Wat doen we vandaag ? [6]

Jongere

Re: Wat doen we vandaag ? [6]

Bericht door Jongere »

Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
In het Nieuwe Testament was er helemaal geen sprake van aftreden en herverkiezing. Lijkt me heel normaal. Er zullen ook toen best mensen 50 jaar in het ambt zijn geweest.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
In het Nieuwe Testament was er helemaal geen sprake van aftreden en herverkiezing. Lijkt me heel normaal. Er zullen ook toen best mensen 50 jaar in het ambt zijn geweest.
Sja, ik voel niet zo veel paniek hoor.
Ik signaleer alleen een forse afwijking van artikel 27.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Ik denk dat het punt is hierin dat je beter het hele aftreden en herverkiezen af kan schaffen dan dat je er wel aan mee doet en uit formaliteit tegenkandidaten stelt, waarbij vooraf (zo goed als) vaststaat dat de diaken of ouderling herverkozen zal worden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Anderen mogen toch ook een kans krijgen, en het is in veel gevallen helemaal niet goed, dat bepaalde ambtsdragers, jaren achtereen het "voor het zeggen" hebben, deze mensen kunnen ( misschien onbedoeld en onwetend) een belemmering zijn voor veel "gewone" gemeenteleden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
Ik denk dat het punt is hierin dat je beter het hele aftreden en herverkiezen af kan schaffen dan dat je er wel aan mee doet en uit formaliteit tegenkandidaten stelt, waarbij vooraf (zo goed als) vaststaat dat de diaken of ouderling herverkozen zal worden.
Er zijn zelfs mensen die menen dat je geestelijk onregelmatig handelt als je de 'tegenkandidaat' stemt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:Vreemde gang van zaken, dus als het mee/tegen zit heb je levenslang dezelfde ouderlingen/diakenen :quoi
Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.
Hetgeen volgens de Dordtse kerkorde niet kan.
Waarom is dit praktijk dan?
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb het ook wel vaker gezien Gijs. Wat ik het bezwaar vind, zulke mannen gaan zich dan vaak gedragen als baas van de k.r. of zelfs de kerk, als er geen predikant is. Want ze zitten er al jaaaren in, hebben veel gezien en meegemaakt, dus een mening.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maar of dat altijd zo gezond is?
Het gevaar is reëel dat ambtsdragers die zo lang in functie blijven uiteindelijk -bewust of onbewust, gewild of ongewild, dat laat ik in het midden- heersers worden in plaats van dienaren. En da's niet goed. Misstanden op dat gebied komen herhaaldelijk voor en berokkenen de kerk schade.
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:Vreemde gang van zaken, dus als het mee/tegen zit heb je levenslang dezelfde ouderlingen/diakenen :quoi
Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.
Ja, dat is meer een vraag richting kerkenraad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Gijs83 schreef:
Mister schreef:
Gijs83 schreef:Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.
Ja, dat is meer een vraag richting kerkenraad.
En wel specifiek richting hen die zo lang in het ambt blijven staan. Niet iets om hier op het forum te beroddelen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Nee hoor, want de leden kiezen. Ze vinden blijkbaar dat de zittende ouderlingen het prima doen.

Bij de Hervormden zie je vaak dat men 12 jaar zit, vier jaar aftreedt, en vervolgens weer twaalf jaar, etc. In de praktijk is dat dus hetzelfde (ik weet dat zij de DKO niet hanteren).
Maar of dat altijd zo gezond is?
Het gevaar is reëel dat ambtsdragers die zo lang in functie blijven uiteindelijk -bewust of onbewust, gewild of ongewild, dat laat ik in het midden- heersers worden in plaats van dienaren. En da's niet goed. Misstanden op dat gebied komen herhaaldelijk voor en berokkenen de kerk schade.
De leden maken een afweging. Hebben we liever mensen die lang zitten en daardoor schade berokkenen of willen we elke keer nieuwe mensen, die vanwege hun onervarenheid schade berokkenen? Gelukkig zijn de leden over het algemeen niet zo wantrouwig als jij en kiest men voor de ervaring.
Droelie
Contacteer:

Bericht door Droelie »

Iets in de trant van werken, vanavond misschien zingen, maar denk dat ik erg vroeg naar bed ga, ik ben zo enorm moe..
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».

www.kralenjans.webs.com
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:En wel specifiek richting hen die zo lang in het ambt blijven staan. Niet iets om hier op het forum te beroddelen.
Ik weet niet waar jij de roddel signaleert? Ik lees nergens namen en beschuldigingen. Gijs constateert een bestaande situatie en ondergetekende wijst op de art. 27 DKO en geeft het advies het bij de kerkenraad neer te leggen.
Mara

Bericht door Mara »

Ik zie ook geen roddel, misschien is het ook nog zo dat je zo iemand moeilijk kunt aanspreken hierover.
Vaak is het toch een bepaalde persoonlijkheid, dus hoe zou Gijs (bijvoorbeeld) zo iemand hierover kunnen horen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:Ik zie ook geen roddel, misschien is het ook nog zo dat je zo iemand moeilijk kunt aanspreken hierover.
Vaak is het toch een bepaalde persoonlijkheid, dus hoe zou Gijs (bijvoorbeeld) zo iemand hierover kunnen horen ?
Een kerkenraad is benaderbaar voor gemeenteleden. Althans, dat lijkt me van wel.
Gesloten