Kerkverband-typerende preken
Re: Kerkverband-typerende preken
Ik snap het ook niet. Het is een karikatuur wat Luther schetst. Er is niets, maar ook helemaal niets aan de hand in de prediking ter rechterzijde van onze gezindte. Al de boeken die de laatste jaren verschenen zijn met vragen over de prediking en heersende theologie zijn overbodig en dragen niets bij.
De Geest werkt maar spaarzamelijk en al die lijdelijkheid die gevonden wordt kan overal door komen behalve door de prediking.
Er is geen verschil met de prediking met de reformatoren en de puriteinen. Als mensen dat al denken dan lezen ze het erin. Maar een verschil is er niet. En als men graag een prediking hoort die radicaal, ruim, Christocentrisch, concreet en hedendaags is dan moeten we naast de prediker ook de hoorder maar waarschuwen. Er zit al snel een Arminiaanse draad in. Nee, zie de gevaren. de Evangelische invloeden zijn groot. Laten we daarover schrijven in onze kerkbladen. Laten we waarschuwen voor betrokken jongeren die ook door de weeks Gods Woord willen horen, als is het interkerkelijk. Laten we waarschuwen over de verderfelijke invloed van de buren. Maar nee, bij ons is er helemaal niets aan de hand. En alle kritiek, al is deze opbouwend, is alleen maar vijandschap...
Gelukkig dacht de echte Luther niet zo. Anders was er menselijk gesproken nooit een reformatie gekomen.
De Geest werkt maar spaarzamelijk en al die lijdelijkheid die gevonden wordt kan overal door komen behalve door de prediking.
Er is geen verschil met de prediking met de reformatoren en de puriteinen. Als mensen dat al denken dan lezen ze het erin. Maar een verschil is er niet. En als men graag een prediking hoort die radicaal, ruim, Christocentrisch, concreet en hedendaags is dan moeten we naast de prediker ook de hoorder maar waarschuwen. Er zit al snel een Arminiaanse draad in. Nee, zie de gevaren. de Evangelische invloeden zijn groot. Laten we daarover schrijven in onze kerkbladen. Laten we waarschuwen voor betrokken jongeren die ook door de weeks Gods Woord willen horen, als is het interkerkelijk. Laten we waarschuwen over de verderfelijke invloed van de buren. Maar nee, bij ons is er helemaal niets aan de hand. En alle kritiek, al is deze opbouwend, is alleen maar vijandschap...
Gelukkig dacht de echte Luther niet zo. Anders was er menselijk gesproken nooit een reformatie gekomen.
Over één ding zijn we het denk ik allemaal wel eens in dit topic: de oorzaak van al die werkelijke en vermeende problemen ligt gelukkig niet bij ons, maar bij een ander; wat die ander ook moge zijn: prediker, kerkblad, of noem maar op.
In dat opzicht zijn we dan wel weer één.
Even het echte verhaal:Wilhelm schreef:Ik snap het ook niet. Het is een karikatuur wat Luther schetst. Er is niets, maar ook helemaal niets aan de hand in de prediking ter rechterzijde van onze gezindte. Al de boeken die de laatste jaren verschenen zijn met vragen over de prediking en heersende theologie zijn overbodig en dragen niets bij.
Er is geen verschil met de prediking met de reformatoren en de puriteinen. Als mensen dat al denken dan lezen ze het erin. Maar een verschil is er niet. En als men graag een prediking hoort die radicaal, ruim, Christocentrisch, concreet en hedendaags is dan moeten we naast de prediker ook de hoorder maar waarschuwen. Er zit al snel een Arminiaanse draad in. Nee, zie de gevaren. de Evangelische invloeden zijn groot. Laten we daarover schrijven in onze kerkbladen. Laten we waarschuwen voor betrokken jongeren die ook door de weeks Gods Woord willen horen, als is het interkerkelijk. Laten we waarschuwen over de verderfelijke invloed van de buren. Maar nee, bij ons is er helemaal niets aan de hand. En alle kritiek, al is deze opbouwend is alleen maar vijandschap...
Ik snap het helemaal. Het is geen karikatuur wat Luther schetst. Er is van alles, maar dan ook van alles aan de hand met de prediking ter rechterzijde van onze gezindte. Al de boeken die de laatste jaren verschenen zijn met vragen over de prediking en heersende theologie zijn nuttig en dragen bij aan een besef hoe erg het is.
