Biddag 2011

Marnix

Re: Biddag 2011

Bericht door Marnix »

Voor dat laatste is het vandaag wel prachtig weer!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Aan de bedoeling/besteding van Biddag mag, denk ik ,wel eens wat meer aandacht geschonken worden! Het verwatert, geloof ik, allemaal zo...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:Aan de bedoeling/besteding van Biddag mag, denk ik ,wel eens wat meer aandacht geschonken worden! Het verwatert, geloof ik, allemaal zo...
Begin maar...geef de aftrap... ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef:Wij hebben 's avonds een dienst waar ik naartoe ga. Overdag moet ik gewoon arbeiden voor het gewas :)
zelfde hier.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:
-DIA- schreef:
In het dorp waar ik geboren ben werd vroeger echt nog Biddag gehouden. Een dag van afzondering. Het is nu bijna geheel onkerkelijk, en de tijden dat men de kerk bezoekt zijn voornamelijk met kerst en af en toe een huwelijksbevesiting. Maar dat is de laastste tijd ook fors teruggelopen. Veel kinderen groeien er op als heidenen, ongedoopt.
Maar ik heb mijn ouders vaak horen vertellen hoe het vroeger in dat dorp was: Biddag werd strikt gehouden, meer dan de zondag zelfs! Op zondag wilde men wel eens een visite afleggen maar met Biddag hoorde dat niet... Beetje krom, maar wat is er nu van geworden? Geen normale biddag meer. Hooguit een war vage bidstond omdat het nu eenmaal traditie is, en of er nog redelijk wat mensen dan in de kerk komen vraag ik me wel af...
Maar dit wilde ik ermee zeggen: het was nog een BidDAG, en niet slechts een bidSTOND...
Verder wordt dat behoorlijk carnaval gevierd, terwijl de Roomse gemeenschap daar meer heel klein is.
Ik zie een positieve ontwikkeling in de GG in Deventer, daar hadden ze eerst op dinsdagavond alleen een bid- of dankstond, morgen heb ze er een 'hele' biddag!
Mijn oom en tante (inrtussen overleden) waren bij de 8 gezinnen in Deventer die daar de Gereformeerde Gemeente hebben opgericht.... Dat was alles, 8 gezinnen.
En nog mag de gemeente bestaan!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik heb dit jaar geen vrij gevraagd omdat ik niet wist wat ik moest kiezen en 4 dagen vrij ging nu eenmaal niet.
Onze eigen biddag had ik in eerste instantie in gedachten, maar die werd enkele weken geleden verzet naar een woensdag die ik moest werken.
Toen kregen we een uitnodiging om de hele dag aanwezig te zijn bij de Toolse biddag omdat een predikant afscheid nam. Helaas konden we daar door omstandigheden niet bij zijn. Later kregen we een uitnodiging in de bus van de bevestiging van deze predikant op een biddag die tegelijk viel met de eerste van ons, maar die moet ik nu werken. Misschien ga ik vanavond ergens en volgende week bij onszelf 's avonds.
Soms echt vervelend dat je geen eigen kerkgebouw hebt. Er verschuift veel. Zo had ik voor a.s. woensdagavond vrij gevraagd i.v.m. een bezinningsavond voor het Heilig Avondmaal, maar die opeens werd verzet naar dinsdag. In dit geval kon ik, maar vaak ook niet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
caprice

Bericht door caprice »

Auto schreef:
Mara schreef:Gijs, wat doen de mensen dan smiddags ?
Als er dienst is in de middag en avond, hoeven ze evt maar 1 halve snipperdag op te nemen.
Wat dacht je van de mogelijkheid om een hele dag vrij te nemen?
Wat dacht je van de mogelijkheid als werkgever om je personeel de dagen voor bid- en dankdag gewoon vrij te geven? Ik krijg deze dagen gewoon. Bij mijn vorige werkgever was de ene dag voor rekening van de werkgever, en de andere dag ging van de snipperdagen af. Maar ook als dat niet het geval was hield ik deze dagen in ere. Juist nu is een bede- en boetedag zo noodzakelijk.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
vlinder

Bericht door vlinder »

