Oorlog in Oekraine

Maanenschijn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:
Wim Anker schreef: Vandaag, 14:29
elbert schreef: Vandaag, 14:15
refo schreef:Ja, dat is diefstal. Dat weet je net zo goed als ik. Je hebt toch iets in de juristerij gestudeerd?
Dat is geen staand beleid. Nederlands recht is wat anders dan internationaal recht. (Een burger van) Een land dat je niet zo aardig vindt, kun je niet zomaar van alles afpakken.
Inderdaad: je kunt niet zomaar de Krim en delen van Donetsk, Luhansk, Zaporizhia en Kherson afpakken van Oekraine. Want dat is diefstal. Sterker nog: dat is een daad van agressie.
Of bedoelde je dat niet?
Nou, als ik Poetin was zou ik dat wel constateren. Als de EU principieel geen bezwaar heeft tegen consificatie van eigendom dan kunenn ze niet tegen mij zeggen dat ik het niet mag.

Dat maakt het zo zwak, iedereen ziet dat de EU geen bal geeft om internationale rechtsorde maar er wel mee schemt naar anderen.
Bovendien heeft Rusland die gebieden zelf afgestaan. Onder voorwaarden. Als die niet worden nageleefd heb je recht om het terug te nemen. Lees de Minsk-akkoorden.
Die heb ik gelezen. Kun je voor mij citeren waar staat dat De Russische Federatie die gebieden heeft afgestaan?

En dan niet van propaganda sites. Liever in het Cyrillisch. Dat kan ik na jaren Russische taalles wel ontcijferen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Vroeger werkte ik bij Justitie, DJI (dienst justitiële inrichtingen). De mensen die vast zaten noemen we justitiabelen.

Nooit is er een overleg geweest waarin werd gezegd: ja, grote problemen allemaal. Als die justitiabelen nu eens gewoon normaal gingen doen!

Dat gedrag - en de aantallen - was een feit.

Hier doen we dat wel. Poetin dit en Poetin dat. Daar heeft de EU geen invloed op. Dus neem maatregelen dat t'ie zich gaat gedragen of neem je verlies.

Maar stop met het eindeloze kleuterschool getoeter "ja maar, hij is gemeen". Dat klopt. En.nu?
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: Vandaag, 14:59

Maar stop met het eindeloze kleuterschool getoeter "ja maar, hij is gemeen". Dat klopt. En.nu?
Zijn 'eigen' geld tegen hem gebruiken!

Wat is jouw voorstel: ik neem toch aan ergens tussen 'niets doen' en 'full scale war'. Daar zitten we ook ergens tussen namelijk.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ZWP schreef: Vandaag, 15:07
Wim Anker schreef: Vandaag, 14:59

Zijn 'eigen' geld tegen hem gebruiken!

Wat is jouw voorstel: ik neem toch aan ergens tussen 'niets doen' en 'full scale war'. Daar zitten we ook ergens tussen namelijk.
Elke zet lokt een tegenzet uit. Daar moeten we me dealen. Inschatten. Mee omgaan. 5 zetten vooruit denken. Dat heet strategie. (En als blijkt dat verlies onvermijdelijk is hoeven de zetten niet meer gedaan te worden).

En de keuze voor Oekraine is of significant meer gaan doen (een whatever it takes uitstralen en de daad bij het woord voegen) of stikken en accepteren. Maar de gehaktmolen een beetje aan de praat houden is, wat mij betreft, geen optie.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 nov 2025, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wim Anker schreef:Vroeger werkte ik bij Justitie, DJI (dienst justitiële inrichtingen). De mensen die vast zaten noemen we justitiabelen.

Nooit is er een overleg geweest waarin werd gezegd: ja, grote problemen allemaal. Als die justitiabelen nu eens gewoon normaal gingen doen!

Hier doen we dat wel. Poetin dit en Poetin dat. Daar heeft de EU geen invloed op. Dus neem maatregelen dat t'ie zich gaat gedragen of neem je verlies.

Ik ben het een heel eind met je eens. Vooral over de halfwas houding en verdeeldheid van de de EU. Maar feiten blijven wel feiten.

En daarbij doel ik op de inhoud van de Minsk-akkoorden, de autonomie van Oekraïne en haar oblasten, de etniciteit van de bevolking en zeker ook de beslissingen van de democratisch kozen regering.
En ja, corruptie en dat soort praktijken zijn ook feiten.