De Geest werkt rijkelijk en al die lijdelijkheid die komt toch echt door de prediking.
Er is duidelijk verschil tussen de prediking van nu en die van de reformatoren en puriteinen. Als mensen denken van niet dan dan lezen ze verkeerd. Als men graag een prediking hoort die radicaal, ruim, Christocentrisch, concreet en hedendaags is dan moeten we daar goed naar luisteren. Natuurlijk zit daar geen Arminiaanse draad in. Nee, gevaren zijn er gelukkig niet. De Evangelische invloeden zijn gelukkig ver weg. Daarover moeten we maar niet schrijven in de kerkbladen. Laten we vooral niet waarschuwen tegen het bezoeken van bijeenkomsten waar wat anders gebracht worden. Laten we vooral niet waarschuwen tegen de verderfelijke invloed van anderen. Bij ons is van alles aan de hand. En kritiek, al lijkt het vijandschap, is alleen maar opbouwend.
Kijk Wilhelm, dit is nu je boodschap. Je schopt even flink tegen alles wat er in de GG gebeurt. Je geeft ds. de Heer even een sneer die zeer behartenswaardige zaken schreef in de laatste Saambinder. Je vind het maar onzin dat tegen avonden als Jij-daar gewaarschuwd wordt. Wel vind je het prima dat iemand als Luther een karikatuur schetst over de prediking en de hoorders. Lees de post van Mara eens na het luisteren van een preek van ds. van Belzen. Die hoort ook in het gewraakte rijtje thuis. Vertelt Mara nu allemaal onzin?
En zie in bovenstaande posting, ook al wil ik de verantwoordelijkheid van poster zelf niet bagatelliseren, de gevolgen van het niet aflatende afbreken van de gereformeerde leer d.m.v. karikaturen zoals geschetst door o.a. Luther en Wilhelm.joy schreef:Dat zal echt wel zo zijn dat het niet overal zo gepredikt wordt, maar hoe komt het dan dat er nog steeds zijn die zeggen: ik kan mij dat alles niet zomaar toe-eigenen?
Dat is toch lijdelijk afwachten?
Tiberius schreef:Over één ding zijn we het denk ik allemaal wel eens in dit topic: de oorzaak van al die werkelijke en vermeende problemen ligt gelukkig niet bij ons, maar bij een ander; wat die ander ook moge zijn: prediker, kerkblad, of noem maar op.
Dit is waar. en uiteindelijk ligt daar de eerste schuld. Wij hebben gezondigd, en wij moeten het als eerste eigenen en onze zonden belijden.
Uiteindelijk is dat natuurlijk bij elke discussie zo.
Maar het is goed dat je dit inbrengt.
Punt dat de visie op de prediking die Luther hier schetst zeker geen karikatuur is, maar werkelijk voorkomt. Boeken als 'afwachten of verwachten' worden niet geschreven omdat de auteur teveel vrije tijd heeft.Tiberius schreef:Punt is, dat Luther een bepaalde visie heeft ontwikkeld op de prediking binnen de GG, die m.i. een karikatuur is. Een aantal dingen uit zijn eerste posting in reactie op die van Dia en Anker is al door verschillende mensen als onjuist aangewezen.eilander schreef:In de laatste postings hier wordt wel erg gefocust op de door Luther openbaar gemaakte mail van een ambtsdrager. Ik zou dit wel wat willen relativeren.
Luther bespreekt hier zijn zorgen betreffende de prediking neer. Hij geeft daarbij aan dat dit niet alleen maar zijn zorgen zijn, maar dat dit breder leeft. Daarbij noemt hij als voorbeeld een mail van een ambtsdrager.
In die mail worden overigens geen namen genoemd, maar worden in het algemeen zorgen omtrent de prediking genoemd. Dus van beschuldigingen lijkt mij geen sprake.
Wellicht is het allemaal wat onhandig of misschien zelfs onjuist. Maar zijn daarmee ook de zorgen die Luther noemt, niet relevant?
Nu probeert hij zijn standpunt kracht bij te zetten met een mail van een ambtsdrager. Maar die is kennelijk al even onverifieerbaar als de andere aantijgingen.
