Kleding

Klaio

Bericht door Klaio »

Mariavt schreef:
Klaio schreef:
wim schreef:
Klaio schreef:Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."
Bron: De Telegraaf, 17 juli 2007
Wat een beroerde argumentatie. Ik vraag me af wat er gebeurt als de jongens een legging gaan dragen. :mrgreen:
Het resultaat zie je op http://www.telegraaf.nl Geen gezicht!!!
Er is nogal wat commentaar geleverd in de telegraaf.
'k Neem mijn petje af voor die " REFOMEID" die het opneemt voor haar school!
"Natuurlijk is het best vergaand maar ik vind als je voor die school kiest, dan weetje wat de gevolgen (kunnen) zijn! Heb zelf ook op de jf gezeten en zolang je je normaal gedraagt heb je nergens last van... degene die toch zo'n legging willen dragen (tis trouwens nog lelijk ook!) zoek ff lekker een andere school!!!!!!!!! groetjes een REFO meid"

Petje af??? :shock:
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Klaio schreef:
"Natuurlijk is het best vergaand maar ik vind als je voor die school kiest, dan weetje wat de gevolgen (kunnen) zijn! Heb zelf ook op de jf gezeten en zolang je je normaal gedraagt heb je nergens last van... degene die toch zo'n legging willen dragen (tis trouwens nog lelijk ook!) zoek ff lekker een andere school!!!!!!!!! groetjes een REFO meid"

Petje af??? :shock:
Wat is er mis mee dan???? :roll:
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Unionist

Bericht door Unionist »

Klaio schreef:De Jacobus Fruytierschool in Apeldoorn heeft een leggingverbod in het reglement van de school opgenomen.
Sommige meisjes van de gereformeerde school droegen onlangs volgens de huidige modetrend leggings onder hun rok of jurk. Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."

En zo zetten we ons weer lekker te kijk!!!
Prima hoor, zo'n regel. Maar pas hoorde ik een collega mopperen. Het was fris en de meisjes droegen laarzen. De betreffende collega zei: Wat moeten we nu? Nu kunnen we niet zien of het leggings zijn of maillots.

Dan denk ik: Vriend, waar maak je je druk om? Als je het verschil niet ziet, doe dan alsjeblieft normaal.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mariavt schreef: Er is nogal wat commentaar geleverd in de telegraaf.
'k Neem mijn petje af voor die " REFOMEID" die het opneemt voor haar school!
helemaal met je eens. Maar goed, de meeste "felle" reacties zijn vlgns mij van D66 tiepjes. Laten we in ieder geval als christenen nuchter en waardig reageren en idd, als je besluit je kind naar een refo-school te sturen, dan weet je ook wat de consequenties zijn. en zolang de refo-scholen het qua niveau heel goed doen, zal de overheid denk ik ook niet zo snel ingrijpen :?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Pied

Telegraafmentaliteit

Bericht door Pied »