Een heeeeel eind terug in dit draadje heb ik betoogd dat Oekraïne deze oorlog niet kan winnen. Omdat de Russische Federatie tijd en manschappen heeft. En tegen tijd en manschappen (ook in het achterland om wapens te maken) is niet te vechten. Het is dus van tweeën één: Of nu Rusland haar zin geven of Rusland verpletterend aanpakken. Dan pas stop deze oorlog. En in beide gevallen is het wachten op de volgende.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 15:25
Wim Anker schreef:Vroeger werkte ik bij Justitie, DJI (dienst justitiële inrichtingen). De mensen die vast zaten noemen we justitiabelen.

Ik ben het een heel eind met je eens. Vooral over de halfwas houding en verdeeldheid van de de EU. Maar feiten blijven wel feiten.

En daarbij doel ik op de inhoud van de Minsk-akkoorden, de autonomie van Oekraïne en haar oblasten, de etniciteit van de bevolking en zeker ook de beslissingen van de democratisch kozen regering.
En ja, corruptie en dat soort praktijken zijn ook feiten.

Een heeeeel eind terug in dit draadje heb ik betoogd dat Oekraïne deze oorlog niet kan winnen. Omdat de Russische Federatie tijd en manschappen heeft. En tegen tijd en manschappen (ook in het achterland om wapens te maken) is niet te vechten. Het is dus van tweeën één: Of nu Rusland haar zin geven of Rusland verpletterend aanpakken. Dan pas stop deze oorlog. En in beide gevallen is het wachten op de volgende.
Dat geld, helaas, tot het einde der tijden. Maar ook dat is feit ongeacht het scenario.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat deze oorlog door niemand te winnen is klopt.

Toch zijn het de Russen die gezichtsverlies hebben geleden.

Het was in 2022 de bedoeling om in een soort tiendaagse veldtocht naar Kiev de regering omver te werpen en daarvoor in de plaats pro-Russische marionetten aan te stellen. En dan voor 1 mei weer thuis.
Dat plan mislukte. Plan B was er niet behalve het adagium "verover maar wat je kunt".

Nu weet de hele wereld dat het Russische leger helemaal niet capabel is maar op hooguit motorfietsen ten koste van duizenden levens het slagveld op gaan. Het materieel is 50 jaar oud ofzo. En dan heeft men nog de hulp van Noord-Korea of Laos nodig.
Het is een 21e- eeuwse versie van Ieper of Verdun.

Poetin heeft met al dit geklungel enorm gezichtsverlies geleden. Voor zover hij hiervan op de hoogte is dan. Uit angst voor "een kopje thee" of een open raam zullen ze hem vast niet de waarheid zeggen.
Njet zeggen tegen Poetin is suïcide plegen en dus gaan de Russen door met het opbranden van het al oude materieel en mensenlevens (1000 per dag).

Maar aan die voorraden komt een keer een einde.
Tot die tijd zal Oekraïne moeten voortploeteren.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Delftenaar schreef: Vandaag, 16:51 Dat deze oorlog door niemand te winnen is klopt.

Toch zijn het de Russen die gezichtsverlies hebben geleden.

Het was in 2022 de bedoeling om in een soort tiendaagse veldtocht naar Kiev de regering omver te werpen en daarvoor in de plaats pro-Russische marionetten aan te stellen. En dan voor 1 mei weer thuis.
Dat plan mislukte. Plan B was er niet behalve het adagium "verover maar wat je kunt".

Nu weet de hele wereld dat het Russische leger helemaal niet capabel is maar op hooguit motorfietsen ten koste van duizenden levens het slagveld op gaan. Het materieel is 50 jaar oud ofzo. En dan heeft men nog de hulp van Noord-Korea of Laos nodig.
Het is een 21e- eeuwse versie van Ieper of Verdun.

Poetin heeft met al dit geklungel enorm gezichtsverlies geleden. Voor zover hij hiervan op de hoogte is dan. Uit angst voor "een kopje thee" of een open raam zullen ze hem vast niet de waarheid zeggen.
Njet zeggen tegen Poetin is suïcide plegen en dus gaan de Russen door met het opbranden van het al oude materieel en mensenlevens (1000 per dag).

Maar aan die voorraden komt een keer een einde.
Tot die tijd zal Oekraïne moeten voortploeteren.
Fijn! Deal? Poerin wint de oorlog en verliest zijn aanzien (volgens ons dan). Lekker slapen weer!

