er wordt hier niks verzonnen Willem, en al zeker is er geen sprake van kapen om tegenstanders in een hoek te zetten.Willem schreef:Volgens mij zijn de "standen in het genadeleven" toch wel iets heel anders hoor. Er wordt hier even een geheel andere defenitie verzonnen. De defenitie alhier is nogal gekleurd doordat de forummers het woord hebben gekaapt on hun tegenstanders in de hoek te zetten. (zie o.a. laatste post van @Huisman).MarthaMartha schreef:standenleer = de fasen van de bekering als bijv. ellendekennis - zicht krijgen op Christus (is geloof ik hetzelfde als een geopenbaarde Middelaar) - een geschonken Middelaar - rechtvaardigmaking / vergeving van zonden - kindschap etc.Mara schreef:Regelmatig komt hier het woord STANDENLEER voorbij, ik had het nog nooit eerder gehoord. Waar komt het vandaan, wat betekent het precies en ligt dat aan mij dat ik het niet weet?
Dat er standen in het genadeleven zijn is vanuit de brieven van Paulus wel te herleiden. Het betreft dan echter kinderen van God, die kind of volwassen zijn in de genade. (ofwel: Meer of minder geschonken genade bezitten).
Jouw definitie van standen is een bijbelse, er is verschil er zijn kinderen, jongelingen en vaders. Hou dat vooral vast. Van deze leer schrijft Johannes:
Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil.
Ik schrijf u, vaders! want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt den boze overwonnen. Ik schrijf u, kinderen, want gij hebt den Vader gekend.
Ik heb u geschreven, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk, en het Woord Gods blijft in u, en gij hebt den boze overwonnen.
Maar als het gaat om de standenleer hier besproken, dan gaat het over een andere standenleer