De gansche dag in t zwart

-DIA-

Re: De gansche dag in 't zwart

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
albion schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Nee, maar het is wel de praktijk... Eens zei iemand tegen een kind van God, die op vakantie naar Spanje ging: als je Gods volk daar tegenkomt, doe ze dan de groeten van mij... Meer niet.
Wat is dat nu weer voor een uitspraak... :nonnon
Wat is er mis mee om op vakantie naar Spanje te gaan :quoi
Wat voor beeld heb je daarbij...er is meer te beleven dan alleen zonnebaden aan het strand hoor :hum

De taak van de dominee is toch om de mensen het Evangelie (en de Wet) te prediken?
David verpoosde ook op het dak van zijn paleis (niks mis mee toch?). Hij had beter mee kunnen gaan met zijn leger. Nu viel hij in de zonde uit verveling.

Ik denk dat de roeping van een predikant toch een levenslang bezig zijn is in Gods Koninkrijk. Daarvoor krijgt hij ook de ondersteuning van de Geest mocht het hem te veel worden. Maar misschien is dat maar een gedachte kronkel van mij. Het zij zo.
Toch is het een interessante uitspraak van Dia. Hij bedoelt natuurlijk: in Spanje IS geen volk van God (meer).
Is dat zo? Zijn er landen waar geen 'volk van God' (meer) is?
Voor de duidelijkheid: Dat bedoelde ik dus niet. En dat bedoelde degene waarvan het citaat is ook niet.
Hij wil zeggen: Je bent innerlijk wel overuigd dat je daar aan het strand Gods volk niet tegenkomt,
met andere woorden: Hoor jij er dan wel te zijn???
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Re: De gansche dag in t zwart

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:
Sommige dominees worden door de pastorale bezoeken juist erg dik. DIA en ook Hendrikus zullen dat weten: bv.Ds.Bregman. "Hij was graag bij zijn schaapjes"
*grinnek*
Gijs, je verstaat de kunst om mensen het uit te laten proesten.

Enfin aux serieux:
Die 'schaapjes' wat klinkt dat eigenlijk een beetje denigrerend.
Ik hoop echt dat ds Bregman naar zijn gemeenteleden ging om te horen of het zaad wat gestrooid was, vrucht mocht dragen. En niet om wat bij de koffie zeg maar.
Er is hier in Rijssen nooit een predilkant geweest (voor zover ik weet) die zo'n herder was als ds. Bregman.
Hij leefde als geen ander met de gemeente mee in rouw en vreugde.
Het ging hem beslist niet om de wol, maar om de schapen.
Ik heb, jaren geleden alweer, een tv-programma gezien, een intervieuw met de oude dr. D. Oosthoek.
Hij was hier huisarts. Maar hij was een man die niks van godsdienst moest hebben.
Maar in dat interview moest hij toch nog kwijt dat hij nooit zo'n trouwe predikant had meegemaakt.
Hij was dan op die momenten meer herder dan leraar, dat is wel waar...
Maar als de wereld je prijst moet je er wel op letten, waarin ze je prijzen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Nee, maar het is wel de praktijk... Eens zei iemand tegen een kind van God, die op vakantie naar Spanje ging: als je Gods volk daar tegenkomt, doe ze dan de groeten van mij... Meer niet.
Voor de duidelijkheid: Dat bedoelde ik dus niet. En dat bedoelde degene waarvan het citaat is ook niet.
Hij wil zeggen: Je bent innerlijk wel overuigd dat je daar aan het strand Gods volk niet tegenkomt,
Het blijft een rare opmerking, raar en naar. Want er zit wel degelijk een veroordelende ondertoon in, terwijl daar geen directe aanleiding toe is. Maar ja, als je opgroeit in een klimaat waarin dat oordelen over anderen heel normaal is, voel je misschien niet meer aan hoe ongepast het in werkelijkheid is om zo'n toon aan te slaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Er is hier in Rijssen nooit een predilkant geweest (voor zover ik weet) die zo'n herder was als ds. Bregman.
Hij leefde als geen ander met de gemeente mee in rouw en vreugde.
Het ging hem beslist niet om de wol, maar om de schapen.
Ik heb, jaren geleden alweer, een tv-programma gezien, een intervieuw met de oude dr. D. Oosthoek.
Hij was hier huisarts. Maar hij was een man die niks van godsdienst moest hebben.
Maar in dat interview moest hij toch nog kwijt dat hij nooit zo'n trouwe predikant had meegemaakt.
Hij was dan op die momenten meer herder dan leraar, dat is wel waar...
Maar als de wereld je prijst moet je er wel op letten, waarin ze je prijzen!
Voor deze keer ben ik het geheel met je eens.
[Al verbaast het me om te lezen dat je tv kijkt, maar dat terzijde]
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:Nee, maar het is wel de praktijk... Eens zei iemand tegen een kind van God, die op vakantie naar Spanje ging: als je Gods volk daar tegenkomt, doe ze dan de groeten van mij... Meer niet.
Het blijft een rare opmerking, raar en naar. Want er zit wel degelijk een veroordelende ondertoon in, terwijl daar geen directe aanleiding toe is. Maar ja, als je opgroeit in een klimaat waarin dat oordelen over anderen heel normaal is, voel je misschien niet meer aan hoe ongepast het in werkelijkheid is om zo'n toon aan te slaan.
Jij weet wel beter!
(als jij zelf dingen meegemaakt hebt die je steken, wil dat niet zeggen dat dat voor iederen hetzelfde betekent.)
Joannah

Bericht door Joannah »

En het strand in Nederland dan, veel beter dan het strand in Spanje?
En eh, ik kijk ook TV, en als er iets voorbijkomt wat me niet aanstaat of omdat ik vind dat het niet nuttig is, druk ik op de aan/uit knop.
Ontzettend makkelijk.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Joannah schreef:En het strand in Nederland dan, veel beter dan het strand in Spanje?
En eh, ik kijk ook TV, en als er iets voorbijkomt wat me niet aanstaat of omdat ik vind dat het niet nuttig is, druk ik op de aan/uit knop.
Ontzettend makkelijk.
-Weinig kans. Als je op Schoolzicht zit en je gaat naar het strand, kom je daar ook mensen tegen die er niet zo schoolzichterig bijlopen :hum
-Ach, de scheiding tussen tv en pc is inmiddels toch helemaal verdwenen? Dus per saldo heeft iedere refo tegenwoordig een tv in huis. Alleen sommigen mogen hun kind niet direct laten dopen, omdat het kastje om hun beeldscherm tv heet, in plaats van pc ;(
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Joannah schreef:En het strand in Nederland dan, veel beter dan het strand in Spanje?
Ontzettend makkelijk.
Echt waar?
Ik prijs je daarin en daarom.

En de andere gezinsleden, zijn die het met je eens, of moet je wel eens die uitknop verdedigen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ontzettend makkelijk.
-Weinig kans. Als je op Schoolzicht zit en je gaat naar het strand, kom je daar ook mensen tegen die er niet zo schoolzichterig bijlopen :hum
-Ach, de scheiding tussen tv en pc is inmiddels toch helemaal verdwenen? Dus per saldo heeft iedere refo tegenwoordig een tv in huis. Alleen sommigen mogen hun kind niet direct laten dopen, omdat het kastje om hun beeldscherm tv heet, in plaats van pc ;(
Een ongefilterd internet is moeilijk te controleren,
en ouderlingen zijn ook geen politieagenten die je daarin ondervragen
en al die dingen moeten uitpluizen.
Want ik geloof ook zeker dat internet nog een stapje verder is dan de tv...
Joannah

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:
Ontzettend makkelijk.
Echt waar?
Ik prijs je daarin en daarom.

