foute argumenten

Orckie

Bericht door Orckie »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
"Als jij nu ook nog erkent dat iemand die dood is niet overtuigd kan zijn van zonde ("ontwaakte zondaar" in de termen van Boston en Bunyan), en dat de levendmaking dus vooraf gaat aan de kennis van Christus, dan zou mij dat heel goed doen!"

Helaas Orck; we zijn hier bezig met een serieuze discussie. Op deze manier werkt het niet.

Hmmm, jammer.
Kennelijk zijn er mensen die op grond van argumenten hun opvatting wel bij willen schaven, en anderen die alleen star bij hun eerder ingenomen standpunten blijven en zichzelf alleen maar dieper ingraven...

:t
Orckie

Bericht door Orckie »

Overigens Orck; ik had aan jouw als doorgewinterde Comrie-kenner en lezer nog een vraag gesteld over Zondag 7 HC.

Horen we daar nog wat over van je ?

(Tenslotte is het manifest afgeblazen dus heb je misschien hier nog wat tijd voor..!)
over het Manifest had ik mensen gevraagd mee te denken, maar heb ik nog niets gehoord...
Hoofdstuk 2, :t ik zal eens kijken.
Maar we moeten het natuurlijk niet uit de context halen....

:)
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Adrianus,

met je laatste zin polariseer je enorm. Dat is niet de bedoeling geweest maar het lijkt erop dat er geen kritiek gegeven mag worden op een prediking als iemand meent dat die niet geheel in harmonie is met de oudvaders. Ik begrijp iig dat kritiek op de prediking waar jij je thuis voelt nooit landt, maar afketst op een reactief anti-blazwasra-pantser.
Eens.

Zullen we eens gaan tellen wie de meeste oudvaders in zijn kamp heeft? Adrianus of VdZ?

Lekker boeiend? Niet inhoudelijk? Idd, het gaat nergens meer over......!!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Dat zouden we wel ophouden met Blazwasra-achtige kritiek, op basis van een selectie van citaten van oudvaders om daarmee een aanval te doen op de schriftuurlijk-bevindelijke prediking en zou misschien nog eens werkelijk bij elkaar gerbacht kunnen worden wat bij elkaar hoort.

Hartelijke groeten van Adrianus
Adrianus, wat vond je nou van het feit dat ds Moerkerken een handje vol oudvaders en een paar (discutabele) bijbelteksten 'mee' had in zijn artikelen over de standenleer? Is dat selectief? Of is het prima dat ds Moerkerken hiermee in de lijn van slechts een aantal oudvaders staat? Wat mij betreft het laatste, maar dan hebben 'aanhangers' van andere oudvaders dus net zoveel 'rechten'. Niet dan?

[Aangepast op 13/5/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Hohoho Pim,

In deze artikelen heeft Ds. Moerkerken - zoals door jou ook zo genoemd - duidelijk uitgesproken dat een prediking waarin de satnden minder aandacht krijgen, wel degelijk een schriftuurlijke, rechtzinnige prediking kan zijn.

Hier hebben we het echter over andere zaken. Van de artikelen van Ds. Moerkerken in reactie op de Leer tegen het Licht kan ik me niet echt herinneren dat hij heeft geschreven dat als we de prediking in de door Blaauwendraad gewenste richtiong zouden bijbuigen, we nog steeds een schriftuurlijke, rechtzinnige prediking zouden hebben.

Gaat dus om twee verschillende dingen.

Hartelijke groeten van Adrianus
Dat snap ik dat ds Moerkerken niet heeft geschreven dat de prediking die Blaauwendraad voorstaat schriftuurlijk-bevindelijk is. Als hij dat gedaan had zaten we hier niet te discussieren. Maar je kan zelf toch ook nog wel nadenken?

Clou van het verhaal is dat jij zegt dat mensen (hier en de bla-bla-bla's) selectief oudvaders gebruiken, net als ds De Wit zei waarom dr Vd Zwaag niet een aantal (voor mij onbekende) oudvaders had aangehaald. Ds De Wit gaf het antwoord al, 'want dat zijn oudvaders die Vd Z tegen spreken'. Zoiets zou van de standenleer of van artikelen van ds Moerkerken ook gezegd kunnen worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

En alles wat je er bij haalt van Blazwa etc, is inderdaad allemaal bla-bla van je, maar voegt helemaal niets toe.
Je hebt gelijk. En wij zijn nog zo gek dat we er op ingaan ook.

Dat Blazwasra geblaat kan beter genegeerd worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Plaats reactie