Ja? Hoe zit dat, wil je dat uitleggen? Ik was er meermaals maar wát een enorme grootte.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou overzichtelijk en vooral is het praktisch.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Okay, bedankt, ik kreeg bij genoeglijk meer het gevoel van knus en gezellig, dat kon ik me haast niet voorstellen bij die proporties.
- Maanenschijn
Het zou mooi zijn dat er ook veel aandacht aan akoestiek wordt besteed. Die nieuwe kerken waar de kerkzaal dwars op het gebouw staat (GG Kesteren, HHG Lunteren, etc) hebben doorgaans niet zo’n fraaie akoestiek. Vanavond was in in de GG van Geldermalsen, waar bijna 2000 man (en vrouw) zongen. Geweldig, akoestiek is daar ook best redelijk. Alleen is achterin de spreker bijna niet te horen.
Gewoon weer zaalkerken bouwen, met hoge gewelven, liefst van metselwerk.
.
Gewoon weer zaalkerken bouwen, met hoge gewelven, liefst van metselwerk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Deze abdij in Vaals is natuurlijk wel ergens een uitzondering.
Ik kan merken dat jij nooit in een RKK bent geweest. Zoals deze kerk zijn er velen, met name in de regio van de bible belt.
Wat een rare aanname doe je weer. Ik kom er bijna wekelijks. Deze abdij komt uit de Bossche school en die kenmerkt zich door de focus op de ruimtelijke vorming.
Dom Hans van der Laan heeft geen kerken ontworpen op de bible belt. Een ontwerp voor Rhenen is niet gerealiseerd.
https://www.vanderlaanstichting.nl/werken
~~Soli Deo Gloria~~
Ja, ik legde ook niet de relatie met de bible belt, daar komt Merel mee.Hendrikus schreef: ↑11 feb 2026, 16:08Dom Hans van der Laan heeft geen kerken ontworpen op de bible belt. Een ontwerp voor Rhenen is niet gerealiseerd.
Wat Rhenen met het verhaal te maken heeft weet ik niet. Ik gaf alleen maar aan dat deze abdij in Vaals ergens een uitzondering is. Of ik moet het fout hebben dat dit geen Vaals is. Ik vind RK kerken soms erg mooi.
Klopt, ik reageerde onder jouw opmerking, maar eigenlijk op de verwijzing naar de biblebelt door Merel.pierre27 schreef: ↑11 feb 2026, 18:13Ja, ik legde ook niet de relatie met de bible belt, daar komt Merel mee.Hendrikus schreef: ↑11 feb 2026, 16:08Dom Hans van der Laan heeft geen kerken ontworpen op de bible belt. Een ontwerp voor Rhenen is niet gerealiseerd.
Wat Rhenen met het verhaal te maken heeft weet ik niet. Ik gaf alleen maar aan dat deze abdij in Vaals ergens een uitzondering is. Of ik moet het fout hebben dat dit geen Vaals is. Ik vind RK kerken soms erg mooi.
Rhenen zou je nog wel biblebelt kunnen noemen, daarom vermeldde ik dat niet gerealiseerde ontwerp van Dom van der Laan.
En ja, het is inderdaad Lemiers, de Abdij Sint-Benedictusberg.
~~Soli Deo Gloria~~
Jammer dat Merel dit ongelukkig formuleerde.Hendrikus schreef: ↑11 feb 2026, 18:18Klopt, ik reageerde onder jouw opmerking, maar eigenlijk op de verwijzing naar de biblebelt door Merel.pierre27 schreef: ↑11 feb 2026, 18:13Ja, ik legde ook niet de relatie met de bible belt, daar komt Merel mee.Hendrikus schreef: ↑11 feb 2026, 16:08Dom Hans van der Laan heeft geen kerken ontworpen op de bible belt. Een ontwerp voor Rhenen is niet gerealiseerd.
Rhenen zou je nog wel biblebelt kunnen noemen, daarom vermeldde ik dat niet gerealiseerde ontwerp van Dom van der Laan.
En ja, het is inderdaad Lemiers, de Abdij Sint-Benedictusberg.
- J.C. Philpot
Ik spreek liever van "roeping" als van "aanbod". Maar goed dat deze "broedervolken" hier overeenstemming over hebben, nadat hier zoveel jaren een polemiek om gevoerd is. Hopenlijk een voorzichtig en klein "wolkje als eens mans hand".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield