Wat een onzin. Ik had wat meer feitelijkheid van jou verwacht. Dit lijkt op bangmakerij en het is volkomen feitenvrij. Je houden aan kerkorde en synodale besluiten behoort bij het presbyteriaal-synodale stelsel. De suggestie dat in het presbyteriaal-synodale stelsel je ongehoorzaam mag zijn aan gezamenlijk genomen besluiten is behoorlijk vreemd en lijkt toch op paniek.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 21:14 @huisman
Je gaf aan dat middengemeenten zich moeten realiseren dat wat er overblijft van de bestaande structuur snel zou kunnen veranderen richting nog meer 'vrijheid'. Ik zie dat risico ook, maar het blijft een aanname. We moeten dat gaan zien. Andersom is het ook een terechte aanname dat Rijnsburg in zijn geheel op termijn behoudender gaat worden dan bij de start. Ook dat moeten de middengemeenten zich realiseren.
Maar de middengemeenten moeten zich daarbij nog iets anders realiseren. Het grote verschil tussen die twee scenario's is dat je binnen de bestaande structuur altijd je eigen profiel kunt houden. Geen enkele gemeente wordt gedwongen om vrouwelijke ambtsdragers te bevestigen of een band voorin de kerk te zetten. Dat deel blijft presbyteriaal-synodaal.
Rijnsburg heeft vanaf de start een sterke synodale insteek. Dat betekent dat elk synodebesluit in de toekomst dwingend is. Ik hoef niemand op dit forum uit te leggen wat dat allemaal zou kunnen betekenen.
Links en midden in paniek? Ik denk dat de wens hier de vader van de gedachte is.
Eens dat je geen vrouwen in het ambt hoeft te bevestigen. Je moet ze wel aanvaarden als ambtsdrager op de meerdere vergaderingen. Verder verwacht ik niet dat de CGK zonder de Rijnsburg gemeenten ongehoorzame gemeenten zoals Zwolle, Hilversum, Nieuwegein enz. op het thema van homoseksualiteit gaan vermanen. Daar ben je dan ook verantwoordelijk voor terwijl de G.S. van 2013/16 daar het woord ‘zonde’ voor gebruikt heeft.
Verder zal deze CGK ‘light’ binnen enkele jaren volledig fuseren met de NGK. Is dit ook bangmakerij ? Denk meer aan realisme.