En de andere gezinsleden, zijn die het met je eens, of moet je wel eens die uitknop verdedigen?
je hoeft me er beslist niet om te prijzen, maar mijn geweten komt gewoon in opstand als ik dingen zie, waarvan ik weet dat er Iemand meekijkt, die dat helemaal niet zo mooi vindt, mag of mag niet gaat niet op, maar het is niet nuttig om slechte dingen te zien, het ruineert je geest.......Maar als het de TV niet is, dan is het wel een verleidelijk uitziend persoon op straat en nog zoveel andere zaken.Zo is het leven af en toe een strijd, ja.Een uitdaging op zijn positiefst.
En al zou je bij wijze van spreken in een klooster gaan zitten, dan begint je fantasie wel met rottigheid, zo zullen we nooit ook maar in de buurt komen van goed genoeg kunnen zijn.
de TV is van mij en gelukkig heb ik geen huisgenoten die geinteresseerd zijn in zaken waar je niets van op steekt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik heb ook wel eens het idee dat er soms zo wordt gehamerd wordt op het zondig zijn, dat men de strijd al van tevoren als verloren beschouwt... en als je dan een tv hebt moet je wel regelmatig in de fout gaan. We zijn immers zondig, geneigd tot alle kwaad, dus de strijd is bij voorbaat eigenlijk al verloren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Ik heb ook wel eens het idee dat er soms zo wordt gehamerd wordt op het zondig zijn, dat men de strijd al van tevoren als verloren beschouwt... en als je dan een tv hebt moet je wel regelmatig in de fout gaan. We zijn immers zondig, geneigd tot alle kwaad, dus de strijd is bij voorbaat eigenlijk al verloren.

Helemaal mee eens daarom hebben wij ook geen t.v. en een kliksafe internet ;) Maar Marnix ik ben veel banger dat wij de zonde niet meer serieus nemen. Dat wij denken dat de zonde ongestraft blijft, Dat de HEERE alleen maar betouwbaar is in Zijn beloften en niet in Zijn bedreigingen en oordelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vlinder

Bericht door vlinder »

Joannah schreef: je hoeft me er beslist niet om te prijzen, maar mijn geweten komt gewoon in opstand als ik dingen zie, waarvan ik weet dat er Iemand meekijkt, die dat helemaal niet zo mooi vindt
Dat is juist de reden dat ik moeite heb met TV en dit argument. Als je de knop om deze reden uit zet, ben je namelijk al net te laat. Je heb het 'zondige' namelijk al gezien. En God heeft op dat moment gezien dat je daar naar keek.
Als dat niet erg zou zijn zou ik misschien ook wel een TV nemen. Maar om deze reden is het denk ik beter om niet te kijken. Voor je het weet heb je iets gezien wat niet door de beugel kan.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Joannah schreef: je hoeft me er beslist niet om te prijzen, maar mijn geweten komt gewoon in opstand als ik dingen zie, waarvan ik weet dat er Iemand meekijkt, die dat helemaal niet zo mooi vindt
Dat is juist de reden dat ik moeite heb met TV en dit argument. Als je de knop om deze reden uit zet, ben je namelijk al net te laat. Je heb het 'zondige' namelijk al gezien. En God heeft op dat moment gezien dat je daar naar keek.
Als dat niet erg zou zijn zou ik misschien ook wel een TV nemen. Maar om deze reden is het denk ik beter om niet te kijken. Voor je het weet heb je iets gezien wat niet door de beugel kan.
Je zondigt niet door het te zien, wel door het te willen blijven zien en te blijven kijken.
Maarre, je kunt inderdaad veel programma's ook op je pc bekijken. Al is dat wat minder riant (in mijn geval).
vlinder

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef:
Je zondigt niet door het te zien, wel door het te willen blijven zien en te blijven kijken.
Maarre, je kunt inderdaad veel programma's ook op je pc bekijken. Al is dat wat minder riant (in mijn geval).
Op het moment dat je redelijkerwijs kan verwachten dat je dingen gaat zien die niet door de beugel kunnen, heb je daar zelf voor gekozen en ben je m.i. ook schuldig aan die eerste keer, dus voor je hem uit zet.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten