Zondagsrust

MGG

Re: Zondagsrust

Bericht door MGG »

Job schreef: 15 jul 2024, 16:49 Hoe kijken jullie er tegenaan om zelf vrij-zijn op zondag te bedingen en daarmee willens en wetens (onwetende?) collega's te laten zondigen?
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid. Het lijkt mij goed om het gesprek aan te gaan, maar zondigen om te voorkomen dat een collega zondigt, is geen optie. Los van zondagsarbeid is het een taak van christenen om het gesprek aan te gaan met niet christelijke collega's. Elke collega is opweg naar de eeuwigheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 15 jul 2024, 17:17 Volkomen mee eens. Alleen leven we niet in die utopische wereld, maar in een gebrekkige waar dat niet geldt.
De geboden zijn gegeven niet voor een utopische wereld maar juist! in de huidige, gebrekkige en zondige, wereld.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 15 jul 2024, 15:36 Er mag best wat meer sturing zijn vanuit ouders, school en kerk bij het bepalen van een beroep voor jongeren.
Dat klinkt als dat het subject weinig zeggenschap heeft over zijn of haar toekomst.
CvdW

Bericht door CvdW »

Job schreef: 15 jul 2024, 16:49 Hoe kijken jullie er tegenaan om zelf vrij-zijn op zondag te bedingen en daarmee willens en wetens (onwetende?) collega's te laten zondigen?
De collega's mogen ook bedingen dat ze niet op zondag werken. Wanneer alle personeelsleden dit zeggen kan werkgever nadenken of het wel een goede zet is om op zondag te werken.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef: 15 jul 2024, 17:55
CvdW schreef: 15 jul 2024, 15:36 Er mag best wat meer sturing zijn vanuit ouders, school en kerk bij het bepalen van een beroep voor jongeren.
Dat klinkt als dat het subject weinig zeggenschap heeft over zijn of haar toekomst.
Laatst hoorde ik nog een oproep vanaf een kansel om na te denken over een baan in het onderwijs in verband met een tekort aan leerkrachten.
Hier zit natuurlijk ook zondagswerk aan vast. Lessen voorbereiden op zondag voor de maandag. 😉
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: 15 jul 2024, 17:17 Volkomen mee eens. Alleen leven we niet in die utopische wereld, maar in een gebrekkige waar dat niet geldt.
Ik ben het er helemaal niet mee eens. Heeft God koeien zo geschapen dat ze elke dag gemolken moeten worden? Of zijn ze zo gefokt dat ze zoveel melk produceren dat dat iedere dag moet gebeuren en zelfs twee keer?

Er is geen principieel verschil met zo'n productieproces, en ik heb nooit gehoord dat er gereformeerden waren die vonden dat je koeien moest fokken die om de dag gemolken moeten worden.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 15 jul 2024, 17:30
De geboden zijn gegeven niet voor een utopische wereld maar juist! in de huidige, gebrekkige en zondige, wereld.
Maar het valt niet onder de geboden. Dat is nu juist het punt.
DDD

Bericht door DDD »

ejvl schreef: 15 jul 2024, 16:21
Jannah schreef: 15 jul 2024, 15:32 Een paar jaar geleden heb ik een predikant horen waarschuwen tegen werkende moeders op zondag in de zorg. Juist op de zondag wordt de moeder dan uit het gezin gehaald. Toen dacht ik, nou ja, dat moet toch gebeuren ook al is het zondag.

Het valt mij inmiddels wel op dat om mij heen de zondag idd regelmatig gebruikt wordt om juist dan te werken in de zorg. Het is werk wat gebeuren moet, maar ook wel weer in verhouding moet staan met het aantal uren van je contract lijkt mij.
Dat gebeurt bij ons ook. Op zondag werk ik niet, behalve oproepbaar voor hulp op afstand, en de vrouw werkt dan vaak in de zorg in het weekend.
Zo kunnen we beiden onze talenten gebruiken en nauwelijks gebruik maken van kinderopvang en zorgen dat er altijd een ouder bij de kinderen is.
We hadden ook kunnen kiezen door wel enkele dagen gebruik te maken van kinderopvang en beiden doordeweeks te gaan werken maar hebben bewust dit niet gedaan dus vrouwlief werkt bewust op zondag in de zorg.
Toch vind ik dat wel opmerkelijk. Kennelijk zie je grote nadelen aan kinderopvang?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wim Anker schreef: 15 jul 2024, 17:11
merel schreef: 15 jul 2024, 16:35 Omdat bedrijven/ziekenhuizen vaak pas aan het einde van het jaar overstappen naar een andere verzekering. Vaak is dat pas in november bekend en dan stappen zij over per 1 januari. Die 2 maanden zijn meerdere mensen fulltime bezig met het juridisch in kaart brengen van de gevolgen van de overstap. Voor 1 januari moeten bv ziekenhuizen dan alle claims en mogelijke claims en klachten in kaart brengen en deze melden. Als deze niet voor 1 januari zijn gemeld, vallen ze niet onder de dekking van de verzekering. Deze beoordeling en dit overleg kost heel veel tijd. Als oudjaardag op een zondag valt, zal ook op zondag gewerkt moeten worden.
Zowieso zou je niet bij een verzekeraar moeten (willen) werken.
En het woordeke "kan niet" is meestal een equivalent van "wil niet omdat de consequenties te zwaar zijn". Dat kan een prima afweging zijn maar gebruik maar niet te vaak het woord "kan niet".

