Posthoorn schreef:Luther schreef:Je zult het even respectloos vinden, maar afwijzing van de kinderdoop is een dwaling die 1 p 1 te maken heeft de rijkdom van Gods heil in Christus en de gewillligheid van de Zaligmaker om kinderen en zuigelingen met Zijn Naam te bekleden en in Zijn beloften te doen delen.
Nee, da's onzin. Wie de kinderdoop afwijst, zal zeggen dat een kind
tot het zich bekeert slechts een uiterlijke betrekking op de Zaligmaker en het heil heeft, en dat het
daarom niet gedoopt mag worden.
Het eerste is Bijbels, het tweede wel/niet.
Het gaat natuurlijk om veel meer.
1.De verhouding O.T. en N.T.
2.Het zicht op het genadeverbond
3.De plaats van kinderen in de gemeente
4.De openbaring van God als de Verbonds-Jehova.
Over de huisteksten lees ik ook in de ingezonden stukken weer dezelfde onzinnige vraag: Niemand weet of er kinderen in de huizen waren?
Dat is natuurlijk niet de kwestie, het gaat erom dat bij het tot geloof komen van één zijn/haar gehele huis gedoopt werd.
Net als in het O.T. bij de opdracht om te besnijdenen (Genesis 17)
9 Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten.
10 Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij, en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde.
11 En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u.
12 Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad;
13 De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.
De (Joodse) apostelen kende dit bevel van kinds af en doopten daarom zonder onderscheid en zonder vragen het gehele huis (de ingeborene,de gekochte (slaaf) enz.) Ze zagen de doop als teken en zegel van het verbond en lieten daarom ook na om het bevel uit Genesis 17 te blijven uitvoeren. Weer een bewijs dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
Heel erg verdrietig dat om de doop in de 21ste eeuw zoveel verwarring is gekomen in kerkelijk Nederland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.