Schuivende panelen onder ons?

Sheba
Inactief

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Sheba »

Vagari schreef:
Sheba schreef:
Pimpelmees schreef:
Sheba schreef: @pimpelmees
Wordt ons gevraagd om de storm van de secularisatie minder te moeten voelen? Of wordt ons gevraagd midden in de wereld te staan. En vandaaruit een lichtend licht, zoutend zout etc. Te zijn?
Wordt ons gevraagd de weg van de minste weerstand te kiezen. Of ons kruis op ons te nemen en Hem na te volgen? In alles!
Je creëert een tegenstelling die er niet is. Natuurlijk moeten we een lichtend licht zijn maar ik verwacht dat niet van de zuil zelf en jij neem ik aan ook niet. Ik ben daar dan ook niet teleurgesteld in.
Ik verwacht van iemand die de naam christen draagt, wat de zuil dus doet. Dat hij ook christen is. En dan niet in naam maar levend! En dan mag je verwachten een lichtend licht en een zoutend zout te ontmoeten!
Dus ja in die zin ben ik teleurgesteld!
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een keven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Dus je mag als niet ware christen ook niet meer in de kerk komen?
Want ook al ben je geen lid, de buitenwereld zal je toch een christen noemen.

Overal zullen er afleidingsmanouvres zijn binnen en buiten de kerk.

Ik zou zeggen kom juist! Het is de werkplaats van de Heilige Geest. En geen zuil! Alleen draag je als naam christen een naamkaartje die je niet past. En ben je nog steeds dood! Haast u dan! Een naam christen is geen waar gelovige. En zal ook geen zoutend zout zijn....
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Sheba schreef:
Pimpelmees schreef:
Sheba schreef: @pimpelmees
Wordt ons gevraagd om de storm van de secularisatie minder te moeten voelen? Of wordt ons gevraagd midden in de wereld te staan. En vandaaruit een lichtend licht, zoutend zout etc. Te zijn?
Wordt ons gevraagd de weg van de minste weerstand te kiezen. Of ons kruis op ons te nemen en Hem na te volgen? In alles!
Je creëert een tegenstelling die er niet is. Natuurlijk moeten we een lichtend licht zijn maar ik verwacht dat niet van de zuil zelf en jij neem ik aan ook niet. Ik ben daar dan ook niet teleurgesteld in.
Ik verwacht van iemand die de naam christen draagt, wat de zuil dus doet. Dat hij ook christen is. En dan niet in naam maar levend! En dan mag je verwachten een lichtend licht en een zoutend zout te ontmoeten!
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een leven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Is dat niet wat Labadistisch en te goed van de mens gedacht? We hebben in de kerk altijd twee soorten mensen, waarvan het kleine kuddeke nog altijd een minderheid is. We kunnen immers zelf geen mensen bekeren?
Nee, het is een eis! We kunnen het zelf niet, we zijn het zelf niet. Daarom alles bij Hem te zoeken. Op de dag des oordeels zal blijken wie waarlijk Zijn kinderen zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
-DIA- schreef:
Sheba schreef:
Wanneer de zuil alleen fungeert als vergaarbak voor naam christenen., een soort burcht waar we ook het ook goed hebben in een leven vol ongeloof...Dan mag de zuil liever vandaag dan morgen opgeheven worden! Omdat het anders gaat fungeren als afleidingsmanoeuvre van waar het werkelijk om gaat!
Is dat niet wat Labadistisch en te goed van de mens gedacht? We hebben in de kerk altijd twee soorten mensen, waarvan het kleine kuddeke nog altijd een minderheid is. We kunnen immers zelf geen mensen bekeren?
Nee, het is een eis! We kunnen het zelf niet, we zijn het zelf niet. Daarom alles bij Hem te zoeken. Op de dag des oordeels zal blijken wie waarlijk Zijn kinderen zijn.
Dat besef ik ook wel. De eis ligt er, dat is waar: Zijt heilig want Ik ben heilig. Maar we moeten ook de Bijbelse realiteit niet uit het oog verliezen dat we allen van nature kinderen des toorns zijn, enz...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Vagari schreef:
Sheba schreef:@vagari

Schaapskudde wordt alleen beschermd door de Goede Herder. Wanneer ze Hem toebehoren en zijnHem gehoorzaam zijn. hem volgen waar Hij gaat zijn ze veilig!
De schapen beschermen zich niet zelf! Hoe zou dat ook kunnen?
Het bijelkaar schuilen is een schijnbescherming! Ze zouden zomaar de Herder uit het oog kunnen verliezen!

