Zo'n CGK broeder ben ik, dus daar gaan we dan maar.huisman schreef: ↑Vandaag, 17:01Ik neem je niets kwalijk want je bent duidelijk niet goed op de hoogte. Punt 4 is nu juist het bewijs dat het kerkrecht kapot is in de CGK. Vermaan gebeurt in classis A maar in classis B weigert men te vermanen zelfs na toegekende appels en opdracht van de P.S. om hun kerkordelijke taak te doen. Er is dus een grote rechtsongelijkheid tussen verschillende classes.DDD schreef: ↑Vandaag, 16:41Dit is onvolledig.huisman schreef: ↑Vandaag, 15:52Precies DDD. Er waren de volgende meerderheidsbesluiten.DDD schreef: ↑Vandaag, 15:29 Citaat van de dag:
Geweldig.
De opmerkingen van ds. L. A. den Butter zijn zo overduidelijk onjuist: "Het kerkrecht voorziet er niet in." Het is te vrezen dat hij zelf niet eens beseft dat het anders is. Het kerkrecht voorziet in meerderheidsbesluiten, en er is geen meerderheid voor het standpunt van de bezwaarden om een aantal kerken uit het kerkverband te zetten.
Natuurlijk kun je dan met een deel opnieuw beginnen, maar het idee dat je dan hetzelfde kerkverband blijft, kan alleen in het hart van een theoloog opklimmen.
1. Rondom thema homoseksualiteit.
2. Over vrouw en ambt.
3. Geen roepende kerk aanwijzen.
Door de toegelaten ongehoorzaamheid aan de eerste 2 meerderheidsbesluiten is duidelijk dat het kerkrecht niet meer functioneert is de CGK.
Natuurlijk begrijp ik best dat mr. Hek en dr. Zondag met hun juridische kunde naar de problematiek kijken. Ze zullen juridisch ook best gelijk hebben maar het helpt geen sikkepit omdat het kerkrecht in de CGK niet meer functioneert.
Er waren de volgende meerderheidsbesluiten:
1. Rondom thema homoseksualiteit.
2. Over vrouw en ambt.
3. Geen roepende kerk aanwijzen.
4. Niet anders dan via vermaan en gesprek ingrijpen bij afwijken van het besluit inzake 1 en 2.
Los daarvan: 3 is in strijd met de kerkorde, dat is overduidelijk. Ik denk zelfs dat een deel van de stemmers geen idee had wat er gebeurde, en dat het meer een proteststem was.
Het kerkrecht functioneert wel, alleen is de rechterflank het met besluit 4 niet eens. En daarom begint deze voor zichzelf. Maar dat kan natuurlijk niet met een beroep op besluit 3. Daarvoor zou immers een hele wijziging van de kerkorde nodig zijn.
Verder reageer ik in dit topic het liefst uitsluitend op mijn CGK broeders omdat zij in hetzelfde schuitje en in dezelfde storm zitten. Dan heb je niet zoveel aan die beste stuurlui aan de wal. Dus vat het niet persoonlijk op als ik je oversla in mijn reacties.
Punt 4 is helemaal geen bewijs dat kerkrecht kapot is. Er is in de kerkorde gewoon niets opgenomen om maatregelen te treffen tegen gemeentes die zich niet houden aan synodebesluiten. De kerkorde en de Integrale regeling voor de revisie- en appelprocedure hebben hierover niets opgenomen. Het kerkrecht is dus ontoereikend of onvolledig. Dat is een omissie die de generale synode met de rechtse meerderheid zichzelf mag aanrekenen. Je kon dit tientallen jaren zien aankomen. Voor zover ik weet is er één keer iets in die richting geprobeerd, namelijk door het expliciet zonde te noemen, maar dat voorstel kreeg geen meerderheid. Je kunt dus concluderen dat er nooit een meerderheid was voor een toevoeging aan de kerkorde waarmee ongehoorzame gemeenten onder een vorm van tucht geplaatst zouden kunnen worden en eventueel buiten het verband geplaatst. Dat er daarvoor geen meerderheid was is ook een synodebesluit; de synode wilde dat blijkbaar niet. Daar moet je je bij neerleggen. Of een andere weg gaan.