Ongelofelijk zeg, die Telegraaf... Ik dacht ook eens een reactie te plaatsen. Op grond van hun 'huisregels' kan het gros van de berichten niet door de beugel. Ik vroeg dus hoeveel mensen er bij De Telegraaf aan het modereren gezet konden worden, om al die berichten te verwijderen die tegen regel 1 en 2 ingaan:
1. De wet mag niet worden overtreden. Denk bijvoorbeeld aan de Grondwet en met name artikel 1 ("Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.", De Nederlandse Grondwet). Reacties die strijdig zijn met de wet, worden niet geplaatst. Daarbij kijken wij specifiek naar de artikelen 137 c, 137 d en 137 e van het Wetboek van Strafrecht.
2. Er zijn fatsoensregels. Reacties waarin niet fatsoenlijk wordt omgegaan met anderen en andermans mening niet wordt gerespecteerd, worden niet geplaatst.
Daarna ging ik in op het hebben van regels en het handhaven daarvan, gericht op de regels van de Fruytier en tegelijkertijd ook met een schuin oogje naar De Telegraaf. "Regels zijn er om overtreden te worden, schijnt men te denken. Mensen die proberen om regels te handhaven hebben het zwaar en worden voor van alles uitgemaakt, en er worden zelfs hele plannen gesmeed om hen daarin tegen te werken, om protestacties te organiseren." Iets dergelijks, ik weet de exacte bewoording niet meer.
Maar groot was mijn verbazing toen ik kort daarna een mailtje kreeg:
Beste lezer,
U heeft gereageerd op een artikel op telegraaf.nl. Onze moderatingteam heeft uw reactie beoordeeld en geoordeeld dat uw reactie niet voldoet aan onze huisregels. Uw reactie is niet vrijgegeven voor publicatie op telegraaf.nl. Klik hier om terug te gaan naar http://www.telegraaf.nl.
Met vriendelijke groeten,Het moderatingteam van telegraaf.nl
PS. Dit is een automatisch gegenereerd bericht.
Ik merk dus:
1. Er is wel degelijk een moderator aanwezig. Alle geplaatste berichten zijn gecontroleerd en goed bevonden! (Ik dacht dat ze er niet naar om zouden kijken, totdat een lezer zich zodanig ergerde dat hij de moeite nam een klachtenformulier in te vullen en hen dat toe te mailen.)
2. Zodra ze ook maar een sprankje van kritiek op hun eigen beleid krijgen, wordt het bericht zonder meer geweigerd.
3. Blijkbaar moet iedereen in staat gesteld worden om op de meest ongenuanceerde wijze en met ongefundeerde waandenkbeelden z'n gal te spuwen over het reformatorisch volksdeel, maar mag er niet op gewezen worden dat bij het gros van de reacties regel 1 en zeker regel 2 op verregaande wijze overtreden wordt.
Waar trouwens het hele artikel om schreeuwt, want de journalist die het schreef heeft die regels ook overtreden.

Zo, dat moest ik toch even kwijt.
jvdg

Re: Telegraafmentaliteit

Bericht door jvdg »

Pied schreef:Zo, dat moest ik toch even kwijt.
En naar mijn mening dor jou terecht zo geformuleerd.

De Telegraaf vaart een zgn, rechtse koers, waarbij in het oog wordt gehouden wat de mensen willen lezen.
Daardoor blijft deze krant de grootste.......
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

applaus voor Pied!!

Ik heb weleens bij De Stentor aan de bel getrokken. Daar staan soms ook de meest stuitende reacties onder artikelen. Zo gauw er een keer iets in Urk of Staphorst gebeurt, zijn sommige lezers er als de kippen bij om te schelden op alles wat christelijk is. Lekker anoniem christenen schieten in het reservaat.

Maar daar hoor je verder niets van. Ze willen denk ik concurreren met Gen Stijl. Wat dáár allemaal gereageerd wordt, wil je net weten. Het cumulatieve IQ van die reacties kun je op één hand tellen.
jvdg

Bericht door jvdg »

BDS '73 schreef: Ze willen denk ik concurreren met Gen Stijl. Wat dáár allemaal gereageerd wordt, wil je net weten. Het cumulatieve IQ van die reacties kun je op één hand tellen.
Ja, helaas.
Wat moet je dan als zgn. christen?
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
BDS '73 schreef: Ze willen denk ik concurreren met Gen Stijl. Wat dáár allemaal gereageerd wordt, wil je net weten. Het cumulatieve IQ van die reacties kun je op één hand tellen.
Ja, helaas.
er zijn would-be christenen en échte christenen........waar hoor jij bij??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef:
jvdg schreef:
Ja, helaas.
er zijn would-be christenen en échte christenen........waar hoor jij bij??
Ik vrees een would-be.............
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Wat bedoel je met "wat moet je dan als zgn. chrisetn"?

IK hoop niet dat ik een zogenaamde christen ben, en moet ik iets met Geen Stijl? Ik kijk er af en toe eens op, maar verder?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vandaag op http://www.refdag.nl een interview met ds. Simons, o.a. over kleding in de gereformeerde gezindte.
(Onderstrepingen van mij, TB)

[hr]
Kledingverkoper werd predikant met koopwaar zonder prijs

VINKEVEEN - Als kledingverkoper richtte hij zich op de gereformeerde gezindte. Arie Simons werd predikant maar bleef koopman. „Ik mag nu koopwaar aanbieden zonder geld en zonder prijs. Maar voor zó’n verkoop staat niemand in de rij.”