Wbt subcultuur. Volgens mij is een subcultuur meer op enkele kenmerken, maar vindt je dat in meerdere groepen terug. En een zuil is meer zelfvoorzienend. Eigen scholen, eigen zorginstellingen, eigen winkels en krant, eigen verzekering, eigen reisorganisaties etc.etc.
Maar dat zeg ik toch:
De Heere kan de zuil in stand houden om zijn volk te beschermen. Ik zeg niet dat ik weet dat het zo gebeurd maar het kan een middel zijn.

Wat ik bedoel te zeggen. Alleen als we het Heil bij Hem zoeken en vinden zijn we veilig. Zolang we ons gedragen als schapen zonder deze Herder zijn we reddeloos verloren. vinden we geen bescherming. Niet door bij elkaar te kruipen of bij deze kudde aan te sluiten... We moeten eerst Zijn eigendom zijn! Dan zijn we veilig. Wat er ook gebeurt!
Dan zal Hij Zijn kinderen beschermen. Niet door een zuil... maar door Woord en Geest!
Laatst gewijzigd door Sheba op 12 feb 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Sheba schreef:
-DIA- schreef:
Sheba schreef:
Dat besef ik ook wel. De eis ligt er, dat is waar: Zijt heilig want Ik ben heilig. Maar we moeten ook de Bijbelse realiteit niet uit het oog verliezen dat we allen van nature kinderen des toorns zijn, enz...
Klopt. En daarom zal een kind van God de Heiligheid in Hem zoeken en vinden en niet in zichzelf. Hoe heiliger ik probeer te zijn, hoe meer ik het bij Hem moet zoeken. Hij moet wassen, ik moet minder worden! Wij zijn geheiligd door Hem. Niet door iets wat ik doe. Pas in de Hemel ben ik zonder zonde!
Francis

Bericht door Francis »

Interessante discussie!

Wordt er door het bestaan van een zuil juist niet te veel van de taken van de ouders mbt godsdienst verschoven naar de school? En wordt er dan te weinig over gesproken omdat 'het godsdienstige karakter' een vanzelfsprekendheid is?

Opgegroeid in een onkerkelijke omgeving vertelden mijn ouders mij dat wij geen onderdeel waren van de refo-zuil, maar er wel tegenaan 'schuurden', noem het 'stads orthodox'. Op christelijke kampen en via christelijke penvriendinnen(Terdege ;) ) werden wij er bewust van dat het heel normaal was om naar de kerk te gaan en uit de bijbel te lezen, je ontmoette ahw mensen met dezelfde moraal. Thuis konden wij alles bespreken en bediscussiëren.

Inmiddels, zelf volwassen en getrouwd, bevind ik mij nog in dezelfde positie. Wat ben ik dankbaar voor mijn opvoeding en vooral, dank aan God dat Hij mij bij de kerk gehouden heeft. Als docent mocht ik ervaring opdoen in het refo-onderwijs. Wat ik daar meemaakte wil ik als voorbeeld geven van 'uitholling van binnenuit':

Twee leerlingen spraken met elkaar over Barbie en Sterretje, 2 personages uit een verfoeilijke reality-soap. Ik merkte dat op en zei:'kijken jullie dat soort platte TV? Laat het Kees van der Staaij maar niet horen! (mbt kamervragen over bevalling Barbie op TV)' Waarna zij mij verbaasd aankeken en heel hard riepen: 'Oooooooh, zij (wijzend naar mij) kent dat, ooooh!'

Hier zakte mijn rok dus van af. Voor mij het toonvoorbeeld van hoe 'de seculiere wereld' de refowereld in sluipt, maar wat niet in het openbaar besproken wordt. Overigens werk ik inmiddels in het openbaar onderwijs en ik moet eerlijk toegeven, de omgang van ll met docenten gaat er daar een stuk respectvoller aan toe.
Desiree

Bericht door Desiree »

Toch veel mooie reacties.