Schokkend!WimA schreef:En zie in bovenstaande posting, ook al wil ik de verantwoordelijkheid van poster zelf niet bagatelliseren, de gevolgen van het niet aflatende afbreken van de gereformeerde leer d.m.v. karikaturen zoals geschetst door o.a. Luther en Wilhelm.joy schreef:Dat zal echt wel zo zijn dat het niet overal zo gepredikt wordt, maar hoe komt het dan dat er nog steeds zijn die zeggen: ik kan mij dat alles niet zomaar toe-eigenen?
Dit is eveneens enkel een "stemmingmakende" opmerking. Geen feitelijk argument. Luther - nog anderen - kunnen met concrete voorbeelden hun kritiek staven.Mister schreef:Punt dat de visie op de prediking die Luther hier schetst zeker geen karikatuur is, maar werkelijk voorkomt. Boeken als 'afwachten of verwachten' worden niet geschreven omdat de auteur teveel vrije tijd heeft.Tiberius schreef:Punt is, dat Luther een bepaalde visie heeft ontwikkeld op de prediking binnen de GG, die m.i. een karikatuur is. Een aantal dingen uit zijn eerste posting in reactie op die van Dia en Anker is al door verschillende mensen als onjuist aangewezen.eilander schreef:In de laatste postings hier wordt wel erg gefocust op de door Luther openbaar gemaakte mail van een ambtsdrager. Ik zou dit wel wat willen relativeren.
Luther bespreekt hier zijn zorgen betreffende de prediking neer. Hij geeft daarbij aan dat dit niet alleen maar zijn zorgen zijn, maar dat dit breder leeft. Daarbij noemt hij als voorbeeld een mail van een ambtsdrager.
In die mail worden overigens geen namen genoemd, maar worden in het algemeen zorgen omtrent de prediking genoemd. Dus van beschuldigingen lijkt mij geen sprake.
Wellicht is het allemaal wat onhandig of misschien zelfs onjuist. Maar zijn daarmee ook de zorgen die Luther noemt, niet relevant?
Nu probeert hij zijn standpunt kracht bij te zetten met een mail van een ambtsdrager. Maar die is kennelijk al even onverifieerbaar als de andere aantijgingen.
Kan ik nu straks ook boeken van Maarten t'Hart als argument zien langskomen om aan te tonen dat het allemaal echt waar is?
Dergelijke ''stemmingmakende'' exclamaties onderbouwen ook niets.Erasmiaan schreef:Schokkend!WimA schreef:En zie in bovenstaande posting, ook al wil ik de verantwoordelijkheid van poster zelf niet bagatelliseren, de gevolgen van het niet aflatende afbreken van de gereformeerde leer d.m.v. karikaturen zoals geschetst door o.a. Luther en Wilhelm.joy schreef:Dat zal echt wel zo zijn dat het niet overal zo gepredikt wordt, maar hoe komt het dan dat er nog steeds zijn die zeggen: ik kan mij dat alles niet zomaar toe-eigenen?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Volgens mij noem ik een bekend boek. En ik heb de preken zelf gehoord. Staan niet op PW. Mogelijk heb ik nog wel een cassettebandje.WimA schreef:Dit is eveneens enkel een "stemmingmakende" opmerking. Geen feitelijk argument. Luther - nog anderen - kunnen met concrete voorbeelden hun kritiek staven.Mister schreef:Punt dat de visie op de prediking die Luther hier schetst zeker geen karikatuur is, maar werkelijk voorkomt. Boeken als 'afwachten of verwachten' worden niet geschreven omdat de auteur teveel vrije tijd heeft.Tiberius schreef:Punt is, dat Luther een bepaalde visie heeft ontwikkeld op de prediking binnen de GG, die m.i. een karikatuur is. Een aantal dingen uit zijn eerste posting in reactie op die van Dia en Anker is al door verschillende mensen als onjuist aangewezen.eilander schreef:In de laatste postings hier wordt wel erg gefocust op de door Luther openbaar gemaakte mail van een ambtsdrager. Ik zou dit wel wat willen relativeren.
Kan ik nu straks ook boeken van Maarten t'Hart als argument zien langskomen om aan te tonen dat het allemaal echt waar is?

Die hele mailkwestie vind ik niet interessant. Maar om de mening van een andere forummer 'aantijgingen' te noemen, vind ik minder geslaagd.Tiberius schreef:Nu probeert hij zijn standpunt kracht bij te zetten met een mail van een ambtsdrager. Maar die is kennelijk al even onverifieerbaar als de andere aantijgingen.
