Oorlog in Oekraine

Maanenschijn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Wim Anker schreef: 56 minuten geleden
elbert schreef: Vandaag, 14:15
refo schreef:Ja, dat is diefstal. Dat weet je net zo goed als ik. Je hebt toch iets in de juristerij gestudeerd?
Dat is geen staand beleid. Nederlands recht is wat anders dan internationaal recht. (Een burger van) Een land dat je niet zo aardig vindt, kun je niet zomaar van alles afpakken.
Inderdaad: je kunt niet zomaar de Krim en delen van Donetsk, Luhansk, Zaporizhia en Kherson afpakken van Oekraine. Want dat is diefstal. Sterker nog: dat is een daad van agressie.
Of bedoelde je dat niet?
Nou, als ik Poetin was zou ik dat wel constateren. Als de EU principieel geen bezwaar heeft tegen consificatie van eigendom dan kunenn ze niet tegen mij zeggen dat ik het niet mag.

Dat maakt het zo zwak, iedereen ziet dat de EU geen bal geeft om internationale rechtsorde maar er wel mee schemt naar anderen.
Bovendien heeft Rusland die gebieden zelf afgestaan. Onder voorwaarden. Als die niet worden nageleefd heb je recht om het terug te nemen. Lees de Minsk-akkoorden.
Die heb ik gelezen. Kun je voor mij citeren waar staat dat De Russische Federatie die gebieden heeft afgestaan?

En dan niet van propaganda sites. Liever in het Cyrillisch. Dat kan ik na jaren Russische taalles wel ontcijferen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vroeger werkte ik bij Justitie, DJI (dienst justitiële inrichtingen). De mensen die vast zaten noemen we justitiabelen.

Nooit is er een overleg geweest waarin werd gezegd: ja, grote problemen allemaal. Als die justitiabelen nu eens gewoon normaal gingen doen!

Dat gedrag - en de aantallen - was een feit.

Hier doen we dat wel. Poetin dit en Poetin dat. Daar heeft de EU geen invloed op. Dus neem maatregelen dat t'ie zich gaat gedragen of neem je verlies.

Maar stop met het eindeloze kleuterschool getoeter "ja maar, hij is gemeen". Dat klopt. En.nu?
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 26 minuten geleden

Maar stop met het eindeloze kleuterschool getoeter "ja maar, hij is gemeen". Dat klopt. En.nu?
Zijn 'eigen' geld tegen hem gebruiken!

Wat is jouw voorstel: ik neem toch aan ergens tussen 'niets doen' en 'full scale war'. Daar zitten we ook ergens tussen namelijk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: 18 minuten geleden
Wim Anker schreef: 26 minuten geleden

Zijn 'eigen' geld tegen hem gebruiken!

Wat is jouw voorstel: ik neem toch aan ergens tussen 'niets doen' en 'full scale war'. Daar zitten we ook ergens tussen namelijk.
Elke zet lokt een tegenzet uit. Daar moeten we me dealen. Inschatten. Mee omgaan. 5 zetten vooruit denken. Dat heet strategie.

En de keuze voor Oekraine is of significant meer gaan doen (een whatever it takes uitstralen en de daad bij het woord voegen) of stikken en accepteren. Maar de gehaktmolen een beetje aan de praat houden is, wat mij betreft, geen optie.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:Vroeger werkte ik bij Justitie, DJI (dienst justitiële inrichtingen). De mensen die vast zaten noemen we justitiabelen.

Nooit is er een overleg geweest waarin werd gezegd: ja, grote problemen allemaal. Als die justitiabelen nu eens gewoon normaal gingen doen!

Dat gedrag - en de aantallen - was een feit.

Hier doen we dat wel. Poetin dit en Poetin dat. Daar heeft de EU geen invloed op. Dus neem maatregelen dat t'ie zich gaat gedragen of neem je verlies.

Ik ben het een heel eind met je eens. Vooral over de halfwas houding en verdeeldheid van de de EU. Maar feiten blijven wel feiten.

En daarbij doel ik op de inhoud van de Minsk-akkoorden, de autonomie van Oekraïne en haar oblasten, de etniciteit van de bevolking en zeker ook de beslissingen van de democratisch kozen regering.
En ja, corruptie en dat soort praktijken zijn ook feiten.

Een heeeeel eind terug in dit draadje heb ik betoogd dat Oekraïne deze oorlog niet kan winnen. Omdat de Russische Federatie tijd en manschappen heeft. En tegen tijd en manschappen (ook in het achterland om wapens te maken) is niet te vechten. Het is dus van tweeën één: Of nu Rusland haar zin geven of Rusland verpletterend aanpakken. Dan pas stop deze oorlog. En in beide gevallen is het wachten op de volgende.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie