Gereformeerde Gemeenten

Konijntje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Vrouwke schreef: Gisteren, 11:37 Het Nederlands Dagblad: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... et-aanbod-

Twee reformatorische kerken vallen niet meer over het aanbod van genade

Al zijn de kerken het nu eens over het aanbod van genade, het zal intern een heikel thema blijven, verwacht Wisse. Hij ziet in beide kerken een ‘bevindelijke’ voorwaarde functioneren die wordt opgelegd aan mensen die tot Christus willen komen: ‘ellendekennis’. ‘Dat gaat over de bevindelijke doorleving van je zonde.’ Daardoor ontstaat de gedachte onder veel kerkgangers dat Christus niet voor jou is, als je niet genoeg last hebt van je eigen zondigheid.

‘Volgens mij is dat volstrekt ongereformeerd. Dan speelt de verkondiging van het evangelie feitelijk geen rol meer bij het komen tot Christus. Geloven is dan: ontdekken dat God bezig is jou te bekeren. Maar je zondekennis kan nooit de grond zijn om tot Christus te komen. Dat kan alleen de onvoorwaardelijke nodiging van Christus zijn.’

Rouwendal signaleert iets soortgelijks: ‘Ik heb de indruk dat een deel van de Gereformeerde Gemeenten Steenblok inmiddels rechts heeft ingehaald, door alleen aan degenen met ellendekennis het evangelie aan te bieden.’
Het blijft een spanningsveld. Enerzijds zijn er geen voorwaarden om tot Christus te komen, anderzijds geldt ook dat wie gezond zijn de Heelmeester niet nodig hebben.

Ik vind het verder wat zwak om te stellen dat hij "de indruk heeft". Als je zo'n pittige uitspraak doet in een landelijke krant, doe dan eerst onderzoek.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het wel mooi dat het in de krant komt. Dat Rouwendal in zijn woordkeuze wat voorzichtig is, begrijp ik wel. Echter merk ik dat een deel van de GG niet onbevangen kan spreken over de ruimte in de aanbieding van het heil. Het is dan veel voorwaardelijker dan ik in de GGiN voor mogelijk houd, vanuit mijn GGiN verleden. Ook bij huidige studenten. Dat sombreert mij. Al is het gelukkig regelmatig ook anders.

We hebben de leer der vaderen verlaten en hebben een nieuwe wet gecreëerd en daarmee zijn de waarschuwingen tegen de Farizeeën en Schriftgeleerden in de Schrift één op één op ons van kracht.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, die indruk kan ik wel bevestigen.
refo

Bericht door refo »

Konijntje schreef: Gisteren, 19:28
Vrouwke schreef: Gisteren, 11:37 Het Nederlands Dagblad: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... et-aanbod-

Al zijn de kerken het nu eens over het aanbod van genade, het zal intern een heikel thema blijven, verwacht Wisse. Hij ziet in beide kerken een ‘bevindelijke’ voorwaarde functioneren die wordt opgelegd aan mensen die tot Christus willen komen: ‘ellendekennis’. ‘Dat gaat over de bevindelijke doorleving van je zonde.’ Daardoor ontstaat de gedachte onder veel kerkgangers dat Christus niet voor jou is, als je niet genoeg last hebt van je eigen zondigheid.

‘Volgens mij is dat volstrekt ongereformeerd. Dan speelt de verkondiging van het evangelie feitelijk geen rol meer bij het komen tot Christus. Geloven is dan: ontdekken dat God bezig is jou te bekeren. Maar je zondekennis kan nooit de grond zijn om tot Christus te komen. Dat kan alleen de onvoorwaardelijke nodiging van Christus zijn.’

Rouwendal signaleert iets soortgelijks: ‘Ik heb de indruk dat een deel van de Gereformeerde Gemeenten Steenblok inmiddels rechts heeft ingehaald, door alleen aan degenen met ellendekennis het evangelie aan te bieden.’
Het blijft een spanningsveld. Enerzijds zijn er geen voorwaarden om tot Christus te komen, anderzijds geldt ook dat wie gezond zijn de Heelmeester niet nodig hebben.
Maar over dat laatste hebben de predikers zich niet druk te maken. Iedere hoorder heeft Hem nodig.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:03 Ik vind het wel mooi dat het in de krant komt. Dat Rouwendal in zijn woordkeuze wat voorzichtig is, begrijp ik wel. Echter merk ik dat een deel van de GG niet onbevangen kan spreken over de ruimte in de aanbieding van het heil. Het is dan veel voorwaardelijker dan ik in de GGiN voor mogelijk houd, vanuit mijn GGiN verleden. Ook bij huidige studenten. Dat sombreert mij. Al is het gelukkig regelmatig ook anders.

We hebben de leer der vaderen verlaten en hebben een nieuwe wet gecreëerd en daarmee zijn de waarschuwingen tegen de Farizeeën en Schriftgeleerden in de Schrift één op één op ons van kracht.
Is er dan echt een verschil met vroeger? Een ds. R. de Kok kreeg ook geen ruimte binnen de GG. Of er echt verschuivingen binnen de GG zijn, waag ik te betwijfelen. Echt goed zicht er op heb ik niet: daar hoor ik te weinig predikanten voor vanuit de GG.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

refo schreef: Gisteren, 20:52
Konijntje schreef: Gisteren, 19:28

Maar over dat laatste hebben de predikers zich niet druk te maken. Iedere hoorder heeft Hem nodig.
Nou, dat lijkt mij wel degelijk een zorg voor de predikant. Je hebt een Borg en Zaligmaker nodig. En waarvoor heb je een Borg nodig?
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: Gisteren, 20:03 Ik vind het wel mooi dat het in de krant komt. Dat Rouwendal in zijn woordkeuze wat voorzichtig is, begrijp ik wel. Echter merk ik dat een deel van de GG niet onbevangen kan spreken over de ruimte in de aanbieding van het heil. Het is dan veel voorwaardelijker dan ik in de GGiN voor mogelijk houd, vanuit mijn GGiN verleden. Ook bij huidige studenten. Dat sombreert mij. Al is het gelukkig regelmatig ook anders.

Sombreren, wat een mooie vervoeging. Die kende ik niet en hoop ik zeker van jou te lenen. De klank van het woord 'somber' past wat mij betreft precies bij de betekenis.

Maar ter zake. Ik ontken je zorg niet. Toch vroeg ik me af: je bent een tijd geleden begonnen in alle de werken van dr. Van den Brink en het komt me voor dat je de prediking kritischer bent gaan volgen. Klopt dat? Het mag hoor, maar laat je je er niet door meevoeren. Zomaar een broederlijke raad. Dan ontneem je jezelf weldra alle voedsel die óók in de prediking te vinden is.
Plaats reactie