Philip schreef: ↑Vandaag, 10:52
MGG schreef: ↑17 jan 2026, 23:54
DDD schreef: ↑17 jan 2026, 23:42
Dat is precies waarom het wel moet.
Psalm 52, psalm 55, psalm 69, psalm 79.
Ik zie niet in waarom we dat niet over Trump mogen bidden. Hij doodt ook allerlei mensen zonder proces. Minstens zo erg is zijn poging om de instituties aan te tasten.
Merkwaardig dat de instituties zoals jij ze graag ziet minstens zo belangrijk zijn als levens.
Het lijkt meer om persoonlijke wraak/afkeer te gaan dan om de eer van Gods naam. David was een man naar Gods hart en de psalmen zijn geïnspireerd. De lat ligt naar mijn idee heel hoog, hoewel sommige zich minstens net zo goed als David zullen vinden.
Laten we eerst de doodstraf maar eens invoeren en alle moordenaars ter dood veroordelen. De Bijbelse argumenten daarvoor zijn ern stuk sterker dan voor het doodswens van politieke tegenstanders. Grote voorstanders van massamoord op baby's verdedig je regelmatig. De inconsequentie is ontzettend groot.
Een gezegende zondag zonder haat toegewenst.
Persoonlijke afkeer kan samen op gaan met Gods eer. De catechismus stelt die op een lijn: Die al Zijn en mijn vijanden in de eeuwige verdoemenis werpen [...] zal'. Gods vijanden moeten ook onze vijanden zijn.
Overigens haalt ds. Naselli (
https://www.rd.nl/artikel/1135554-ds-na ... ce-agenten) zelf psalm 58 aan om het geweld van de ICE-agenten te steunen, net zoals de EKD in Duitsland in de jaren '30.
Dat betekent alleen niet dat ik hoop dat er een Marinus van der Lubbe opstaat. Geweld is zelden een oplossing (zie de missies in Irak en Afghanisten en de aanvallen op Iran) en 'Gij zult niet doodslaan' geldt ook in oorlogssituaties, tenzij er sprake is van een duidelijk onschuldige (Oekraïne bijv.)
Helaas nemen de Nederlandse kerken nog steeds geen stelling tegen extreem-rechts. Wilders kan zeggen 'dan hebben ze in Afrika maar wat meer honger, maar wij niet'. De kerk zwijgt.
Als die afkeer consequent is, dan blijven weinig politici over.
Kerken hebben niet als taak om wekelijks de politiek te beoordelen. Als de kerk zich bezighoudt met politiek, dan zou ik zeggen stel prioriteiten. In de PKN lijken ze drukker met woke en Gaza dan met de tienduizenden abortussen in Nederland.