Je ben het niet eens met Luther. Ik eigenlijk ook niet. Maar ik vind het geen aantijgingen die hij doet. Hij vindt gewoon iets. Dat mag toch?

Aantijging = beschuldiging.
M.i. gaan de postings van Luther wel wat verder dan "hij vindt gewoon iets". Maar goed, het zij zo.
M.i. gaan de postings van Luther wel wat verder dan "hij vindt gewoon iets". Maar goed, het zij zo.
Joy, als je hier over mee wilt praten, raad ik je aan eerst een paar preken te beluisteren, waarin dit verkondigd wordt.joy schreef:Dat zal echt wel zo zijn dat het niet overal zo gepredikt wordt, maar hoe komt het dan dat er nog steeds zijn die zeggen: ik kan mij dat alles niet zomaar toe-eigenen?
Want je blijft steeds één zin of één opmerking van een forummer uitvergroten.
Zo alleen wordt dit nooit gesteld!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nee Tiberius. De schuld ligt niet bij genoemde dingen, die schuld ligt bij ons, persoonlijk!Tiberius schreef:Over één ding zijn we het denk ik allemaal wel eens in dit topic: de oorzaak van al die werkelijke en vermeende problemen ligt gelukkig niet bij ons, maar bij een ander; wat die ander ook moge zijn: prediker, kerkblad, of noem maar op.
Als wij denken dat er zoveel problemen zijn in bepaalde kerkverbanden, moet het ons bij de Heere brengen en niet enkel aanwijzen wat er bij sommige mensen verkeerd gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nee hoor, ik heb niemand willen beschuldigen. Ik ben gevraagd om mijn mening te geven. Daarmee heb ik ganselijk niet gezegd dat preken die niet op PrekenWeb staan, geen zegen zouden kunnen geven. Integendeel. En ja, ook bij mij ligt schuld. Ik hopu het maar even bij mijn beroep: als ik leerlingen spreek met ontzagelijk veel lijdelijkheid, dan vraag ik me allereerst af, wat ik bij dagopeningen tegen zulke leerlingen heb gezegd. Evenals overigens leerlingen waarbij je evangelisch activisme tegen komt, waartegen ds. De Heer m.i. zeer terecht waarschuwt. Verder is het altijd weer moeilijk (voor mij) om de juiste toon te treffen, zodat anderen geen verkeerde gevolgtrekkingen doen.Tiberius schreef:Aantijging = beschuldiging.
Dat laat echter onverlet dat er m.i. wel sprake is van crisis in de prediking, zowel ter linker- als ter rechterzijde. Het bijbels, gereformeerde spoor is ontzettend smal. Aanbevelenswaardig boek daarbij is: "Prediking in de crisis" door dr. C.A. van der Sluijs.
Inhoud van het genoemde boekje:
Er zijn de afgelopen decennia diepe gaten geslagen in het geestelijk leven in Nederland. Velen maken zich zorgen over het geesteloze karakter van het kerkelijk leven, en vaak is dat te herleiden tot het karakter van de prediking. De hervormde predikant dr. C.A. van der Sluijs ziet twee gevaren: enerzijds de inkapseling van het Woord in de traditie, die leidt tot een dode rechtzinnigheid, anderzijds het pleidooi voor charismatische vernieuwing in de kerken van de Reformatie, die leidt tot het losmaken van Woord en Geest.
De auteur wijst een andere weg en ijkt in dit boek de prediking opnieuw aan het sola scriptura van de Reformatie, in een poging tot sanering en genezing van diverse afwijkende vormen van prediking. Hij behandelt daartoe de positie en kenmerken van profetische, reformatorische prediking, waaronder de plaats van de verkiezing en de verwerping in verband met de soevereiniteit van God en het genadekarakter van het geloof. Daarbij wordt grote aandacht gegeven aan het karakter van de prediking als een vertaling van het 'Alzo spreekt de HEERE'.
Ook de uitdagingen van diverse vormen van opwekkingsprediking van een meer evangelische snit, zoals bij C.H. Spurgeon, D.L. Moody en Martin Lloyd-Jones, komen aan de orde. Een en ander leidt in dit boek tot een haarscherpe analyse van de scheiding der geesten. De auteur wil daarmee een actuele positiebepaling en afbakening bieden, waarbij slechts het 'alleen de Schrift' uit de crisis kan leiden.
Laatst gewijzigd door Luther op 16 jul 2012, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)