Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

Posthoorn schreef: Vandaag, 11:51
JanRap schreef: Vandaag, 09:29
Posthoorn schreef: Gisteren, 21:38
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 20:40 En bij Posthoorn en Refiosie is het toch zo dat je dus geloof/vertrouwen hebt plus bevinding. Dat is vreemd
Dat is ook vreemd, maar het is ook niet zo. Ik zeg niet dat je geloof plus bevinding nodig hebt. Ik pleit voor een 'bevindelijk' geloof, een geloof dat gewerkt wordt door de Heilige Geest en waarvan de gelovige de werking ook ervaart. Als Christus aan de ziel wordt geopenbaard, dan 'ervaart' deze persoon de vergeving der zonden en het verzoend zijn met God dóór het geloof. Dan pas weet je wat geloven is.
@Posthoorn, er wordt gegrossierd hier in het woord 'bevinding'. Het woord komt in de Bijbel maar één keer voor in Romeinen 5 vers 4. Zie ook de kanttekeningen bij die tekst.
Ja, en dus?
@Posthoorn, ik ben er huiverig voor dat bevinding als een soort extra wordt gezien. Bijvoorbeeld dan wordt gesproken over bevindelijke prediking. Of over een bevindelijk geloof. Gods Woord is bevindelijk genoeg! Al ontken ik niet dat het aangenaam is als een predikant niet alleen zegt hoe het is maar ook 'hoe het gaat'.
Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Heb je er dan ook bezwaar tegen dat de belijdenis spreekt over een 'waar' geloof en niet alleen over geloof? Het gaat erom dat het waar is en echt is. En daarom gebruik ik, en velen met mij, het woord bevindelijk. Het gaat dus niet om een extra. Maar misschien weet jij een beter woord?
Plaats reactie