Widor heeft in verschillende muziek stukken in zijn leven (hij zei het meerdan 50 jaar geleden) dat men al sneller speelde.Klavier schreef:Ik vraag me wel eens af of organisten niet teveel vanuit enkel de orgelpraktijk de hele muziekpraktijk willen verklaren in plaats van andersom.
Als Bach langzamer moet, stel elke noot verdubbelen, en we nemen bijvoorbeeld de Passacaglia (BWV 582) dan kom je gekke dingen tegen op het klavecimbel waarvoor het mede geschreven is.
Het karakter verandert. De aangegeven versieringen komen minder logisch over en het thema valt steeds weg. Het instrument heeft gewoon een korte klank per aanslag.
Natuurlijk krijg je het wel gespeeld, maar wat er dan uitkomt neemt alle zicht op de lange lijnen, contrapunt en polyfonie weg, juist de punten die Bach zo perfect heeft uitgewerkt. Het levendige is helemaal weg en er blijft een flauwe opeenvolging van noten en loopjes over.
Probeer maar uit (weer de praktijktoets), speel maar eens een aantal werken van Bach langzamer en oordeel zelf.
En als je de mogelijkheid hebt, laat musikanten en koor maar eens 2x zo langzaam spelen en zingen met alle barokke artikulaties. Halverwege liggen de koorleden naar lucht te happen.
De musikanten zijn alleen nog maar noten aan het spelen in plaats van lijnen en melodien. Een triller moet dan ook 2x zo langzaam, precies volgens de overleverde uitgeschreven versies? :roll:
Door de kaders van de instrumenten er bij te betrekken, de natuurlijke slag van een dirigent ernaast te zetten, de capaciteit van een koorzanger om een muzikale zin uit 1 adem te zingen, komt er mijns insziens toch een tempo uit zoals vandaag veelal klinkt (extremen daargelaten).
Of is langzamer gewoon 'iets' langzamer dan het verdubbelen (of meer) van nootwaarden?
Ik ben op basis van de muziekpraktijk nog lang niet overtuigd dat we in de 21e eeuw een groot verschil in tempo hebben ten opzicht van 1750.
Ritmisch of niet?
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Ik geloof dat het andersom is. Widor zelf ging op het eind van z'n leven langzamer spelen. Maar dat heb je wel vaker, dat oude baasjes niet meer zo hard lopen.Christiaan schreef:Maar in zijn leven ging mens dus al sneller spelen.Hendrikus schreef:Logisch, hij overleed in 1937.Christiaan schreef:Widor heeft in verschillende muziek stukken in zijn leven (hij zei het meerdan 50 jaar geleden)
Dat zegt toch iets.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Onzin er zijn genoeg organisten die op latere leeftijd even snel spelen, en in een kerkdienst moeten ze echt geen langzaam spelende organisten.Hendrikus schreef:Ik geloof dat het andersom is. Widor zelf ging op het eind van z'n leven langzamer spelen. Maar dat heb je wel vaker, dat oude baasjes niet meer zo hard lopen.Christiaan schreef:Maar in zijn leven ging mens dus al sneller spelen.Hendrikus schreef:Logisch, hij overleed in 1937.Christiaan schreef:Widor heeft in verschillende muziek stukken in zijn leven (hij zei het meerdan 50 jaar geleden)
Dat zegt toch iets.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Nog nooit van gehoord.Hendrikus schreef:O? En al die organisten die op hun kop krijgen van hun kerkenraad omdat ze niet langzaam genoeg spelen dan?Christiaan schreef: Onzin er zijn genoeg organisten die op latere leeftijd even snel spelen, en in een kerkdienst moeten ze echt geen langzaam spelende organisten.

Nou, ikke wel!Christiaan schreef:Nog nooit van gehoord.Hendrikus schreef:O? En al die organisten die op hun kop krijgen van hun kerkenraad omdat ze niet langzaam genoeg spelen dan?Christiaan schreef: Onzin er zijn genoeg organisten die op latere leeftijd even snel spelen, en in een kerkdienst moeten ze echt geen langzaam spelende organisten.:
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Gewoon spelen zo als het er staat.Hendrikus schreef:Nou, ikke wel!Christiaan schreef:Nog nooit van gehoord.Hendrikus schreef:O? En al die organisten die op hun kop krijgen van hun kerkenraad omdat ze niet langzaam genoeg spelen dan?Christiaan schreef: Onzin er zijn genoeg organisten die op latere leeftijd even snel spelen, en in een kerkdienst moeten ze echt geen langzaam spelende organisten.:
Kwartnoot 60, altijd goed?Christiaan schreef:Gewoon spelen zo als het er staat.Hendrikus schreef:Nou, ikke wel!Christiaan schreef:Nog nooit van gehoord.Hendrikus schreef: O? En al die organisten die op hun kop krijgen van hun kerkenraad omdat ze niet langzaam genoeg spelen dan?:
Vertel dat de broeders maar eens :roll:
Maar Widor snel of sneller is wat anders dan Bach 'gewoon' of langzamer.Christiaan schreef: Maar in zijn leven ging mens dus al sneller spelen.
Dat zegt toch iets.
De muziek van voor 1780 (
Met dezelfde vergelijking kun je gekke conclusies maken:
In onze kerk werd 50 jaar geleden 2x zo langzaam gezongen als nu.
DUS we spelen alle muziek veel te snel nu, vooral de oude Barok.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Dat is PRIVE, gewoon een gemeent op gereformeerde basisdré schreef:o nee,Christiaan schreef:
Onzin er zijn genoeg organisten die op latere leeftijd even snel spelen, en in een kerkdienst moeten ze echt geen langzaam spelende organisten.
waar kerk jij dan al zoal??
(korte vraag=kort antwoord)
Wij zingen ritmisch
Christiaan, als jij en ik hetzelfde stuk spelen, en we spelen alle noten zoals die er staan, hoe weten we dan 100% zeker, dat als we gelijk beginnen, we ook gelijk bij de laatste noot zijn? Zonder uit de maat te spelen natuurlijk :mrgreen:Christiaan schreef: Gewoon spelen zo als het er staat.
Mijn collega organist gebruikt hetzelfde hervormde psalmbundeltje met 4 stemmige koorzettingen voor de begeleiding.
En hij speelt sneller. We spelen allebei wat er staat.
Hoe komt dat nou?
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Allebei een metronoom kopen zelfde merk/soort ect.Klavier schreef:Christiaan, als jij en ik hetzelfde stuk spelen, en we spelen alle noten zoals die er staan, hoe weten we dan 100% zeker, dat als we gelijk beginnen, we ook gelijk bij de laatste noot zijn? Zonder uit de maat te spelen natuurlijk :mrgreen:Christiaan schreef: Gewoon spelen zo als het er staat.
Mijn collega organist gebruikt hetzelfde hervormde psalmbundeltje met 4 stemmige koorzettingen voor de begeleiding.
En hij speelt sneller. We spelen allebei wat er staat.
Hoe komt dat nou?
Op zelfde tempo zetten. Nou als je dan nog gelijk speeld weet ik het niet.