huisman schreef: ↑Vandaag, 15:51
merel schreef: ↑Vandaag, 15:32
Ik heb ergens het idee dat een aantal mensen in dit topic in een parallel universum leven. In dat universum verrichten Trump en Poetin goede daden en hebben ze het beste met de mensheid voor. Helaas kunnen wij dat in ons universum niet zien en of doorgronden.
Als je daar mij mee bedoeld heb je het mis. Ik zie dat Trump zeer raar acteert maar zie het wel in een andere proportie dan jij. @DDD en (jij ook ?) schrijven de rechtstaat in de VS af en hebben het over een dictatuur. Dan heb je geen idee van de beperkte macht van de federale regering van de VS. Ik gaf al het voorbeeld van New York die zonder problemen een linkse moslim burgermeester hebben gekozen. De afzonderlijke staten zijn vrij onafhankelijk is heel veel zaken.
Verder is de vergelijking met Poetin/Rusland bizar. Rusland is eigelijk altijd een autocratie geweest. De structuren zijn daar ook helemaal op ingericht terwijl de democratische structuren in de VS tot in de haarvaten van de maatschappij zitten. Ze stemmen daar voor alles. Zelfs meer dan in Nederland bv. burgermeesters, politie en brandweercommandanten.
Mijn opvatting is dat de Amerikaanse democratie sterk genoeg is om een rare president te overleven.
Maar neem je wel waar dat veel militairen op hoge posten al zijn vervangen? En veel hoge ambtenaren ook, soms zelfs doordat ze vrijwillig plaatsmaakten voor Trumpvolgers? Ik spreek niet over de VS als over een dictatuur, maar wel over Trump als dictator.
Overigens zit het probleem misschien juist deels ook in dat overal over stemmen, trouwens.
Voorlopig geef je steeds geen antwoord op mijn vragen. Misschien omdat je wereldbeeld op zijn kop moet als je instemt met het NRC-artikel?