Dit is wel super goed uitgelegd. Zo is het nu precies. Je hoort wel eens preken waar ze dan echt nodigen.. Dan zeggen ze: “kijk, we nodigen gewoon” of “het aanbod leren wij ook gewoon”.. Máár, zeggen ze dan, het moet wel inwendig gewerkt worden door Heilige Geest. En dan begin je weer te twijfelen, mag je dan wel aanbod aannemen? Is het bij mij wel goed gewerkt? En dan moet je dus aan het rekenen gaan en conclusies gaan trekken over het werk van de Heilige Geest.. Alleen dat is heel moeilijk. En je durft ook niet zomaar te concluderen en te rekenen.. Dus je voelt dan wel dat je wil geloven en dat je van Jezus ook mag geloven. maar dat durf je dan niet, omdat je wel eerst moet rekenen.. alleen is die rekensom van of het Gods werk is heel moeilijk..Valcke schreef: ↑Vandaag, 12:36 In de derde plaats zie ik in het artikel een sterke scheiding van de Evangelieprediking (uitwendig) en het werk van de Heilige Geest (inwendig), alsof de Heilige Geest niet juist ook van de Evangelieprediking gebruik maakt. Volgens de Schrift is het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10:17). Het werk van de Heilige Geest is noodzakelijk om het hart te openen en de roeping krachtig te maken, maar de Evangelieprediking functioneert wel als een middel, dat door de Heilige Geest in de uitverkorenen gezegend wordt. In de Dordtse Leerregels en de Westminster Kleine Catechismus wordt de verbinding tussen de Evangelieprediking en het werk van de Heilige Geest dan ook nadrukkelijk gelegd.
Verder zie ik aan de andere kant het citaat dat hier gegeven is van een predikant in de GGiN, waarin opnieuw een ongegronde tegenstelling gemaakt worden tussen de leer van het aanbod van genade enerzijds en de prediking van de wet anderzijds. Ook dit is voor mij een indicator dat een Schriftuurlijke overeenstemming heel ver weg is. Om daartoe te geraken helpt alleen terugkeer naar de Schrift, en in lijn daarmee terug naar de Reformatie en oudvaders die hierover een helder geluid gegeven hebben.
Dus in plaats van dat het Werk van Heilige Geest evangelie is, genade, wordt het iets wat je “moet hebben” .. en dan mag je geloven .. Maar als je die lezing van van den Brink luistert zegt hij dat het juist evangelie is.. Ik heb dat altijd helemaal verkeerd begrepen