Ik weet zeker dat Van der Vlies zich geroepen heeft om dienstbaar te zijn in de SGP. Er zullen leraren zijn die zitten met het heil van hun leerlingen enz.

Dat is toch op en top een waardevolle zuil? En daar mag je als onbekeerde en jonge mensen jaloers op zijn en van leren. Ze zijn geen Mientje Vrijdag en Arend Baan, maar (een beetje overdreven gezegd misschien) Van der Vlies is voor mij een soort Arend Baan.

Dus doe er je voordeel voor de eeuwigheid mee. Dan is de zuil niet verschrikkelijk arm, maar rijk! Misschien is de zuil uiteindelijk een verlengstuk van het gemeente-zijn. En daar is iedereen welkom, omdat je het goede voor elkaar zoekt!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Desiree schreef:Toch veel mooie reacties.

Ik weet zeker dat Van der Vlies zich geroepen heeft om dienstbaar te zijn in de SGP. Er zullen leraren zijn die zitten met het heil van hun leerlingen enz.

Dat is toch op en top een waardevolle zuil? En daar mag je als onbekeerde en jonge mensen jaloers op zijn en van leren. Ze zijn geen Mientje Vrijdag en Arend Baan, maar (een beetje overdreven gezegd misschien) Van der Vlies is voor mij een soort Arend Baan.

Dus doe er je voordeel voor de eeuwigheid mee. Dan is de zuil niet verschrikkelijk arm, maar rijk! Misschien is de zuil uiteindelijk een verlengstuk van het gemeente-zijn. En daar is iedereen welkom, omdat je het goede voor elkaar zoekt!

Dan ga ik je toch een ondeugende vraag stellen Desiree.
Zijn alleen mensen die zich rekenen tot de Refozuil bewogen met het heil van hun leerlingen? Of ook die christen in China, Engeland of welk land dan ook? Maar niet behorend tot onze zuil?

Ook jij noemt het weer een verlengstuk van.... Net als Posthoorn eerder vandaag. Wat hebben jullie dan voor gemeente voor het oog? Alleen waar gelovigen?
Kerkdoorbrekend!
En hoe verhoudt zich dat tot de realiteit van nu? Bestaat die zuil uit overwegend waar gelovigen? Mensen die zeker weten van Hem te zijn en niet meer van de wereld?

Stel; jullie zeggen verlengstuk christelijke gemeente. Zijn dat dan waar gelovigen en past daar dan het zelfvoorzienend karakter van een zuil bij? ( van wieg tot graf) en dat dan ook gemotiveerd vanuit de Schrift?
Of bedoelen jullie gewoon kerkelijke christenen, gelovig en ongelovig? Maar is het dan werkelijk een christelijke zuil?

En in hoeverre is iedereen werkelijk welkom in de zuil? Hoe zie je dat voor ogen?
Charles

Bericht door Charles »

Ik zocht iets op digibron en stuitte toen op dit interview uit 1994 over hetzelfde onderwerp als waar het hier in deze discussie over gaat: http://www.digibron.nl/search/detail/47 ... -stinken/9

Citaten:
Die loopgravenoorlog via de kerkelijke pers is funest voor het geestelijk leven. De een schiet, de ander schiet terug en aan het eind zitten we allemaal op een berg puin. Elk krantje moet elke week of elke veertien dagen vol. Dat is een ramp apart.

Ik zie alleen nog een uitweg als de Heere ons met de storm van Zijn Geest bij elkaar veegt en nieuw leven doet geboren worden. Wat we nodig hebben, juist in deze tijd, is een doorleefd, getuigend geloof, zoals dat er was in ons voorgeslacht. Mensen die konden getuigen dat het God had behaagd Zijn Zoon in hen te openbaren en die daardoor ontbloot waren van alle bekrompenheid. Waar dat bevindelijke geloofsleven ontbreekt gaat men een surrogaat zoeken. Enerzijds in allerlei activiteiten, anderzijds in een terugtrekking binnen de eigen groep om daar allerlei kenmerken in stand te houden terwijl het leven al geweken is."
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Dank je voor de link Charles. Toen dus al.... Terwijl toentertijd ondergetekende als buitenstaander alleen een hecht bolwerk zag. Zo goed, zo fijn... Daar was het echt. Zo moest het zijn...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hier worden een aantal mooie aspecten van de zuil genoemd, waar we ook rustig zuinig op mogen zijn.

