Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jongens toch... Pak een goed boek.
Heb ik. Als je niet kan zwijgen - D.J. Liefting
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dit klopt inderdaad.Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 16:05Vanaf het begin waren er al kerkenraadsleden die het niet eens waren met het beroep van ds. Brugge. Hierdoor is hij niet eerlijk geïnformeerd over de situatie in de kerkenraad en gemeente, de spanningen in de kerkenraad zijn bewust verzwegen.DDD schreef: ↑Gisteren, 16:02 Dat ligt er ook wel een beetje aan. Als iemand op zondag vier keer preekt en ook nog eens door de weeks, en verder nuttige dingen doet voor het kerkverband, en bij de bepaling van de vergoeding wordt ook rekening gehouden met de overige inkomsten, dan vind ik dat nog helemaal niet zo verkeerd.
Maar ik heb geen idee waarom de dominee met emeritaat gaat. Ik vraag me soms wel af of hij wel eerlijk en volledig is geinformeerd over wat er allemaal speelde in zo'n grote gemeente, voordat hij het beroep aannam.
-
MGG
Dat overkomt velen in hun werkzame leven. Dan ga je op zoek naar een andere baan.refo schreef: ↑Gisteren, 21:21Dit klopt inderdaad.Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 16:05Vanaf het begin waren er al kerkenraadsleden die het niet eens waren met het beroep van ds. Brugge. Hierdoor is hij niet eerlijk geïnformeerd over de situatie in de kerkenraad en gemeente, de spanningen in de kerkenraad zijn bewust verzwegen.DDD schreef: ↑Gisteren, 16:02 Dat ligt er ook wel een beetje aan. Als iemand op zondag vier keer preekt en ook nog eens door de weeks, en verder nuttige dingen doet voor het kerkverband, en bij de bepaling van de vergoeding wordt ook rekening gehouden met de overige inkomsten, dan vind ik dat nog helemaal niet zo verkeerd.
Maar ik heb geen idee waarom de dominee met emeritaat gaat. Ik vraag me soms wel af of hij wel eerlijk en volledig is geinformeerd over wat er allemaal speelde in zo'n grote gemeente, voordat hij het beroep aannam.
-
MGG
Mogelijk gaat hij dat ook doen we merken het vanzelf.merel schreef: ↑Gisteren, 21:29Dat overkomt velen in hun werkzame leven. Dan ga je op zoek naar een andere baan.refo schreef: ↑Gisteren, 21:21Dit klopt inderdaad.Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 16:05Vanaf het begin waren er al kerkenraadsleden die het niet eens waren met het beroep van ds. Brugge. Hierdoor is hij niet eerlijk geïnformeerd over de situatie in de kerkenraad en gemeente, de spanningen in de kerkenraad zijn bewust verzwegen.DDD schreef: ↑Gisteren, 16:02 Dat ligt er ook wel een beetje aan. Als iemand op zondag vier keer preekt en ook nog eens door de weeks, en verder nuttige dingen doet voor het kerkverband, en bij de bepaling van de vergoeding wordt ook rekening gehouden met de overige inkomsten, dan vind ik dat nog helemaal niet zo verkeerd.
Dan zou dat in hem te prijzen zijn. Ik denk dat hij in een andere behoudende flank zo aan de slag la.
Iemand stelde ergens in dit topic dat men in het bedrijfsleven ook wel eens rond het 60e jaar het pensioen gaat. Dat is alleen als de werknemer dat zelf bekostigt. Geen enkele werkgever zal de lasten dragen van iemand die 8 jaar eerder met pensioen gaat.
Iemand stelde ergens in dit topic dat men in het bedrijfsleven ook wel eens rond het 60e jaar het pensioen gaat. Dat is alleen als de werknemer dat zelf bekostigt. Geen enkele werkgever zal de lasten dragen van iemand die 8 jaar eerder met pensioen gaat.
Dat geldt zeker wel in de CGK. Ze kunnen na 2 jaar verlenging krijgen. Je kunt mij persoonlijk mailen over de twee predikanten die jij kent want ik denk dat jij er naast zit maar dat hoeft niet in het openbaar.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 19:10Dat geldt volgens mij ook niet in de CGK; ik ken iig minstens 2 predikanten die al neer dan 10 jaar geleden losgemaakt zijn, nooit meer een beroep hebben ontvangen en nog steeds beroepbaar zijn/waren (de ene is recent met emeritaat gegaan).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Van den Brink maakte de keuze om „zowel mijzelf als anderen helderheid te verschaffen”, licht hij desgevraagd toe. „Een emeritus predikant heeft bijvoorbeeld de bevoegdheden om te preken, de sacramenten te bedienen en huwelijksdiensten te leiden.” Dit zorgde ervoor dat hij nog regelmatig preekverzoeken en andere pastorale vragen kreeg, zegt Van den Brink. „Omdat ik dergelijke verzoeken niet meer kan honoreren, ben ik tot dit besluit gekomen.”