Zakenman Simons was een slaaf van zijn werk: kopen en verkopen. „De drang naar vermogen, eer en naam gaven mijn leven invulling. Zo heb ik tot mijn 25e jaar geleefd, zonder God. Ik meende serieuzer te zijn dan menig ander. Aan de buitenkant ging het toch allemaal zoals het hoort? En de binnenkant was immers niet mijn zorg, maar Gods zorg?”

Simons kwam in zijn werk als kledingverkoper in Nieuw-Lekkerland de gereformeerde gezindte in de volle breedte tegen. „Overal kwamen de mensen vandaan om degelijke kleding te kopen. Die was bijna nergens te koop. Ten diepste was ik trots dat onze gezindte bij ons terechtkon. Wíj hadden tenminste de juiste lengte, het juiste soort en de juiste kleur. Ik zag echter niet dat we met de nieuwste, duurste en degelijkste mode samen met de wereld voorop liepen.”

Toen hij 25 jaar was heeft God „het lijntje naar het zakenleven doorgeknipt, heel radicaal. Het zakendoen werd een last, het ging niet meer. Ik kon het bijna niet meer aanzien dat mensen zo veel energie, tijd en geld besteedden aan een godsdienst zonder God en zonder Christus. Sterker nog: ze hadden genóég aan hun godsdienst! Arme mensen, ik zag ze verloren gaan zonder Christus.”

Simons ging theologie studeren in Utrecht. Zijn broer nam de zaak over. Ds. Simons, momenteel hervormd predikant in Vinkeveen, heeft aan zijn zakenleven wel een herinnering overgehouden: „Ik kwam mensen tegen die uiterlijk voldeden aan alle regels van degelijkheid. Mensen meenden echt op grond van een bepaalde levenshouding en een degelijke uitstraling aangenaam te zijn voor God. Ik zeg het met pijn in mijn hart, maar veel godsdienst is toneelspel in een degelijke jas.

Kleding verraadt veel van het innerlijk van de mens, stelt ds. Simons. „Hoofdbedekking en kleding zijn eenvoudige middelen om diepere zaken vanuit het Woord handen en voeten te geven. De Bijbel leert ons in 1 Timotheus 2:9 matigheid en eerbaarheid en eenvoudigheid, ook in onze kleding. Geen middelen om de zogenaamde nederige hoogmoed uit te stralen of anderen de ogen uit te steken.”

Helaas kan men ook doorslaan naar de andere kant en menen dat de buitenkant er in het geheel niet toe doet. „Het is een Bijbels gegeven om onderscheid tussen man en vrouw uit te laten komen in kleding en haardracht. We misbruiken het Woord van God door alleen te wijzen op de teksten als: „Scheurt uw hart en niet uw klederen.” Inhoud zonder vorm is ook een grote zorg in het kerkelijk leven.”

Ds. Simons is in zijn hart altijd koopman gebleven. „Het kopen en verkopen zit op een of andere manier in je bloed, dat ben ik nooit kwijtgeraakt. In het Koninkrijk van God gaat het er echter wel totaal anders aan toe dan in het zakenleven. Als het vroeger uitverkoop was, stonden de mensen in de rij op de stoep. Het mooiste voor de laagste prijs, daar wil de mens wel moeite voor doen! Maar als het om de zaligheid gaat, staat niemand in de rij, zeker niet als het om het Lam Gods gaat.”

Ook in een ander opzicht ervaart de predikant nu het tegendeel van zijn oude beroep. „Vroeger moest ik maar afwachten of de mensen zouden komen. Nu moet ik erop uit, want ik weet dat er niemand is die uit zichzelf wil komen. God wist dit ook van eeuwigheid. Vandaar dat Hij mensen riep door de Heilige Geest om Zijn koopwaar aan te bieden.”