En verder, als alle processen in NL worden ontwikkeld met in het achterhoofd de zondagsrust zullen er maar (zeer) weinig processen zijn die op zondag moeten doordraaien.
De opmerking: "ethyleenoxide kan dus alleen gemaakt worden in een productieproces waarmee de zondag gemoeid is" is m.i. daarmee wat te kort door de bocht. Als er energie gestoken zou worden in een proces wat wel de zondagsrust als randvoorwaarde stelt komt zo'n proces er echt wel. (en met de Bijbel in de hand kan dat ook prima bewezen worden, God vraagt NOOIT om iets te doen of te maken wat tegen zijn geboden ingaat).
Heb je zelf geen verzekeringen?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 15 jul 2024, 18:17
Als je idd van mening bent dat het 4e gebod v.w.v.t. het "geen werk doen" in het NT niet meer van kracht is dan is het idd geen gebod meer. Anders wel.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef: 15 jul 2024, 19:32
Als je idd van mening bent dat het 4e gebod v.w.v.t. het "geen werk doen" in het NT niet meer van kracht is dan is het idd geen gebod meer. Anders wel.
Er zit nog meer theologie in deze materie: is de manier waarop de Joden de sabbat/zaterdag invulden gelijk aan de wijze waarop christenen de zondag invullen?
DDD

Bericht door DDD »

Nee, dat is echt te kort door de bocht. Hoewel er zeker iets voor te zeggen is dat de nieuwtestamentische zondag niet aan dezelfde vereisten als de sabbat moet voldoen, is dat helemaal niet het enige punt. Ik noemde al het voorbeeld van de koeien. Ook bij een strikte sabbats-interpretatie blijft economisch noodzakelijk werk een optie, ook als dat feitelijk ook heel anders -maar veel duurder- ingericht zou kunnen worden.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 15 jul 2024, 18:16
Ik ben het er helemaal niet mee eens. Heeft God koeien zo geschapen dat ze elke dag gemolken moeten worden? Of zijn ze zo gefokt dat ze zoveel melk produceren dat dat iedere dag moet gebeuren en zelfs twee keer?

Er is geen principieel verschil met zo'n productieproces, en ik heb nooit gehoord dat er gereformeerden waren die vonden dat je koeien moest fokken die om de dag gemolken moeten worden.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Zou je dat kunnen uitleggen?
Arja

Bericht door Arja »

ZWP schreef: 15 jul 2024, 19:47

Er zit nog meer theologie in deze materie: is de manier waarop de Joden de sabbat/zaterdag invulden gelijk aan de wijze waarop christenen de zondag invullen?
Totaal verschillend :)

Sabbat: Wordt gezien als een wekelijkse feestdag, een zegen en een tijd van vreugde. Het is een dag om te genieten van rust en familie en een dag om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht.
Zondag: Wordt meer gezien als een dag van religieuze verplichtingen, zonder de feestelijke connotatie die de sabbat heeft (een manier om hun bevrijding te herdenken en God te eren die het tot stand heeft gebracht).

Heb ik de verschillen goed samengevat?
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef: 15 jul 2024, 20:41
DDD schreef: 15 jul 2024, 18:16

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Zou je dat kunnen uitleggen?
Wat begrijp je niet? Het is al een uitleg bij mijn standpunt. Als je koeien mag fokken die je op zondag moet melken, dan mag je ook een productieproces hebben dat alleen volcontinu werkt. Ik zie daar geen verschil in.
Plaats reactie