Kerkverband-typerende preken

-DIA-

Re: Kerkverband-typerende preken

Bericht door -DIA- »

Zeemeeuw schreef:Apollos mocht zich gelukkig prijzen met Aquila en Priscalla onder zijn hoorders. Gelukkig was er toen nog geen refoforum.
Maar er zijn nog Auqilla's en Priscilla's. Meestel door de wereld en de godsdienst onbegrepen, en hun getal is niet groot, maar ze zijn er nog.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@ DIA. Daar heb je gelijk in, denk ik. Maar die nemen -als het goed is- Apollos tot zich om wat uitleg te geven. Ze zullen hun 'zorgen' niet op de straten van Askelon brengen en zeker niet op de elektronische snelweg.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:Refo schetst prima hoe de mens van nature in de kerk zit. De hoorder legt vervolgens de schuld bij anderen - de predikant - neer. Refo geeft hier een uitstekende analyse van de gedachtengang van mens van nature en de conclusies die de mens trekt als het Evangelie van vrije genade verkondigd is. Durven zeggen dat het aan de het Evangelie ligt, daar zijn we te vroom voor. Stellen dat het aan ons eigen zondige hart ligt, daar zijn we te hoogmoedig voor. Dus ligt het aan de dominee.
!
TSD

Bericht door TSD »

Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gaan we gewoon iemands post ontleden en dan zin voor zin er uit halen en lekker schieten. Heerlijk een hele kleine draai een iemand woorden geven om het schieten nog makkelijker te maken en impliciet oprechtheid van de bedoeling in twijfel trekkend...

En dat op de maandagochtend ;(

Op deze post zal ook vast heel wat de schieten zijn dus ik moedig iedereen aan om dat vooral te doen.
TSD

Bericht door TSD »

In verband met de vraag om voorbeelden van het door mij geschetste:
Anker schreef:
Luther schreef:Mijn drive om hierin wat openheid te geven, is de moeiten die ik waarneem van oprechten. Zij willen zo graag onderwezen worden door de stem van de Heere Zelf, door uitgeschilderd te krijgen Wie Christus is, wat Hij doet, en alles wat aan Hem is. Ze verlaten zo verdrietig Gods huis als ze opnieuw allerlei gestalten en bevindingen hebben gehoord, die hen uiteindelijk het leven niet schenken kunnen;
. Maar nogmaals, jij betitelt hen die verdrietig Gods huis verlaten bij een bepaalde prediking als oprechten. Dat is jouw beoordeling.
Luther zegt dat er 'oprechten zijn' die verdrietig Gods huis verlaten en Anker maakt daarvan: hen die verdrietig Gods huis verlaten zijn oprechten. En dat zegt Luther nou net niet (!) maar maakt het schieten wel heel wat makkelijker.

Ik neem aan dat dit voldoende duidelijk is.
WimA

Bericht door WimA »

TSD schreef:In verband met de vraag om voorbeelden van het door mij geschetste:
Anker schreef:
Luther schreef:Mijn drive om hierin wat openheid te geven, is de moeiten die ik waarneem van oprechten. Zij willen zo graag onderwezen worden door de stem van de Heere Zelf, door uitgeschilderd te krijgen Wie Christus is, wat Hij doet, en alles wat aan Hem is. Ze verlaten zo verdrietig Gods huis als ze opnieuw allerlei gestalten en bevindingen hebben gehoord, die hen uiteindelijk het leven niet schenken kunnen;
. Maar nogmaals, jij betitelt hen die verdrietig Gods huis verlaten bij een bepaalde prediking als oprechten. Dat is jouw beoordeling.
Luther zegt dat er 'oprechten zijn' die verdrietig Gods huis verlaten en Anker maakt daarvan: hen die verdrietig Gods huis verlaten zijn oprechten. En dat zegt Luther nou net niet (!) maar maakt het schieten wel heel wat makkelijker.
Ik neem aan dat dit voldoende duidelijk is.
Anker kan wel voor zichzelf spreken maar hoe eerder deze spraakverwarring uit de lucht is hoe beter m.i. Onderstaand de quote van Luther en Anker:
Anker schreef:
Luther schreef:Mijn drive om hierin wat openheid te geven, is de moeiten die ik waarneem van oprechten. Zij willen zo graag onderwezen worden door de stem van de Heere Zelf, door uitgeschilderd te krijgen Wie Christus is, wat Hij doet, en alles wat aan Hem is. Ze verlaten zo verdrietig Gods huis als ze opnieuw allerlei gestalten en bevindingen hebben gehoord, die hen uiteindelijk het leven niet schenken kunnen; als ze opnieuw vele waarschuwingen voorbij horen komen, waardoor de beeldvorming bevestigd wordt dat het heil als het ware onbereikbaar is. Die verdrietig zijn als tot Gods kinderen gezegd wordt dat ze Christus kunnen kennen, maar dat er nog enkele diepe gangen beleefd moeten worden, alvorens men zeggen mag: Gij zijt de mijne en ik ben de Zijne; Abba, lieve Vader.
Ik begrijp hier werkelijk helemaal niets van. En dan spreken over oprechten. En, ik begrijp soms best dat er zijn die met een bepaalde standenleer wat moeite hebben, vooral als men zo'n prediking niet gewend is. Maar nogmaals, jij betitelt hen die verdrietig Gods huis verlaten bij een bepaalde prediking als oprechten. Dat is jouw beoordeling.
Anker stelt hierbij de legitime vraag hoe Luther toch zo goed weet dat de geschetste moeiten en verdrietigheden van "oprechten" afkomstig zijn. Zij wij hartenkenners? Laten we toch onze argumenten geen kracht gaan bijzetten door te vermelden dat ze afkomstig zijn van kinderen van God.
Anker moet e.e.a verder maar zelf uitleggen maar zo lees ik zijn zinssnede.
Laatst gewijzigd door WimA op 16 jul 2012, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Mijn drive om hierin wat openheid te geven, is de moeiten die ik waarneem van oprechten.
Ik denk dat die oprechten dan hun zaakjes maar eens moeten nakijken als ze zo onder genoemde predikers zitten als jij aangeeft.