Dat is beter dan voortploeteren met 1K doden per dag lijkt me.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nee, dat is niet beter. Want dan is Oekraïne zijn vrijheid kwijt en is het de vraag wat Poetin daarná gaat doen.
Was alles maar zo simpel.
DDD

Bericht door DDD »

En bovendien: hoeveel doden kost het dan per dag?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: Vandaag, 17:37 Nee, dat is niet beter. Want dan is Oekraïne zijn vrijheid kwijt en is het de vraag wat Poetin daarná gaat doen.
Was alles maar zo simpel.
Ah.. de "beter dood dan slaaf" slogan! In de 2025 variant, als jullie nu doodgaan kunnen wij verder met feestvieren. Vrijheid, blijheid voor Europa!

Kap ermee. Lever welvaart in om de vijanden aan te kunnen en kijk dan of er wat recht te zetten valt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 nov 2025, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Zie je wel dat er niet met je te praten valt? Je kunt niet eens normaal reageren. Oekraïne zelf wil die vrijheid. Het is niet dat wíj dat per se willen voor Oekraïne, om welke dubieuze reden dan ook, maar het land wil dat zelf.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: Vandaag, 17:53 Zie je wel dat er niet met je te praten valt? Je kunt niet eens normaal reageren. Oekraïne zelf wil die vrijheid. Het is niet dat wíj dat per se willen voor Oekraïne, om welke dubieuze reden dan ook, maar het land wil dat zelf.
Oh ja? Wil Oekraine dit (nog)? Elke man in de leeftijd datttie het leger in moet ontvlucht zo langzamerhand het land. Oekraïne verliest nu door het gebrek aan militairen. Lees je wel eens een krant?

De regering doet aan schaamteloze zelfverrijking. Enorme ski resorts worden er gebouwd.

En als Oekraïne zo graag wil, ga je gang. Maar verwacht niet van een fatsoenlijk land dat het bijdraagt aan duizenden doden in een oorlog die al verloren is.

Jij kan blijkbaar alleen praten met mensen die miljoenen doden als een soort colleteral damage beschouwen zolang het er maar toe leidt dat jij je noodpakket niet hoeft aan te spreken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Waarom deze agressieve toon?
Niemand wil deze oorlog, ik ook niet. Dus spreek mij niet aan als een soort crimineel.
Er is veel wijsheid nodig om deze oorlog te beëindigen. En het probleem met Europa is dat ze te veel op de NAVO hebben vertrouwd. Toen Amerika het liet afweten, kwamen ze erachter hoe zwak we staan. En daar heb je de huidige situatie.
Kun jij in het hoofd van alle Oekraïners kijken?
Bovendien, als een Oekraïner nu de oorlog moe is en zegt: laat maar, krijgt hij daar geen spijt van als hij onder het regime van Rusland is gekomen?
Zeg het maar.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef: Vandaag, 18:52 Waarom deze agressieve toon?
Niemand wil deze oorlog, ik ook niet. Dus spreek mij niet aan als een soort crimineel.
Er is veel wijsheid nodig om deze oorlog te beëindigen. En het probleem met Europa is dat ze te veel op de NAVO hebben vertrouwd. Toen Amerika het liet afweten, kwamen ze erachter hoe zwak we staan. En daar heb je de huidige situatie.
Kun jij in het hoofd van alle Oekraïners kijken?
Bovendien, als een Oekraïner nu de oorlog moe is en zegt: laat maar, krijgt hij daar geen spijt van als hij onder het regime van Rusland is gekomen?
Zeg het maar.
Jij wilt wel deze oorlog om de dreiging te elimineren dat Poetin hierheen komt. Typ je net.

Ik hekel hier dat forummers vooral worden aangesproken op "agressieve" toon en "valt niet mee te praten" en "complotdenker" en zo meer terwijl de velen doden in Oekraine als een bijzaak worden beschouwd. Want... ja wat eigenlijk? Om onze visie op "hoe heurt het" in de wereld waaraan iedereen moet voldoen.

Oekraine mag sterven maar een toon die wordt ervaren als "niet fijn" moet stoppen. Ik zou zeggen, stop het doden en lijdt maar aan de toon.

En het argument "doorgaan anders komt Poetin hierheen" is ook egoïstisch. Dan vechten WIJ ons dan maar dood (als we dat dan willen). Hoeven de Oekrainers niet voor ons te doen.

Deze oorlog is verloren voor Oekraine. Deal ermee. Slik het ego in (kleine prijs) en kap ermee. En jammer niet zo over de gemene Poetin en de gemene Trump!

Gelukkig! duwt Trump nu door en haalt Zelenski bakzeil. De oorlog is nu snel over.
Plaats reactie