Na de psalmen, het mooiste lied dat ooit gedicht is. Daar zit echt alles in!Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 19:39Alles ligt vertolkt in:
Eens was ik een vreemd'ling ...
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt ...
werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!
Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet ...
Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn Gerechtigheid is ...
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik vind het een Babylonische spraakverwarring.
Rijssenaar gebruikt niet het juiste 'vakjargon' blijkbaar.
Als er stukjes geciteerd worden kan hij daar ( meestal) hartelijk bijvallen, maar een ieder blijft zich geroepen voelen om met allerlei andere stukjes hem opnieuw duidelijk te maken, dat de schoen wringt.
En ik snap het oprecht niet. Natuurlijk zal hij nog veel moeten leren, wat hij ook beaamt. Hij is enthousiast omdat hij nu mag 'zien'. Juist in die eerste periode wil je het aan iedereen vertellen en zeker de tobbers. "Kom en zie, ik heb gevonden"....
Een jong iemand verwoordt het sowieso anders, tenminste als je niet wilt napraten.
En God op Zijn Woord vertrouwen, hoe heerlijk is dat!
Maar goed, laat ik er maar over ophouden, ik word gewoon verdrietig van de soms subtiele verdachtmakingen.
Als er stukjes geciteerd worden kan hij daar ( meestal) hartelijk bijvallen, maar een ieder blijft zich geroepen voelen om met allerlei andere stukjes hem opnieuw duidelijk te maken, dat de schoen wringt.
En ik snap het oprecht niet. Natuurlijk zal hij nog veel moeten leren, wat hij ook beaamt. Hij is enthousiast omdat hij nu mag 'zien'. Juist in die eerste periode wil je het aan iedereen vertellen en zeker de tobbers. "Kom en zie, ik heb gevonden"....
Een jong iemand verwoordt het sowieso anders, tenminste als je niet wilt napraten.
Maar goed, laat ik er maar over ophouden, ik word gewoon verdrietig van de soms subtiele verdachtmakingen.
Het is ook een Babylonische spraakverwarring. Als iemand ergens tegen ageert en je zegt hetzelfde met andere woorden, en die persoon stemt er ineens mee in, dan zijn er twee mogelijkheden: of hij heeft het eerste niet goed begrepen of het tweede niet.Terri schreef: ↑Vandaag, 19:48 Ik vind het een Babylonische spraakverwarring.
Dat moet dan toch echt helder worden. Dat jij daar een beetje kregel van wordt, is jammer, maar dat zij dan zo.
- Maanenschijn
Ik beoordeel niemand op het jargon. Kerkelijk jargon boeit we weinig. Maar Rijssenaar gebruikt ook stevige woorden en poneert stellige meningen. Dan is het toch niet vreemd om daar op in te gaan?Terri schreef:Ik vind het een Babylonische spraakverwarring.
En in (ik weet niet of je mij bedoeld met je post) probeer niet meer of minder dan naar het oordeel de liefde uit te leggen waar hij zijn vragen stelt. Het is aan hem hoe hij die bij zichzelf invult.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Groepscirkel
Vlak voordat ik je bericht las, dacht ik: dat is het mooiste lied dat ooit gemaakt is. Innerlijk kwam een tegenwerping: Vaste rots van mijn behoud. Ach, een keuze maken hoeft niet.J.C. Philpot schreef: Na de psalmen, het mooiste lied dat ooit gedicht is. Daar zit echt alles in!
Jouw verzuurde toon maakt dit topic ook niet heel gezellig.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 19:57Het is ook een Babylonische spraakverwarring. Als iemand ergens tegen ageert en je zegt hetzelfde met andere woorden, en die persoon stemt er ineens mee in, dan zijn er twee mogelijkheden: of hij heeft het eerste niet goed begrepen of het tweede niet.Terri schreef: ↑Vandaag, 19:48 Ik vind het een Babylonische spraakverwarring.
Dat moet dan toch echt helder worden. Dat jij daar een beetje kregel van wordt, is jammer, maar dat zij dan zo.
