Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

DDD schreef: Vandaag, 11:56 Of dat daadwerkelijk zo verstrekkend is, ook in gevallen van evidente dwaling, weet ik niet, maar Jezus zegt in ieder geval dat alles wat de apostelen zullen binden op de aarde, ook in de hemel gebonden zal zijn.
De apostelen zijn geen kerkenraden. Stel je voor dat iemand vanwege een.snor dragen het Koninkrijk wordt toegesloten.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

pierre27 schreef: Vandaag, 07:49 Met alle respect Rijssenaar, waarom doe je jezelf dan nog zoveel verdriet om onder deze "dwaalleer" te blijven zitten? Geen haar op mijn hoofd zou eraan denken als ik er zoals jou in stond te blijven kerken op zulke plekken. Dan kun je wat ik begrijp in Rijssen op meerdere plekken terecht waar je wel de door jouw gewenste prediking kunt horen.
Je moet ook niet direct weglopen. M’n sociale omgeving zit ook in GerGem. Dus voel me hier ook mee verbonden.. Dus direct weglopen vind beetje zwak.. En zoals Wim zei, moet ik nog ff in schoolbanken zitten dus wel ook geen overhaaste stappen nemen. Gwn ff relaxed mee omgaan denk ik
De Rijssenaar

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:14
Groepscirkel schreef: Vandaag, 08:00
pierre27 schreef: Vandaag, 07:49 Met alle respect Rijssenaar, waarom doe je jezelf dan nog zoveel verdriet om onder deze "dwaalleer" te blijven zitten? Geen haar op mijn hoofd zou eraan denken als ik er zoals jou in stond te blijven kerken op zulke plekken. Dan kun je wat ik begrijp in Rijssen op meerdere plekken terecht waar je wel de door jouw gewenste prediking kunt horen.
Zo ga je toch niet om met jonge doopleden?
(Ik neem even aan dat Rijssenaar dooplid is)
Op dit forum is dit verder irrelevant. Verder acteert @Rijssenaar niet als een vragende maar als een wetende die stelt dat de ander dwaalt. Dus zo mag het forum ook reageren.

Overigens is het ook zo warrig als het maar zijn kan.
Citaat: "[]Zelf de genade in Jezus mogen zien, maar door anderen, die dat zelf nog niet zien, []" terwijl een paar alinea' ervoor staat: "[]Ik denk niet dat ze (die anderen) dan onbekeerd zijn ofzo, []".

Mijn advies aan Rijssenaar zou zijn, ga eerst maar eens - jaren - studeren. Ga eerst maar als leerling in de (school)banken zitten. En kom ons dan onderrichten. Daar zie ik dan naar uit!
Tis ook de discussie forum. Dus zeg gewoon wat ik denk en dan komt er vaak wel genoeg op af..

Ik heb jouw advies vanochtend ff ter harte genomen en ben in de schoolbanken van dit forum gaan zitten en heb de reacties van verschillende hoge heren, zoals jij, aanschouwd. Ik kom te conclusie dat er een hoop onzin gezegd word, maar dat er ook wel nuttige bijdragen zijn.

Wat is bv onzin?
- Dat ik direct ergens anders moet kerken. Dat was nou juist wat ik eerder hier gezegd dat dat DE reactie van gergemmers is als je met vragen of kritische bril kijkt. Dus Pierre, lees ff terug, je doet precies wat ik daar beschrijf
- Dat ik ALLEEN in de schoolbanken moet zitten en dus niet mag meepraten. Het onderwijs zit tegenwoordig anders in elkaar.. Maar slaat ook nergens op. Ja, ik moet veel leren.. Eens.. Maar mag ook gewoon dingen zeggen. Verder doet leeftijd er niet toe op dit forum.. gaat om inhoud

Wat is bv goed?
- Jouw opmerking over de warrigheid. Dat is wel tegenstrijdig op eerste gezicht.. maar kheb het natuurlijk over verschillende personen (bekeerden/onbekeerden).. en wil mensen, die zich voordoen als kind van God het vertrouwen geven dat ze het ook zijn. En ga dat niet aanvallen. Wel als ze naar mijn idee onjuiste dingen zeggen, daar reageer ik op inhoud. Ik denk dat kinderen van God ook kunnen dwalen.
De Rijssenaar

FlyingEagle schreef: Vandaag, 08:51 Rijssenaar is jong en presenteert zichzelf als een gelovige. De Bijbel is duidelijk over jonge gelovigen. Ze moeten nog veel leren daarom vind ik de stelligheid in de uitspraken ook wat over de top. Kenmerk van geloof is ook bescheidenheid en open staan voor correctie.

@Rijssenaar, Ik herken best veel in de vragen die je stelt, die heb ik ook gehad toen ik jong was. En ik ben nog steeds van harte lid ik de kerk waarin ik geboren ben. Weliswaar in een andere gemeente en ik ben ook wel kritisch op sommige zaken maar het is gewoon mogelijk om zo in het kerkelijke leven te staan.
Welke GerGem zit je dan als ik vragen mag ?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

De Rijssenaar, je openbaart je eigen onkunde met opmerkingen als: Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij beloofd wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. En dan zou jij hier op het forum en in je kerk willen vertellen 'hoe het zit' en 'hoe het moet'? Dat lijkt me zeer ongepast.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn, je weet toch zelf ook dat jouw opvattingen hierover niet in de DL terug te vinden zijn? Zelfs niet impliciet?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: Vandaag, 14:45 Posthoorn, je weet toch zelf ook dat jouw opvattingen hierover niet in de DL terug te vinden zijn? Zelfs niet impliciet?
Wat een rare retorisch vraag. Natuurlijk zijn die wel terug te vinden in de DL, lees H. III/IV, 11. Het wordt daar niet verder uitgewerkt, maar het staat er wel.
De GG wordt voortdurend blootgesteld aan opvattingen van mensen zoals jij en De Rijssenaar. Gevaar van binnenuit, zeg maar.
newton