Mijn analyse is echter dat de zuil op de beschreven wijze niet meer bestaat. En daar zitten heel treurige kanten aan, maar de feiten kunnen we niet veranderen. We leven niet meer in 1990, 1980, 1970... Het is onderdeel van een bredere trend in Nederland en de wereld, namelijk die van een steeds meer afnemend belang van gezamenlijke instituties en groepen, en de toenemende globalisering en digitalisering.
Volgens mij is het temidden van die grote krachten het niet reëel is om te zeggen dat de zuil nog bestaat op de wijze, zoals de zuil een jaar of twintig, dertig geleden bestond. De zuil is afgebrokkeld, en zal nog verder afbrokkelen. Dat stelt de gereformeerde gezindte voor heel nieuwe vragen, en zal wellicht ertoe leiden dat de gereformeerde gezindte een stuk kleiner wordt.

Volgens mij is bovenstaande de kern van het dispuut tussen Janse en Spruyt c.s. De analyse van Janse, hoe de toestand van de zuil op dit moment is, in hoofdlijnen door iedereen wel wordt gedeeld. Dat geldt niet voor de oorzaken, de gevolgen en de weg die in de (nabije) toekomst moet worden gegaan. Ik kan de stukken van Janse niet anders lezen, dan dat hij terug wil naar de zuil zoals die was in 1980, inclusief de maatschappelijke ordening, netwerken en de digitale wereld.
Dat laatste helpt de gereformeerde gezindte, en m.n. de jongeren onder hen, niet verder. Er moeten nieuwe antwoorden gegeven worden, misschien ook nieuwe bronnen geopend worden, zoals Mackay en Kunz ook aangaven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik ben blij dat "de zuil" afbrokkelt. Hoe sneller hoe beter!

- Het wordt moeilijker om je hele leven in de zuil te begeven, zonder dat je je bekeert.
- Je gaat zien hoezeer evangelisatie nodig is.
- We gaan zien hoeveel we gemeen hebben met andere christenen, m.a.w. dat we in dezelfde loopgraven staan.

Het zoutvat uit, de wereld in! Overigens, ik ben vóór goede bijbelgetrouwe christelijke scholen, kerken en misschien bejaardentehuizen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

rekcor schreef:Ik ben blij dat "de zuil" afbrokkelt. Hoe sneller hoe beter!

- Het wordt moeilijker om je hele leven in de zuil te begeven, zonder dat je je bekeert.
- We gaan zien hoeveel we gemeen hebben met andere christenen, m.a.w. dat we in dezelfde loopgraven staan.

Het zoutvat uit, de wereld in! Overigens, ik ben vóór goede bijbelgetrouwe christelijke scholen, kerken en misschien bejaardentehuizen.
Juist vanwege je laatste zin (denk ook aan gehandicaptenzorg) is je eerste zin nogal ongepast!

Je genoemde punten:
- Ik ben mening dat de zuil ook voor veel zonden heeft bewaard.
- Dat ligt veel meer aan hoe iemand naar de wereld om zich heen kijkt.
- Dat laatste valt volgens mij geheel buiten de discussie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
rekcor schreef:Ik ben blij dat "de zuil" afbrokkelt. Hoe sneller hoe beter!

Juist vanwege je laatste zin (denk ook aan gehandicaptenzorg) is je eerste zin nogal ongepast!

Je genoemde punten:
- Ik ben mening dat de zuil ook voor veel zonden heeft bewaard.
- Dat ligt veel meer aan hoe iemand naar de wereld om zich heen kijkt.
- Dat laatste valt volgens mij geheel buiten de discussie.
Helemaal mee eens.
Maar nogmaals: de zuil als abri en niet als woning.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Maar goed, je bent 'tegen' de zuil?
Wat moet er dan concreet anders gebeuren dan het nu gebeurt? Moet de RMU afgeschaft worden, en de Pro Life-ziektekostenverzekering? En christelijke bladen mag niet meer? En christelijke uitgevers? Een christelijke krant?
Plaats reactie