Ik stop met deze discussie Tiberius. Je discussieert niet als een moderator. Je draait om de stelling heen. Iets toegeven lijkt niet te lukken. Zie de Heere Jezus die het OT uitlegt en van daaruit naar Hem gaat.Tiberius schreef:Daar kan ik het onmogelijk mee eens zijn. Jozef is wel heel duidelijk een type van Christus, ofschoon het niet met zoveel woorden in de Bijbel staat.hervormde schreef:Waar Christus het doet moeten wij het ook doen Tiberius. Maar alleen daar waar de Schrift concreet iets doet is het aan ons toegestaan om diezelfde toepassing te maken. Als de Schrift niet zegt: zie meer dan Jozef is hier, moeten wij dat ook niet doen!
Beetje flauw, Hervormde. Dat je mijn standpunt en van de reformatoren niet deelt, is helder. Maar dan moet je mij geen onkunde verwijten.hervormde schreef:De Bijbel is het toetsingskader. Je geeft het toe. Maar voordat ik hierover verder van gedachten wissel wil ik je adviseren je eens te verdiepen in Bijbelse-theologie.
Ik van mijn kant zou je adviseren om je eens wat in de moderne bijbelwetenschap te verdiepen. Niet om er meer van te leren, maar de gevaren er van in te zien.
Een aanrader in dit verband is een boek wat ik recent gelezen heb en al eerder in dit topic geadviseerd: Een Boek als geen ander door Peter Masters. Het is maar een dun boekje, dus je hebt het zo uit.
We lezen van Paulus, dat hij terstond Christus ging preken, dat Hij de Zoon van God is. Dat was Paulus' prediking.hervormde schreef:Gaat hij vanuit het NT naar het OT? Daar begrepen de discipelen niets van. Integendeel. Eerst moest het OT open om het NT te verstaan. Hij legt hun het OT uit.
Verder zien we dat hij zelf zegt: niets zeggende buiten hetgeen de profeten en Mozes gesproken hebben, dat geschieden zoude; Namelijk dat de Christus lijden moest, en dat Hij, de Eerste uit de opstanding der doden zijnde, een licht zou verkondigen dezen volke, en den heidenen.
Dat was inhoud van Paulus' prediking en die lijn wordt ons ook voorgehouden, conform het beval van de Heere Jezus om uit de schat van de Schrift nieuwe en oude dingen voort te brengen.
En die 'nieuwe dingen'. Daar wil ik nog iets over kwijt. Ook dat heeft te maken met de brandende actualiteit van de Schrift. Door eerst te luisteren naar de letterlijke stem brengt hij nieuwe en oude dingen voort. Psalm 23 is de nachtegaal onder de Psalmen. Hij heeft al velen vertroost. En blijft dat doen. Oude en nieuwe dingen. Maar dat bedoel jij waarschijnlijk niet. Nieuwe dingen is werkelijk iets nieuws. Iets wat niet opkomt uit de Schrift. De nieuwe leesbril over de Heilige Schrift. En dat is omgekeerde hermeneutiek. De vicieuze cirkel. Zo heb je altijd gelijk. Maar zo bedoelt de Heere het niet. Daar komen de nieuwe dingen op uit het oude. Nee, er wordt niet gezegd: het staat wel in de bijbel, maar Gods volk leert het anders. Maar met deze hermeneutische bril hoe je dat ook niet te zeggen. De Bijbel zegt wat jij wil:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden. En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
Eén krijgt mij terug in deze discussie en dat is de exgese van Ruth door Tiberius. Doe het vers voor vers. Of perikoop voor perikoop. Alleen daar reageer ik nog op.