Bericht door newton »

Ik weet niet goed je het engels machtig bent Rijssenaar, maar als dat wel snor zit, luister eens naar de podcasts van begin maart van Tim Keller: https://podcast.gospelinlife.com/e/prin ... th-part-1/ en https://podcast.gospelinlife.com/e/prin ... th-part-2/
GG links

Bericht door GG links »

Posthoorn schreef: Vandaag, 14:54
DDD schreef: Vandaag, 14:45 Posthoorn, je weet toch zelf ook dat jouw opvattingen hierover niet in de DL terug te vinden zijn? Zelfs niet impliciet?
Wat een rare retorisch vraag. Natuurlijk zijn die wel terug te vinden in de DL, lees H. III/IV, 11. Het wordt daar niet verder uitgewerkt, maar het staat er wel.
De GG wordt voortdurend blootgesteld aan opvattingen van mensen zoals jij en De Rijssenaar. Gevaar van binnenuit, zeg maar.
Nou ja zeg. Ik zie DDD niets raars zeggen. Om nu iedere afwijkende mening een gevaar van binnenuit te noemen klinkt mij nogal aanmatigend in de oren.
DDD

Bericht door DDD »

Het staat er in het geheel niet. Ik kan mij geheel in dit artikel vinden, ik denk Rijssenaar ook, en jouw verbijzondering is een afwijking daarvan. Misschien staat die zelfs wel op gespannen voet met verwerping 4, maar ik wil de DL evenmin laten buikspreken.
De Rijssenaar

Ik heb het er even bijgehaald. Ik lees onderstaande stuk en zou niet weten wat er onkundig is aan mijn tekst. Zie echt geen tegenspraak
Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, of de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; a maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen
met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; b

Hij opent het hart, dat gesloten is; c Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. d In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt;
Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. e
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef: Vandaag, 14:19 De Rijssenaar, je openbaart je eigen onkunde met opmerkingen als: Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij beloofd wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. En dan zou jij hier op het forum en in je kerk willen vertellen 'hoe het zit' en 'hoe het moet'? Dat lijkt me zeer ongepast.

Rijssenaar heeft vragen, komt via andere prediking erachter dat er hier en daar wat hapert in de prediking waar hij zelf onder zit, wat hij hier deelt. Dat wordt door sommigen niet als prettig ervaren, maar, hij is juist enorm mild. Daar kan menigeen nog wat van leren.
En hij (ver)oordeelt in ieder geval niemand v.w.b. zijn/haar genade-staat van b.v. ds. en anderen. Heeft veel begrip hoe e.e.a. kan ontstaan en blijven.
Ik kan er van leren i.i.g.
Stekeligheden horen niet bij een christen.
De Rijssenaar

newton schreef: Vandaag, 14:58 Ik weet niet goed je het engels machtig bent Rijssenaar, maar als dat wel snor zit, luister eens naar de podcasts van begin maart van Tim Keller: https://podcast.gospelinlife.com/e/prin ... th-part-1/ en https://podcast.gospelinlife.com/e/prin ... th-part-2/
Dankje. Zal het eens luisteren!
DDD

Bericht door DDD »

Terri schreef: Vandaag, 15:15
Posthoorn schreef: Vandaag, 14:19 De Rijssenaar, je openbaart je eigen onkunde met opmerkingen als: Ik ken geen bijzondere openbaring van Christus. Wel een Christus die geopenbaard is in het evangelie en mij beloofd wordt. Waarvan ik ook nog eens het teken en zegel draag aan mijn voorhoofd. Dat is voor mij genoeg. Ik hoef daar geen andere toestanden bij. En dan zou jij hier op het forum en in je kerk willen vertellen 'hoe het zit' en 'hoe het moet'? Dat lijkt me zeer ongepast.

Rijssenaar heeft vragen, komt via andere prediking erachter dat er hier en daar wat hapert in de prediking waar hij zelf onder zit, wat hij hier deelt. Dat wordt door sommigen niet als prettig ervaren, maar, hij is juist enorm mild. Daar kan menigeen nog wat van leren.
En hij (ver)oordeelt in ieder geval niemand v.w.b. zijn/haar genade-staat van b.v. ds. en anderen. Heeft veel begrip hoe e.e.a. kan ontstaan en blijven.
Ik kan er van leren i.i.g.
Stekeligheden horen niet bij een christen.
Zo is het maar net.
FlyingEagle

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

De Rijssenaar schreef:
FlyingEagle schreef: Vandaag, 08:51 Rijssenaar is jong en presenteert zichzelf als een gelovige. De Bijbel is duidelijk over jonge gelovigen. Ze moeten nog veel leren daarom vind ik de stelligheid in de uitspraken ook wat over de top. Kenmerk van geloof is ook bescheidenheid en open staan voor correctie.

@Rijssenaar, Ik herken best veel in de vragen die je stelt, die heb ik ook gehad toen ik jong was. En ik ben nog steeds van harte lid ik de kerk waarin ik geboren ben. Weliswaar in een andere gemeente en ik ben ook wel kritisch op sommige zaken maar het is gewoon mogelijk om zo in het kerkelijke leven te staan.
Welke GerGem zit je dan als ik vragen mag ?
In Ede.
Plaats reactie