Bizar overigens dat je een mailtje van een ambtsdrager aan jou gericht zomaar even op een openbaar forum dumpt. Daar is men meestal wel blij mee...
Zo bizar is dat niet, want de betreffende ambtsdrager vond het goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

WimA schreef:Anker stelt hierbij de legitime vraag hoe Luther toch zo goed weet dat de geschetste moeiten en verdrietigheden van "oprechten" afkomstig zijn. Zij wij hartenkenners? Laten we toch onze argumenten geen kracht gaan bijzetten door te vermelden dat ze afkomstig zijn van kinderen van God.
Anker moet e.e.a verder maar zelf uitleggen maar zo lees ik zijn zinssnede.
Dank u! TSD heeft een bijzondere manier van lezen, op maandagochtend... :hum
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Mijn drive om hierin wat openheid te geven, is de moeiten die ik waarneem van oprechten.
Ik denk dat die oprechten dan hun zaakjes maar eens moeten nakijken als ze zo onder genoemde predikers zitten als jij aangeeft.

Bizar overigens dat je een mailtje van een ambtsdrager aan jou gericht zomaar even op een openbaar forum dumpt. Daar is men meestal wel blij mee...
Ik vind het bizar dat zo'n ambtsdrager dat goed vindt. Maar welk doel dien je door dit op het forum te zetten? Wat weten wij wanneer jij mailcontact hebt met een ambtsdrager die vindt dat predikanten waarschijnlijk niet de goede weg (naar Christus) wijzen. Niets! En je hebt Matth. 18 ook nog tegen je.
WimA

Bericht door WimA »

Anker schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:

Ik vind het bizar dat zo'n ambtsdrager dat goed vindt. Maar welk doel dien je door dit op het forum te zetten? Wat weten wij wanneer jij mailcontact hebt met een ambtsdrager die vindt dat predikanten waarschijnlijk niet de goede weg (naar Christus) wijzen. Niets! En je hebt Matth. 18 ook nog tegen je.
In welk kerkverband zit deze ambtsdrager? Dan lijkt me toch ook wel relevant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En hoe heet hij? Want anoniem op een forum dit soort aantijgingen laten dumpen, lijkt me niet echt een ambtsdrager waardig.
TSD

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:En hoe heet hij? Want anoniem op een forum dit soort aantijgingen laten dumpen, lijkt me niet echt een ambtsdrager waardig.
Wil iedereen hier zijn/haar nickname wijzigen in zijn/haar echte naam en het liefst ook een emailadres openbaar maken.

Want anoniem hier allerlei aantijgingen posten is toch ook een gemeentelid onwaardig.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef:
Tiberius schreef:En hoe heet hij? Want anoniem op een forum dit soort aantijgingen laten dumpen, lijkt me niet echt een ambtsdrager waardig.
Wil iedereen hier zijn/haar nickname wijzigen in zijn/haar echte naam en het liefst ook een emailadres openbaar maken.

Want anoniem hier allerlei aantijgingen posten is toch ook een gemeentelid onwaardig.
Mijn echte naam weet je en mijn mailadres kun je krijgen via pb.
Overigens, er zijn afspraken gemaakt over hoe we spreken over ambtsdragers en daar wordt goed op gemodereerd. Heb je een aantijging, bijvoorbeeld van mij, die niet door de beugel kan? Dan hoor ik het graag.
TSD

Bericht door TSD »

Anker schreef:
TSD schreef:

Mijn echte naam weet je en mijn mailadres kun je krijgen via pb.
Overigens, er zijn afspraken gemaakt over hoe we spreken over ambtsdragers en daar wordt goed op gemodereerd. Heb je een aantijging, bijvoorbeeld van mij, die niet door de beugel kan? Dan hoor ik het graag.
Dat is meten met 2 maten he. De naam van die ambtsdrager moet hier openbaar voor iedereen zichtbaar op het forum en jou naam kunnen we via PB krijgen. En het ging niet over wel/niet door de beugel kunnen want Luthers post is blijkbaar niet gemodereerd.

Waarom spitten naar de naam van de ambtsdrager in plaats van gewoon inhoudelijk verder discussieren?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is erg bedenkelijk als hij niet met open vizier durft te spreken.
Plaats reactie