Disclaimer
Nee, waar het hier om ging, was dat er een doordeweekse lezing geplaatst werd die op 14 oktober 2020 is gehouden. Op een gegeven moment zegt de referent: We gaan nu zingen uit Psalm .... en vervolgens hoor je een volle kerk galmen.
Mij irriteerde dat. Er is ontzettend veel ophef over kerkdiensten op zondag, dan ga je niet doordeweeks een bijeenkomst houden in een volle kerk. Dan vraag je erom dat je de wereld over je heen krijgt.
Uit wat ik her in dit topic lees, lijkt de lezing zelf live zijn geweest en het zingen een archiefopname. Maar het wordt wel gebracht alsof daar een volle kerk uit volle borst zit te zingen. Dan zeg ik: Zeg gewoon "we gaan luisteren naar Psalm ...." of vermeld in tekst dat dat zingen niet live is. Hoe moeilijk kan het zijn? De enige reden om dat niet te doen is een houding van: Kan ons het schelen wat iedereen vindt, wij doen gewoon ons ding. En dat vind ik geen passende houding voor de kerk, zeker niet in liturgische dingen en al helemaal niet in een bijeenkomst doordeweeks.