Ds. Simons prijst als een koopman nu „de klederen des heils” aan. „Dat aanprijzen is niet algemeen, maar heel persoonlijk door het Woord. Geen confectiekleding of massaproductie, maar direct, heel persoonlijk: u, jij, hij, of zij! Maar hier houdt alle vergelijking op met het vroegere zakenleven. Zó kun je in het zakenleven geen eigen baas blijven, maar ga je failliet. Maar God gaat niet failliet. Hij wordt niet minder van het geven en niet meerder van het inhouden. Hij bepaalde de prijs en zorgde dat de prijs betaald werd in Christus met de allerhoogste prijs, zodat Hij rechtmatig zou kunnen uitdelen zonder geld en prijs. Wanneer de mens als een goddeloze buigt aan de voet van het kruis, klinkt het: De koop is gesloten. Ga heen in vrede, uw geloof heeft u behouden.”

Ds. Simons heeft nóg iets van het koopmanschap behouden: het verlangen om de ander over te halen de waar te kopen. „Helaas is de prediking zo vaak beschrijvend. De directe aanbieding van de beloften van het Evangelie moeten een plaatshebben in de prediking. Mijn zorg is: hebben wij als gezanten van Christuswege nog iets te bieden aan een goddeloze? Iemand die niets aan te bieden heeft, is de naam van koopman niet waard.”
Laatst gewijzigd door Tiberius op 18 jul 2007, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Lassie

Bericht door Lassie »

Unionist schreef:
Klaio schreef:De Jacobus Fruytierschool in Apeldoorn heeft een leggingverbod in het reglement van de school opgenomen.
Sommige meisjes van de gereformeerde school droegen onlangs volgens de huidige modetrend leggings onder hun rok of jurk. Maar de school vindt leggings broeken en dús mannenkleren. "Onderscheid vinden wij belangrijk", aldus directeur Van Dijke. "Alleen jongens mogen in een broek lopen, meisjes moeten een jurk of een rok dragen."

En zo zetten we ons weer lekker te kijk!!!
Prima hoor, zo'n regel. Maar pas hoorde ik een collega mopperen. Het was fris en de meisjes droegen laarzen. De betreffende collega zei: Wat moeten we nu? Nu kunnen we niet zien of het leggings zijn of maillots.

Dan denk ik: Vriend, waar maak je je druk om? Als je het verschil niet ziet, doe dan alsjeblieft normaal.
Men mag blij zijn dat ze een legging onder hun (korte) rokje hebben. Want anders weet je als docent soms ook niet waar je moet kijken!!!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Lassie schreef:
Unionist schreef: Prima hoor, zo'n regel. Maar pas hoorde ik een collega mopperen. Het was fris en de meisjes droegen laarzen. De betreffende collega zei: Wat moeten we nu? Nu kunnen we niet zien of het leggings zijn of maillots.

Men mag blij zijn dat ze een legging onder hun (korte) rokje hebben. Want anders weet je als docent soms ook niet waar je moet kijken!!!
Het lijkt me niet echt gezond om onder rokken te willen kijken, of daar nu leggings onder zitten of niet. :?
Lassie

Bericht door Lassie »

elbert schreef:
Lassie schreef:
Unionist schreef: Prima hoor, zo'n regel. Maar pas hoorde ik een collega mopperen. Het was fris en de meisjes droegen laarzen. De betreffende collega zei: Wat moeten we nu? Nu kunnen we niet zien of het leggings zijn of maillots.

Het lijkt me niet echt gezond om onder rokken te willen kijken, of daar nu leggings onder zitten of niet. :?
zo bedoel ik het niet!

Mijn vader werkt als docent op een school (refomatorische school). Hij kan sommige meisjes gewoon niet normaal aan kijken omdat ze zulke kortje rokjes aan hebben dat je alles ziet. En als je daar als man wat van zegt dan wordt je gelijk al uitgemaakt voor: sexsist... etc.

Dus leggings onder rokjes (die komen onder de rokjes vandaan).
Plaats reactie