Gereformeerde Gemeenten

huisman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 15:09
Posthoorn schreef: Vandaag, 14:54
DDD schreef: Vandaag, 14:45 Posthoorn, je weet toch zelf ook dat jouw opvattingen hierover niet in de DL terug te vinden zijn? Zelfs niet impliciet?
Wat een rare retorisch vraag. Natuurlijk zijn die wel terug te vinden in de DL, lees H. III/IV, 11. Het wordt daar niet verder uitgewerkt, maar het staat er wel.
De GG wordt voortdurend blootgesteld aan opvattingen van mensen zoals jij en De Rijssenaar. Gevaar van binnenuit, zeg maar.
Het staat er in het geheel niet. Ik kan mij geheel in dit artikel vinden, ik denk Rijssenaar ook, en jouw verbijzondering is een afwijking daarvan. Misschien staat die zelfs wel op gespannen voet met verwerping 4, maar ik wil de DL evenmin laten buikspreken.
Maar dat doe je wel. Wat @Posthoorn zegt is volkomen in overeenstemming met de Dordtse Leerregels. Het verschil is dat jij de leerregels leest als een ‘kille’ handleiding om te geloven en daardoor het werk van Gods Geest in een dode zondaar blijkbaar niet herkent. Dit terwijl juist de leerregels daar veel aandacht aan geven. Zeker in 3/4 11 en 12.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef: Vandaag, 15:15 Rijssenaar heeft vragen, komt via andere prediking erachter dat er hier en daar wat hapert in de prediking waar hij zelf onder zit, wat hij hier deelt. Dat wordt door sommigen niet als prettig ervaren, maar, hij is juist enorm mild. Daar kan menigeen nog wat van leren.
En hij (ver)oordeelt in ieder geval niemand v.w.b. zijn/haar genade-staat van b.v. ds. en anderen. Heeft veel begrip hoe e.e.a. kan ontstaan en blijven.
Ik kan er van leren i.i.g.
Stekeligheden horen niet bij een christen.
Het is totaal niet relevant of De Rijssenaar mild is of niet etc. etc. Het gaat nu om wat hij inhoudelijk stelt. Dáár teken ik bezwaar tegen aan. Dat wordt misschien niet als prettig ervaren, maar het is niet anders.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

@Huisman @Posthoorn.

Leg dan maar uit. Dan ga ik even in de schoolbanken zitten. Dat moet van Wim.

Ik zei dit:
De Rijssenaar schreef: 13 feb 2026, 18:01 Hoe ik aan het geloof gekomen ben is Gods werk. Ik laat dat over aan de Heilige Geest. Wat ik wel weet is dat ik de zaken ken die in HC staan en de citaten die ik deelde.. Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij belooft wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg.. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. Want christus is een waarmaker van Zijn Woord en Hij zal mij niet uitwerpen… Dat weet ik zeker. De Heere is te vertrouwen
In DL staat dit:
Paragraaf 11 Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, of de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; a maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; b

Hij opent het hart, dat gesloten is; c Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. d In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. e
Paragraaf 12 De Heilige Geest werkt de wedergeboorte in een mens En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden, en levendmaking,
waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt, a dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.

Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; b alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.

En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. c Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nee De Rijssenaar, zo werkt het niet natuurlijk. Maar dat snap je zelf ook wel.
Als je het écht wil weten, wil ik het je uitleggen. En dat heb ik trouwens elders op het forum, in de discussie waar jouw quote uit is genomen, al gedaan. Maar op dit moment sta jij er niet voor open en ga ik daar dus geen kostbare woorden aan spenderen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Posthoorn schreef: 18 minuten geleden Nee De Rijssenaar, zo werkt het niet natuurlijk. Maar dat snap je zelf ook wel.
Als je het écht wil weten, wil ik het je uitleggen. En dat heb ik trouwens elders op het forum, in de discussie waar jouw quote uit is genomen, al gedaan. Maar op dit moment sta jij er niet voor open en ga ik daar dus geen kostbare woorden aan spenderen.
Nee, dat snap ik niet eigenlijk. Want jij zegt dat het niet klopt bij mij, dan zou ik wel eens goede uitleg willen horen.

Het dikgedrukte is een aanname van jou. Dat klopt niet. .
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als je je hier echt in wilt verdiepen, raad ik je het boek 'Gelijk de dauw van Hermon' van L.J. van Valen aan.
Staat ook online:
https://theologienet.nl/bestanden/valen ... landen.pdf
Plaats reactie