- FlyingEagle
Gereformeerde Gemeenten
Laten we het inhoudelijk houden, het voorbeeld van Maanenschijn geeft denk ik goed weer hoe we in het gesprek zitten.
Eens, enne ik vind Posthoorn niet een verzuurde toon hebben, trouwens ik vind niemand dat hebben. Gewoon wat stellig en dat mag. Maar als iemand dat is dan mag je ook tegengas verwachten.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 20:47 Laten we het inhoudelijk houden, het voorbeeld van Maanenschijn geeft denk ik goed weer hoe we in het gesprek zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Op het gevaar af dat ik door deze late reactie de discussie weer opnieuw aanzwengel, maar je hebt natuurlijk recht op reactie, Maanenschijn.Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 08:25Je maakt je er een beetje gemakkelijk vanaf Job. Je gaf inhoudelijk geen reactie. (1) Als eerste leg je het moderamen in de mond dat die vreest dat in een deel van de GG ‘bepaalde geluiden’ - ik vul dan, in lijn met de inhoud van de kanselboodschap, de elementen van verootmoediging, boete en terugkeer in - niet meer klinkt. Dat tekent allereerst aan hoe je zelf denkt over (een deel) van je kerkverband. En dat invult in het doel van de boodschap.Job schreef:Wat ik er inhoudelijk van vind heb ik rond een uur of vier, vijf vanmiddag geschreven. En De Rijssenaar begrijpt de boodschap wel, maar mist er de oproep om tot Christus te vluchten in en bewijst dat met AI.Maanenschijn schreef: ↑11 mar 2026, 22:16
En wat vind je er inhoudelijk van? Waar slaat AI in dit geval de plank mis?
En, wat vind je er van dat een jong mens als RIjssenaar blijkbaar deze teksten niet (meer) zomaar berijpt en er een hulpmiddel bij nodig heeft?
Daarna spreek je over de vorm. Ik citeer: kort en bondig, geen woord Spaans, mogelijk te vaak (de vorige kanselboodschap was overigens 10 jaar terug meende ik), en wat overige beschouwingen. Dus niets over de inhoud. (2)
Ik denk dat Rijssenaar inhoudelijk wel een bijdrage levert. Hij lijkt deze kanselboodschap naast de prediking van de (nadere)reformatoren te leggen. En gebruikt daarvoor moderne techniek. Daarmee toont hij aan dat de kanselboodschap niet geheel in lijn met de prediking van de reformatoren lijkt te zijn. Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. (3)
Wat mij betreft zou dat ook niet per sé nodig zijn. Een oproep tot boete mag best stevig en eenzijdig zijn. Jona en veel andere profeten hadden ook een boetepredking die niet altijd met twee woorden sprak. Je kunt een kanselboodschap niet vergelijken met een geheel van de prediking in een bepaald tijdsoverzicht. Dat is wat Rijssenaar, samen met AI doet.
Begrijp ik uit je korte antwoord (dat wat geïrriteerd over komt, lijkt het) dat je niet over de inhoud wil spreken? Dat is jammer. Ik zou graag eens verder van gedachten wisselen over bijvoorbeeld deze zin:
Geliefde gemeente, de profeet Jeremía spreekt over klagen, onderzoeken en wederkeren. We roepen u en jullie allen er hartelijk toe op. Die wederkeer tot God komt nooit vanuit onszelf, maar is het krachtige en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Zelf zou ik het twee deel (waarin onze onmacht wordt toegevoegd) er niet bij zetten. Niet omdat het geen waarheid is, zeker wel. Maar ik ben bang dat het de oproep ontkracht of minder laat wegen …. “Ik kan het toch niet zelf…. “. (4)
P.s: Ik weet dat je iets last heb van allergie als het over je kerkverband gaaten dat waardeer ik ook wel. Ik probeer een inhoudelijk gesprek te voeren. Prima als je dat liever niet hebt.