Dit is wat hij zelf deelt. Geen woord over mentaal, maar te zwaar na wat er gebeurt is. Heeft niks met A of B te maken. C en D zijn ook opties.
Ik vind het bizar hoe je hierover doorgaat.
Hopelijk geloof jij nog wel dat een ambt een roeping is he, niet een "baan" die je even opzoekt of neerlegd.merel schreef: ↑Gisteren, 21:29Dat overkomt velen in hun werkzame leven. Dan ga je op zoek naar een andere baan.refo schreef: ↑Gisteren, 21:21Dit klopt inderdaad.Johnny65 schreef: ↑Gisteren, 16:05Vanaf het begin waren er al kerkenraadsleden die het niet eens waren met het beroep van ds. Brugge. Hierdoor is hij niet eerlijk geïnformeerd over de situatie in de kerkenraad en gemeente, de spanningen in de kerkenraad zijn bewust verzwegen.DDD schreef: ↑Gisteren, 16:02 Dat ligt er ook wel een beetje aan. Als iemand op zondag vier keer preekt en ook nog eens door de weeks, en verder nuttige dingen doet voor het kerkverband, en bij de bepaling van de vergoeding wordt ook rekening gehouden met de overige inkomsten, dan vind ik dat nog helemaal niet zo verkeerd.
Ik ben sowieso wat sceptisch over de ‘roeping’ en daarbij van mening dat daar in de reformatorische gezindte te veel aan opgehangen wordt.
Daarbij is de roeping op het moment behoorlijk eenzijdig. Hij ontvangt geen beroep. Op het moment dat er blijkbaar al in meerdere gemeenten sprake is van disfunctioneren, kan ook afgevraagd worden of op dit moment nog sprake is van roeping.
Paulus was tussendoor ook tentenmaker. Wat weerhoudt hem om op een andere wijze de kost te verdienen? Daarnaast staat het hem vrij om op zondagen voor te gaan. Het een sluit het ander niet uit.
Daarbij is de roeping op het moment behoorlijk eenzijdig. Hij ontvangt geen beroep. Op het moment dat er blijkbaar al in meerdere gemeenten sprake is van disfunctioneren, kan ook afgevraagd worden of op dit moment nog sprake is van roeping.
Paulus was tussendoor ook tentenmaker. Wat weerhoudt hem om op een andere wijze de kost te verdienen? Daarnaast staat het hem vrij om op zondagen voor te gaan. Het een sluit het ander niet uit.
In principe zou het voorgaan nu kunnen tot 1 mei.
Al staan er nu al hele maand diensten ingepland.
De gemeente betaald uiteindelijk ook.
De mogelijkheid dat een ambtsdrager geen hand geeft is er niet, er is toch geen eigen kerkenraad.
Altijd uit omliggende plaatsen.
De mogelijkheid dat een ambtsdrager geen hand geeft is er niet, er is toch geen eigen kerkenraad.
-
MGG
Je kopieert een deel niet.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 21:52Van den Brink maakte de keuze om „zowel mijzelf als anderen helderheid te verschaffen”, licht hij desgevraagd toe. „Een emeritus predikant heeft bijvoorbeeld de bevoegdheden om te preken, de sacramenten te bedienen en huwelijksdiensten te leiden.” Dit zorgde ervoor dat hij nog regelmatig preekverzoeken en andere pastorale vragen kreeg, zegt Van den Brink. „Omdat ik dergelijke verzoeken niet meer kan honoreren, ben ik tot dit besluit gekomen.”
Dit is wat hij zelf deelt. Geen woord over mentaal, maar te zwaar na wat er gebeurt is. Heeft niks met A of B te maken. C en D zijn ook opties.
Ik vind het bizar hoe je hierover doorgaat.
'Ook de status van een emeritus predikant is voor dr. Van den Brink te zwaar gebleken, schrijft de HHK op haar website'.
Ik val in herhaling dat nee zeggen fysiek niet zwaar is. Dus dat valt af dan houd je mentaal over. Welke andere opties jij ziet blijft een raadsel.
De status is de zwaar. Blijkbaar moet ik dit lezen als fysiek te zwaar? Of is er nog een 3e weg? Kan ik mij maandag bijvoorbeeld ziekmelden met zaken die niet fysiek en niet mentaal zijn?
Als predikant wel. Er zit een verschil tussen geestelijk en mentaal.
En dat het lichaam niet meer kan hoeft niet zozeer mentaal dan wel geestelijk problemen opleveren.
Daarnaast is de oorzaak niet het al dan niet mentale deel maar het hersenletsel wat ontstaan is door de hartstilstand
En dat het lichaam niet meer kan hoeft niet zozeer mentaal dan wel geestelijk problemen opleveren.
Daarnaast is de oorzaak niet het al dan niet mentale deel maar het hersenletsel wat ontstaan is door de hartstilstand
De eigen ds. Wordt de kansel geweigerd door de classis.mark1985 schreef: ↑Gisteren, 22:38 In principe zou het voorgaan nu kunnen tot 1 mei.