En de werkgever van je vrouw geeft vast ook iedereen vrij? Makkelijk zeg! Hoe komen de patiënten aan eten en medicijnen?
Je snapt zelf ook dat dat niet overal mogelijk is. Daarnaast: welke biddag is DE biddag? Ik geloof dat je van eind februari tot eind maart biddagen hebt. Reken ik Urk maar even niet mee....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

vlinder schreef:En de werkgever van je vrouw geeft vast ook iedereen vrij? Makkelijk zeg! Hoe komen de patiënten aan eten en medicijnen?
Je snapt zelf ook dat dat niet overal mogelijk is. Daarnaast: welke biddag is DE biddag? Ik geloof dat je van eind februari tot eind maart biddagen hebt. Reken ik Urk maar even niet mee....
Urk was 9 februari, dus neem voor het gemak de hele maand februari en maart.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
vlinder schreef:En de werkgever van je vrouw geeft vast ook iedereen vrij? Makkelijk zeg! Hoe komen de patiënten aan eten en medicijnen?
Nu ja, op zich is de vraag: welke dag is DE biddag niet moeilijk. Dat is nl. vandaag. Dat is de landelijke biddag. (Ik zie overigens wel een trend bijvoorbeeld in ons kerkverband om steeds meer op de landelijke biddag ook echt biddag te houden.)
Op Tholen en Urk hebben ze inderdaad een andere dag. Dus voor een Thoolse werkgever zou dat dan op een andere dag moeten.

En ja, dat de "werken der barmhartigheid" en allerlei andere noodzakelijke dingen gewoon doorgaan, zowel op zondag als op biddag, lijkt me buiten kijf. Maar daar ging het Caprice ook vast niet om.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wij hebben 's avonds dienst, overdag bid en werk ik gewoon. Zo is het een bidDAG met 's avonds een kerkdienst. Vrij krijgen had er vandaag overigens sowieso niet ingezeten maar goed, we hebben alleen 's avonds dienst en verder gaan "ora et labora" prima samen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
caprice

Bericht door caprice »

eilander schreef:En ja, dat de "werken der barmhartigheid" en allerlei andere noodzakelijke dingen gewoon doorgaan, zowel op zondag als op biddag, lijkt me buiten kijf. Maar daar ging het Caprice ook vast niet om.
Natuurlijk niet. Ik merk ook wel dat mijn vrouw vandaag werken moet. :bobo
Ik heb het natuurlijk over bedrijven waarvan zowel werkgever als werknemers biddag houden, en het gewoon beter uitkomt als de zaak dicht gaat om die reden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Orchidee

Bericht door Orchidee »

caprice schreef:
Auto schreef:
Mara schreef:Gijs, wat doen de mensen dan smiddags ?
Als er dienst is in de middag en avond, hoeven ze evt maar 1 halve snipperdag op te nemen.
Wat dacht je van de mogelijkheid om een hele dag vrij te nemen?
Wat dacht je van de mogelijkheid als werkgever om je personeel de dagen voor bid- en dankdag gewoon vrij te geven? Ik krijg deze dagen gewoon. Bij mijn vorige werkgever was de ene dag voor rekening van de werkgever, en de andere dag ging van de snipperdagen af. Maar ook als dat niet het geval was hield ik deze dagen in ere. Juist nu is een bede- en boetedag zo noodzakelijk.
Dan werk je zeker bij een "refo"werkgever... :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:

Ik dacht dat het op Urk op Oudjaar of Nieuwjaar viel of is dat de dankdag?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Nu ja, op zich is de vraag: welke dag is DE biddag niet moeilijk. Dat is nl. vandaag. Dat is de landelijke biddag. (Ik zie overigens wel een trend bijvoorbeeld in ons kerkverband om steeds meer op de landelijke biddag ook echt biddag te houden.)
Op Tholen en Urk hebben ze inderdaad een andere dag. Dus voor een Thoolse werkgever zou dat dan op een andere dag moeten.

En ja, dat de "werken der barmhartigheid" en allerlei andere noodzakelijke dingen gewoon doorgaan, zowel op zondag als op biddag, lijkt me buiten kijf. Maar daar ging het Caprice ook vast niet om.
In Zeeland is het makkelijk nu, met de vakantie. De kinderen zijn vrij.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie