Gereformeerde Gemeenten

HHR

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Ds de Raaf voelt nattigheid ?
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

HHR schreef: Vandaag, 11:36 Ds de Raaf voelt nattigheid ?
Het document, waarmee beide deputaatschappen hebben ingestemd, bevat een uitleg daarvan, afkomstig uit het boek ”Wet en Evangelie” van de GGiN uit 2019. De drie woorden zijn „niet bezwaarlijk”, mits de prediking „onderscheid maakt tussen de hoorders” en niet stelt „dat Christus voor alle hoorders gestorven is”. Ook citeert het document uit de Dordtse Leerregels en uit de leeruitspraken van de GG uit 1931. Verder wordt (opnieuw) gesteld dat het verschil tussen verbondsbeloften en Evangeliebeloften hetzelfde is als dat tussen voorwaardelijke en onvoorwaardelijke beloften.

Dit zinsdeel vind ik nogal verwarrend, of ligt dat aan mij?
GG links

Bericht door GG links »

Piet Puk schreef: 10 feb 2023, 16:16
MGG schreef:
Tom schreef:Rijssen Noord 2.243 2.190 -53
Rijssen West 1.649 1.623 -26
Goudswaard 198 203 +5
Kamperland 99 98 -1
Valk Wekerom 2.099 2.141 +42
Zwolle 224 224 0
Werkendam 1.813 1.786 -27
Groningen 279 284 +5
Enschede 63 65 +2
Wierden 67 90 +23
Soest 149 144 -5
Aalburg 416 426 +10
Moerkapelle 1304 1291 -13
Wierden heeft (in procenten) een indrukwekkende groei. Fijn dat zo'n kleine gemeente groeit.
Ook bijzonder de groei van De Valk Wekerom, zeker omdat de predikant daar toch al wel relatief lang aan de gemeente verbonden is.
Jammer alleen dat er geen groei in de diepte is bij veel gemeentes op de veluwe als je naar het aantal avondmaalgangers kijkt. Triest dat iedereen het over aantallen heeft. Een plus van 42. Gefeliciteerd maar als het daar bij blijft dan juicht de hel.
DDD

Bericht door DDD »

De GG gaan vrolijk voort op het ingeslagen pad met de GBS. Niet dat ik mij er druk om maak, maar erg verstandig kan ik het niet vinden. De synode heeft zich zelfs bij voorbaat al vastgelegd dat deze alleen meewerkt aan de SV-GBS.

We zullen zien wat er van komt, maar onderhandelingstechnisch heeft de GBS dat goed gedaan. Als de OGGiN bepalen dat er slechts 70 wijzigingen toegestaan zijn, dan zit de GBS gebakken. Want synodeleden van de GG komen over het algemeen niet graag op hun eerdere besluiten terug, al zien ze de gracht als ze hun zwarte bril zouden afzetten recht voor hun voeten.

Ondertussen staat het natuurlijk ieder lid vrij om een andere versie te gebruiken, daar niet van. Maar een bijzonder fenomeen blijft het. Ik had het een stuk verstandiger gevonden als de synode had besloten om zoveel mogelijk samen te werken. Maar dat woord zit sowieso maar beperkt in het woordenboek.
pierre27

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Vandaag, 12:14
MGG schreef:
Goudswaard 198 203 +5
Kamperland 99 98 -1
Zwolle 224 224 0
Groningen 279 284 +5
Enschede 63 65 +2
Wierden 67 90 +23
Soest 149 144 -5
Aalburg 416 426 +10
Wierden heeft (in procenten) een indrukwekkende groei. Fijn dat zo'n kleine gemeente groeit.
Ook bijzonder de groei van De Valk Wekerom, zeker omdat de predikant daar toch al wel relatief lang aan de gemeente verbonden is.
Jammer alleen dat er geen groei in de diepte is bij veel gemeentes op de veluwe als je naar het aantal avondmaalgangers kijkt. Triest dat iedereen het over aantallen heeft. Een plus van 42. Gefeliciteerd maar als het daar bij blijft dan juicht de hel.
Jij weet niet of die groei er is. Veel avondmaalgangers is ook niet perse een teken van groei in de diepte. En de hel juicht vind ik een gestoorde uitdrukking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

MGG schreef:
Goudswaard 198 203 +5
Kamperland 99 98 -1
Zwolle 224 224 0
Groningen 279 284 +5
Enschede 63 65 +2
Wierden 67 90 +23
Soest 149 144 -5
Aalburg 416 426 +10
Wat zijn dat voor getallen? Niet van dit jaar.
newton

Bericht door newton »

refo schreef: Vandaag, 12:51 Wat zijn dat voor getallen? Niet van dit jaar.
Aan de post van Piet Puk zie je dat er gereageerd wordt op een bericht uit 2023
JanRap

Bericht door JanRap »

DDD schreef: Vandaag, 12:21 De GG gaan vrolijk voort op het ingeslagen pad met de GBS. Niet dat ik mij er druk om maak, maar erg verstandig kan ik het niet vinden. De synode heeft zich zelfs bij voorbaat al vastgelegd dat deze alleen meewerkt aan de SV-GBS.

We zullen zien wat er van komt, maar onderhandelingstechnisch heeft de GBS dat goed gedaan. Als de OGGiN bepalen dat er slechts 70 wijzigingen toegestaan zijn, dan zit de GBS gebakken. Want synodeleden van de GG komen over het algemeen niet graag op hun eerdere besluiten terug, al zien ze de gracht als ze hun zwarte bril zouden afzetten recht voor hun voeten.

Ondertussen staat het natuurlijk ieder lid vrij om een andere versie te gebruiken, daar niet van. Maar een bijzonder fenomeen blijft het. Ik had het een stuk verstandiger gevonden als de synode had besloten om zoveel mogelijk samen te werken. Maar dat woord zit sowieso maar beperkt in het woordenboek.
@DDD, Daar zou je een beetje van kunnen schrikken zo'n massieve uitspraak van de GG dat ze alleen de SV in de GBS versie erkennen. Dat leunt echt dicht tegen Rome aan. Ik lees in de Leidse Synopsis hoofsdtuk 3 paragraaf 11 met als opschrift : Een vertaling is ook Heilige Schrift. Citaat: 'Het is ongepast óf de Griekse Septuagint, óf de Latijnse vertaling van beide Testamenten , óf een andere , niet slechts tot aangenomen en gebruikelijke maar tot authentieke te maken. n.a.v. Concilie van Trente Sessie4, hoofdstuk 2.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JanRap schreef: Vandaag, 14:53@DDD, Daar zou je een beetje van kunnen schrikken zo'n massieve uitspraak van de GG dat ze alleen de SV in de GBS versie erkennen. Dat leunt echt dicht tegen Rome aan. Ik lees in de Leidse Synopsis hoofsdtuk 3 paragraaf 11 met als opschrift : Een vertaling is ook Heilige Schrift. Citaat: 'Het is ongepast óf de Griekse Septuagint, óf de Latijnse vertaling van beide Testamenten , óf een andere , niet slechts tot aangenomen en gebruikelijke maar tot authentieke te maken. n.a.v. Concilie van Trente Sessie4, hoofdstuk 2.
Volgens mij is de uitspraken dat ze alleen met de SV in de GBS versie meewerken. Ik ken geen uitspraak dat ze alleen deze versie als zijnde Gods Woord erkennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Een achterhoedegevecht. Anderzijds probeer ik het ook maar positief te zien: meerdere jaren geleden was dit ondenkbaar. In mijn gemeente, niet linkerflank, wordt de HSV breed gebruikt.
JanRap

Bericht door JanRap »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 14:55
JanRap schreef: Vandaag, 14:53@DDD, Daar zou je een beetje van kunnen schrikken zo'n massieve uitspraak van de GG dat ze alleen de SV in de GBS versie erkennen. Dat leunt echt dicht tegen Rome aan. Ik lees in de Leidse Synopsis hoofsdtuk 3 paragraaf 11 met als opschrift : Een vertaling is ook Heilige Schrift. Citaat: 'Het is ongepast óf de Griekse Septuagint, óf de Latijnse vertaling van beide Testamenten , óf een andere , niet slechts tot aangenomen en gebruikelijke maar tot authentieke te maken. n.a.v. Concilie van Trente Sessie4, hoofdstuk 2.
Volgens mij is de uitspraken dat ze alleen met de SV in de GBS versie meewerken. Ik ken geen uitspraak dat ze alleen deze versie als zijnde Gods Woord erkennen.
@J.C.Philpot, zo'n uitpraak van de GG ken ik ook niet. Maar ik weet wel, en heb zwart op wit, dat men de HSV niet erkent als Gods Woord, in de GG in Ned.
GG links

Bericht door GG links »

pierre27 schreef: Vandaag, 12:46
MGG schreef:
Jij weet niet of die groei er is. Veel avondmaalgangers is ook niet perse een teken van groei in de diepte. En de hel juicht vind ik een gestoorde uitdrukking.
Mijn excuus. Mijn computer kwam op met pagina 1315 uit 2023. Ik dacht dat dit de meest recente pagina was.
En dat de hel juicht is een uitdrukking die volgens mij bij een oudvader vandaan komt. Maar dit terzijde.
Plaats reactie