stoten. ChristenUnie en SGP willen daar ook niet van af. Volgens ChristenUnie-Kamerlid Voordewind is nog onduidelijk of de nieuwe NH-90 de Cougarheli’s naar behoren kan vervangen.

Beide christelijke partijen zullen maandag stellen dat Hillen wel helderheid schept over vermindering van het aantal gewone soldaten, maar dat nog onduidelijk is hoe hij precies gaat snijden in de staven en in de bureaucratie. De CU wil dat de minister geen militairen de laan uit stuurt voordat de bezuinigingsplannen voor de bedrijfsvoering en de kazerneterreinen tot in detail zijn uitgewerkt.

CU en SGP komen verder met het voorstel om een deel van de tanks te behouden, zodat expertise op dat terrein niet verloren gaat. De coalitiepartijen wilden dat ook, maar hebben zich er volgens de NRC van laten overtuigen dat het gedeeltelijk aanhouden van tanks een zo groot gat slaat in de bezuinigingen dat ze ervan hebben afgezien.

Voordewind overweegt maandag een motie in te dienen om af te zien van het afstoten van de twee nieuwgebouwde patrouilleschepen en ze achter de hand te houden tot er weer genoeg geld is om ze in te zetten. Hij verwacht voor die motie steun van een Kamermeerderheid te krijgen. De SGP is er in elk geval voor.

CU en SGP stemden vorige week als enige twee partijen nog voor een motie waarin staat de er geen aanvullende bezuinigingen mogen komen op defensie.

Heel goed dat CU en SGP in dit dossier gezamenlijk optrekken.
Het vervelende is echter dat dit soort draconische bezuinigingen normaal alleen bij linkse partijen handen op elkaar bracht. Dus die zullen het nu niet tegen houden.
Helaas!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hieronder een aardige column van Hans Wiegel, in De Pers:
Hans Wiegel schreef:SGP (II)

Twee maanden geleden
wijdde ik mijn column aan
de SGP.
De SGP, zo schreef ik, is diepgeworteld
in ons volk. Een partij
met veel leden, die zich verbonden
voelen. Op sociaal-economisch
en financieel gebied zeer
degelijk. Mijn conclusie twee
maanden terug: er is dus een verwantschap
tussen de SGP en de
VVD.
Toch aardig om te zien hoe
mijn woorden nu in daden hun
vertaalslag krijgen. Bij de vorige
week gehouden verkiezingen
voor de Eerste Kamer, kwam een
zodanige uitslag uit de bus dat de
SGP en haar senator Holdijk in de
schijnwerpers werden gezet.
Ook op de televisie, door nogal
wat SGP’ers van de oude snit gezien
als de kijkkast van de duivel.
Politiek links probeerde er een
doorzichtig slaatje uit te slaan.
PvdA-woordvoerder Cohen riep
dat de SGP ook buiten haar eigen
kring vrouwen van politieke posities
weert en probeerde zo zout
in de wonden van de VVD te wrijven.
Dat praatje voor de vaak klopt
niet. Zo was de SGP niet tegen de
benoeming van de PvdA’ster Verbeet
tot voorzitter van de Tweede
Kamer. En als de VVD mevrouw
Dupuis kandideert voor
het voorzitterschap der Eerste
Kamer zal, ziet SGP-leider Van
der Staaij geen obstakels.
Vorige week was senator Holdijk,
een fervent pijproker, uitgebreid
te zien en te horen. Bedachtzaam
(een tevreden roker is
geen onruststoker), evenwichtig,
zich rustig door de opgewonden
vragen van het journaille heenslaand.
Ik heb (de heer Holdijk zit al
zo’n 20 jaar in de Eerste Kamer)
hem daar nog meegemaakt. Een
goed jurist, de wetgeving kennend
en altijd in staat, in de weinige
spreektijd die hij gebruikt,
de kern van de onderwerpen te
raken en die te toetsen aan de
beginselen van zijn partij.
Een maand geleden sprak ik
bij toeval de oud-fractievoorzitter
van de SGP, Van der Vlies. Ik
zei tegen hem: ‘Jullie zitten bijna
in het centrum van de macht.’
Geestig als zo vaak, antwoordde
hij met een twinkle in the eye:
‘Ssst, niet verder vertellen.’
Nu weet iedereen het.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:Hieronder een aardige column van Hans Wiegel, in De Pers:
Hans Wiegel schreef:SGP (II)

Twee maanden geleden
wijdde ik mijn column aan
de SGP.
De SGP, zo schreef ik, is diepgeworteld
in ons volk. Een partij
met veel leden, die zich verbonden
voelen. Op sociaal-economisch
en financieel gebied zeer
degelijk. Mijn conclusie twee
maanden terug: er is dus een verwantschap
tussen de SGP en de
VVD.
Toch aardig om te zien hoe
mijn woorden nu in daden hun
vertaalslag krijgen. Bij de vorige
week gehouden verkiezingen
voor de Eerste Kamer, kwam een
zodanige uitslag uit de bus dat de
SGP en haar senator Holdijk in de
schijnwerpers werden gezet.
Ook op de televisie, door nogal
wat SGP’ers van de oude snit gezien
als de kijkkast van de duivel.
Politiek links probeerde er een
doorzichtig slaatje uit te slaan.
PvdA-woordvoerder Cohen riep
dat de SGP ook buiten haar eigen
kring vrouwen van politieke posities
weert en probeerde zo zout
in de wonden van de VVD te wrijven.
Dat praatje voor de vaak klopt
niet. Zo was de SGP niet tegen de
benoeming van de PvdA’ster Verbeet
tot voorzitter van de Tweede
Kamer. En als de VVD mevrouw
Dupuis kandideert voor
het voorzitterschap der Eerste
Kamer zal, ziet SGP-leider Van
der Staaij geen obstakels.
Vorige week was senator Holdijk,
een fervent pijproker, uitgebreid
te zien en te horen. Bedachtzaam
(een tevreden roker is
geen onruststoker), evenwichtig,
zich rustig door de opgewonden
vragen van het journaille heenslaand.
Ik heb (de heer Holdijk zit al
zo’n 20 jaar in de Eerste Kamer)
hem daar nog meegemaakt. Een
goed jurist, de wetgeving kennend
en altijd in staat, in de weinige
spreektijd die hij gebruikt,
de kern van de onderwerpen te
raken en die te toetsen aan de
beginselen van zijn partij.
Een maand geleden sprak ik
bij toeval de oud-fractievoorzitter
van de SGP, Van der Vlies. Ik
zei tegen hem: ‘Jullie zitten bijna
in het centrum van de macht.’
Geestig als zo vaak, antwoordde
hij met een twinkle in the eye:
‘Ssst, niet verder vertellen.’
Nu weet iedereen het.
.... en wat zijn wij trots dat wij eindelijk door de wereld geaccepteerd worden..onze verdrukking is eindelijk voorbij :bobo
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Geheel eens met huisman: nú moeten we écht gaan oppassen!
Plaats reactie