Gereformeerde Gemeenten

Groepscirkel

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Groepscirkel »

Job schreef: Gisteren, 20:04 https://www.rd.nl/artikel/1138783

Ds. A.T. Huijser (Rijssen-Noord) vroeg hoe een kerkenraad moet handelen die in het geheel geen ruimte ziet voor de bevestiging van een tweede huwelijk, ongeacht de reden voor de eerdere scheiding. „Moet een kerkenraad die op onderzoek van de Schrift deze visie heeft tegen het eigen geweten ingaan?”

Dit zal een lastig besluit zijn voor deze predikant. Hij bevestigde zelf geen tweede huwelijken, ongeacht de oorzaak van scheiden.
Je kan toch een consulent vragen?
Job

Bericht door Job »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 20:26

Ds. A.T. Huijser (Rijssen-Noord) vroeg hoe een kerkenraad moet handelen die in het geheel geen ruimte ziet voor de bevestiging van een tweede huwelijk, ongeacht de reden voor de eerdere scheiding. „Moet een kerkenraad die op onderzoek van de Schrift deze visie heeft tegen het eigen geweten ingaan?”

Dit zal een lastig besluit zijn voor deze predikant. Hij bevestigde zelf geen tweede huwelijken, ongeacht de oorzaak van scheiden.
Als de eigen kerkenraad meegaat in zijn visie en geen toestemming geeft, niet.
Groepscirkel

Job schreef: Gisteren, 20:34
Groepscirkel schreef: Gisteren, 20:26

Als de eigen kerkenraad meegaat in zijn visie en geen toestemming geeft, niet.
Alleen dat mag kerkrechtelijk dus niet. Dan hoeft het voor deze dominee geen probleem te zijn: vraag een consulent.
Michaels

Bericht door Michaels »

Vrouwke schreef: Gisteren, 19:42
Ik zou dat document graag eens lezen. Ben benieuwd of dat we daar als grondvlak ook de mogelijkheid toe krijgen.
Ken je het verschil?
Dit is het verschil: GG: “Aanbod voor uitverkorenen.” GGiN: “Aanbod aan allen, werking bij uitverkorenen.”
Laatst gewijzigd door Michaels op 12 feb 2026, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Michaels schreef: Gisteren, 20:58
Ik zou dat document graag eens lezen. Ben benieuwd of dat we daar als grondvlak ook de mogelijkheid toe krijgen.
Ken je het verschil?
Dit is het: GG: “Aanbod voor uitverkorenen.” GGiN: “Aanbod aan allen, werking bij uitverkorenen.”
Andersom.....
Groepscirkel

Michaels schreef: Gisteren, 20:58Ken je het verschil?
Dit is het verschil: GG: “Aanbod voor uitverkorenen.” GGiN: “Aanbod aan allen, werking bij uitverkorenen.”
In de volle breedte van de gereformeerde gezindte kom ik het theologische standpunt tegen: 'aanbod aan allen, werking bij uitverkorenen'. Soms in andere bewoordingen. De DL vertolken het voldoende-efficiënt standpunt. Volgens mij wordt er meer verschil gemaakt dan alleen dit verkorte zinnetje.
Terri

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef: Gisteren, 20:59
Ken je het verschil?
Dit is het: GG: “Aanbod voor uitverkorenen.” GGiN: “Aanbod aan allen, werking bij uitverkorenen.”
Andersom.....
Ja dacht ik ook al....
Michaels

Bericht door Michaels »

Ken je het verschil?
Andersom.....
Ah! Goed dat je dit kritisch checkt. Dit is precies het soort punt waar veel mensen zich vergissen, omdat de namen zo op elkaar lijken.

Gereformeerde Gemeenten (GG) Zij houden traditioneel vast aan een strikt calvinistisch principe en zijn voorzichtig met het “aanbod van genade”.

In hun prediking wordt niet letterlijk gezegd dat het Evangelie universeel aan alle hoorders wordt aangeboden, omdat zij bang zijn dat het een “leugenachtig aanbod” wordt als God niet iedereen uitkiest.
Samengevat: beperkt aanbod, effect alleen bij uitverkorenen.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) Zij hebben in de 20e eeuw een iets ruimer aanbod van genade ontwikkeld. ( ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019). Ze benadrukken dat in de prediking iedereen wordt aangesproken om tot bekering te komen, maar dat het effect van de genade alleen bij de uitverkorenen is. Dus universeel aanbod, effect bij uitverkorenen.

Het klopt dus wat ik zei, niet omdraaien.

Maar ik begrijp dat ze het nu eens geworden zijn of eens willen worden over dit punt.
..
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Je snapt er echt niks van.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Michaels schreef: Gisteren, 21:12
Ken je het verschil?
Andersom.....
Ah! Goed dat je dit kritisch checkt. Dit is precies het soort punt waar veel mensen zich vergissen, omdat de namen zo op elkaar lijken.

Gereformeerde Gemeenten (GG) Zij houden traditioneel vast aan een strikt calvinistisch principe en zijn voorzichtig met het “aanbod van genade”.

In hun prediking wordt niet letterlijk gezegd dat het Evangelie universeel aan alle hoorders wordt aangeboden, omdat zij bang zijn dat het een “leugenachtig aanbod” wordt als God niet iedereen uitkiest.
Samengevat: beperkt aanbod, effect alleen bij uitverkorenen.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) Zij hebben in de 20e eeuw een iets ruimer aanbod van genade ontwikkeld. ( ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019). Ze benadrukken dat in de prediking iedereen wordt aangesproken om tot bekering te komen, maar dat het effect van de genade alleen bij de uitverkorenen is. Dus universeel aanbod, effect bij uitverkorenen.

Het klopt dus wat ik zei, niet omdraaien.

Maar ik begrijp dat ze het nu eens geworden zijn of eens willen worden over dit punt.
Het is wel degelijk andersom!
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

Het spijt me oprecht, maar ik zou het prettig vinden als vooral de uitvoerige onzin van Michaels geschrapt wordt. Het doet me teveel denken aan het gewauwel van ChatGPT. Hoewel het op zich klopt dat de GGiN wel een ontwikkeling doormaakten richting de DL.

Overigens weet ik nou niet of ik gelukkig of ongelukkig moet zijn met dit besluit.

Aan de andere kant. Ik hoorde onlangs een predikant die hier nogal eens langskomt als exponent van de uiterst rechtse flank, maar hij had zeker een nadrukkelijke oproep tot bekering met een welgemeend aanbod aan alle aanwezigen.

Naast overigens een preek die uit de tekst opkwam, bij de tekst bleef (alleen het accent verschoof wel wat van dat van de apostel. Het ging over het eeuwige huis van God, althans, de tekst ging daarover, maar de dominee had het een belangrijk deel van de preek over het huis van de duivel. Maar goed, het was een lange preek dus de tekst zelf kwam ook in zijn geheel aan de orde) en ook qua voordracht goed in elkaar zat.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 feb 2026, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

@Michaels

Ik zit heel m’n leven al in de GGIN dus ik ken de praktijk daar van binnenuit..

Ik vind deze lezing van Ds. C. Harinck over dit thema nog altijd erg leerzaam;

https://downloadpreken.nl/10263/het-aanbod-van-genade
Michaels

Bericht door Michaels »

Blijkbaar hebben mijn opponenten (voornamelijk die uit de GGiN komen) nog nooit het boekje gelezen “Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019.
..
DDD

Bericht door DDD »

Wat ik dan weer mooi vind: de deputaatschappen gaan zich bezinnen op goed bestuur. Ik heb sowieso al wel iets: er stond in de krant dat de VO-scholen zich scharen achter een GG-plan over de SV-GBS, en in dezelfde krant staat dat de scholen zelf dit ontkennen.

Daar word ik dan weer niet blij van. Je weet bovendien niet wat er allemaal besproken is, want dat blijft geheim. Ik snap dat wel een beetje, want dan hoeft niemand verantwoording af te leggen. Maar uit het oogpunt van goed bestuur is dat toch niet zoals het zou horen, wat mij betreft. Nu kan iedere dominee die aanwezig was zich achter de meerderheid verschuilen. Al weten we niet of ds. Schot wel heeft laten stemmen, of gewoon zelf heeft geconcludeerd wat de hoofdlijn in de besprekingen was.

Zou het mogelijk zijn dat de PS-en op dit punt hun afgevaardigden een beperkt mandaat geven? Of kan dat niet?
DDD

Bericht door DDD »

Michaels schreef: Gisteren, 22:13 Blijkbaar hebben mijn opponenten (voornamelijk die uit de GGiN komen) nog nooit het boekje gelezen “Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019.
Nou, dat was nu juist het enige stuk in je betoog dat klopte.
Plaats reactie