Gereformeerde Gemeenten

Groepscirkel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Groepscirkel »

Eloesje schreef: Vandaag, 10:09<> Als je op zoek gaat dan is dat gewerkt door de Heilige Geest. Er is niemand die God zoekt, dat staat duidelijk in de bijbel, zoek je wel dan is dat Gods Eigen werk.
Als je mag geloven dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is, dan is dat toch niet van jezelf? Tegelijkertijd wel een opdracht om dat te geloven voor iedereen, dus het blijft een soort spanningsveld. Maar als het woord zo krachtig spreekt mag je toch geloven dat het Gods werk is?
Ik denk niet dat je dit zo kan stellen. Zoekers moeten vinders worden. Echte zoekers vinden geen rust met 'dan is dat Gods eigen werk'. Primair gaat het niet om te weten dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is, maar gaat het om de Persoon van Jezus Christus. Het echte Evangelie kan alleen troosten als het spreekt van dat Christus' verzoening volkomen toereikend is en dat Hij beantwoord aan wat een zondaar nodig heeft om gered te worden van Gods rechtvaardige toorn. De Heilige Geest werkt dit in het hart van de zondaar, dan komt er een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Als de Geest werkt dan staan Gods genadegaven van wedergeboorte en geloof altijd in relatie tot Christus. Verzoening en vrede is buiten Christus niet te vinden en daarom kan en mag en volgens mij ook geen rust verkondigd worden buiten Hem.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Groepscirkel schreef: 41 minuten geleden
Eloesje schreef: Vandaag, 10:09<> Als je op zoek gaat dan is dat gewerkt door de Heilige Geest. Er is niemand die God zoekt, dat staat duidelijk in de bijbel, zoek je wel dan is dat Gods Eigen werk.
Als je mag geloven dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is, dan is dat toch niet van jezelf? Tegelijkertijd wel een opdracht om dat te geloven voor iedereen, dus het blijft een soort spanningsveld. Maar als het woord zo krachtig spreekt mag je toch geloven dat het Gods werk is?
Ik denk niet dat je dit zo kan stellen. Zoekers moeten vinders worden. Echte zoekers vinden geen rust met 'dan is dat Gods eigen werk'. Primair gaat het niet om te weten dat Jezus Christus ook voor jou gestorven is, maar gaat het om de Persoon van Jezus Christus. Het echte Evangelie kan alleen troosten als het spreekt van dat Christus' verzoening volkomen toereikend is en dat Hij beantwoord aan wat een zondaar nodig heeft om gered te worden van Gods rechtvaardige toorn. De Heilige Geest werkt dit in het hart van de zondaar, dan komt er een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Als de Geest werkt dan staan Gods genadegaven van wedergeboorte en geloof altijd in relatie tot Christus. Verzoening en vrede is buiten Christus niet te vinden en daarom kan en mag en volgens mij ook geen rust verkondigd worden buiten Hem.
Eens. Maar daarvoor hoeft er geen bijzondere gebeurtenis te zijn geweest zoals een donderslag bij heldere hemel. Geloof, gewerkt door de Heilige Geest is voldoende. En je hoeft niet te graven en te graven en nog verder te graven en dan nog verder te graven om te weten of dat geloof van God is. Kan een Paulus bekering zijn maar ook een Daniel bekering.

Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.
Kun je dat dan zelf? Nee, maar daarom durf ik wel te stellen dat, als je dit daadwerkelijk gelooft het ook Gods werk is. En dat zal Hij ook iedere keer weer bevestigen vanuit Zijn Woord.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 47 minuten geleden Over de gelijkenis kun je uren spreken. Dat ga ik niet doen. Ik vind het een bijzaak en ik vind het ook een moeilijke gelijkenis om over te preken, gezien de vele verschillende uitleggingen die er zijn.

Het ging er nu om dat in de gelijkenissen iedereen die niet blind is het probleem van mijlenver ziet aankomen. Dat is het punt. Iemand die gaat bouwen in een zandverstuiving of die geen reserveolie meeneemt voor een lampje is oliedom bezig.

Dat is dus niet een verrassing achteraf. Wel voor de domme meisjes, dat geef ik onmiddelijk toe. Dat is ook de waarschuwing.

Het is volstrekt uit je duim gezogen als je stelt dat ontdekkende prediking en waarschuwing voor oppervlakkig geloof mijns inziens niet nodig zouden zijn. Ik durf wel met een grote mate van zekerheid te zeggen dat ik hier nog nooit zoiets heb geschreven. Je vult dat allemaal maar wat in.

Maar ik vind deze hele discussie een zijpad dat afleidt van mijn bijdrage over de opvattingen van Posthoorn en de DL.
Mattheüs 13 : 10 - 17 staat waarom de Heere Jezus gelijkenissen gebruikte. Om te onthullen en te verbergen. Past niet bij jouw zinnen die ik vetgedrukt heb. We zijn blind en zien het niet van mijlenver aankomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 50 minuten geleden
huisman schreef: Vandaag, 12:27
Bertiel schreef: Vandaag, 11:58 Ik las geen Bijbelse onderbouwing voor het massieve zoals het nu wordt behandeld
Op wie of wat is dit een reactie? Je bent iets te snel voor mijn kleine denkraam. ;)
In het stuk van van der Tang. Ook wordt er niet ingegaan op de zaken die dr. van Vlastuin aandraagt en enkel ingegaan op een losse kreet die boven een artikel is gekomen die de lading van het helebetoog absoluut niet dekt
Denk dat jij het verkeerd leest. Het gaat helemaal niet over het boek. Dat zegt van der Tang er zelfs uitdrukkelijk bij. Wat daarna volgt is evenwichtig en ook dr. W van Vlastuin zal dit stuk kunnen onderschrijven verwacht ik..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, leg je ook deze passage verkeerd uit, maar voor de hoofdlijn van mijn betoog doet dat niets ter zake.

De farizeen begrepen het prima, maar ze wilden het niet zien, dat was het probleem en dat is precies wat Jezus zegt.
Plaats reactie