Ik was in elk geval niet geërgerd richting jou want ik ervaar jouw houding naar andere kerkverbanden altijd als respectvol. Ook voor bovenstaand bericht geldt dat, bedankt daarvoor. Dat ik maar kort antwoordde was omdat ik er bij mijn weten alles over gezegd had, maar in ieder geval niet uit irritatie. Wel erger ik me er in zijn algemeenheid inderdaad aan dat het "Amen" van de biddagdiensten nog maar amper geklonken had en de ergernis alweer opliep over wat er allemaal mis is aan de Gereformeerde Gemeenten. Eerder vermoeiend dan dat ik me er echt nog over opvreet. Ik denk dan altijd: als men nu zoveel mist aan anderen, mist men dan nooit eens iets aan de eigen houding? Alsof van al die ergernis en betweterigheid nou zoveel godsvreze uitgaat. Terwijl op zo'n moment de zitplaats in de kerk waar men net zat onder de bediening der verzoening nog warm is.
Maar dat is verder niet op jou gericht.
Dan even inhoudelijk op de vragen in je bericht, ik heb het voor het gemak even genummerd:
(1) Er werd hier gevraagd wat de noodzaak was van een kanselboodschap. Ik gaf een optie weer die bij me opkwam wat ook wellicht een reden zou kunnen zijn geweest. Uit een stukje meedenken over wat eventueel de achterliggende gedachte zou kunnen zijn geweest. Maar die optie zegt op zich niets over mijn grondhouding. Ik maak me wel zorgen om bepaalde ontwikkelingen, maar ik ben er tegelijkertijd nog altijd van overtuigd dat de boodschap vanuit de kanselboodschap echt nog in elke gemeente te horen is.
(2) Daarmee gaf ik aan dat ik me in de inhoud kon vinden: duidelijk en Bijbels. Een wijzen op de zonden, zoals boeteprofeten dat deden, en een oproep tot berouw en wederkeer. Ik denk ook helemaal dat je de boodschap zo moet interpreteren: passend bij een bede- en boetedag en in de stijl en geest van de profeten van het Oude Testament. De Naam van Christus (als de Enige Rots van behoud in het wederkeren) had de boodschap zeker gesierd. Dat doe je nooit teveel en dat is nooit overbodig.
(3) Dat is ook akkoord. De Naam van Christus kan nooit teveel genoemd worden, altijd te weinig. Het had de kanselboodschap zeker gesierd, maar daarmee vond ik de boodschap niet onwaar. Het wederkeren kán ook maar alleen door Christus, maar dat kun je dus altijd duidelijker noemen.
Wel vind het middel zelf een beetje een bot instrument worden, zoals ik aangaf. Ik heb het nu meermaals in m'n leven meegemaakt, terwijl ik middelbaar van leeftijd ben. Alleen van de eerste keer kan ik me herinneren er echt van onder de indruk te zijn. Volgens mij overleden er toen ook kort daarna meerdere predikanten in ons kerkverband waar door sommigen een link tussen werd gelegd, maar alles bij elkaar was dat een erg beladen tijd.
(4) Op zichzelf helemaal met je eens, maar één van de zorgen die men nou juist volgens mij via de kanselboodschap wilde delen, is dat men een geest ziet die hier anders over is gaan denken. Christus is gestorven, Hij wordt in het Woord geopenbaard en nu neem ik hem aan. En daarmee is men gearriveerd. Als je het in dát kader plaatst, is het wel weer begrijpelijk. Maar ik snap ook dat het krampachtig overkomt. Zelf hoor ik het best vaak zo, dus kijk ik er niet zo van op.
Is het zo een beetje meer duidelijk? Stel gerust meer vragen, hoor.
Kon niet nalaten te glimlachen bij het lezen van deze zin..FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 08:51 Kenmerk van geloof is ook bescheidenheid en open staan voor correctie.
Glimlachen is een mooie houding.Ambtenaar schreef: ↑58 minuten geledenKon niet nalaten te glimlachen bij het lezen van deze zin..FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 08:51 Kenmerk van geloof is ook bescheidenheid en open staan voor correctie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.