Wat doen we vandaag ? [6]
Re: Wat doen we vandaag ? [6]
Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
In het Nieuwe Testament was er helemaal geen sprake van aftreden en herverkiezing. Lijkt me heel normaal. Er zullen ook toen best mensen 50 jaar in het ambt zijn geweest.
In het Nieuwe Testament was er helemaal geen sprake van aftreden en herverkiezing. Lijkt me heel normaal. Er zullen ook toen best mensen 50 jaar in het ambt zijn geweest.
Sja, ik voel niet zo veel paniek hoor.Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Ik signaleer alleen een forse afwijking van artikel 27.
- MarthaMartha
Ik denk dat het punt is hierin dat je beter het hele aftreden en herverkiezen af kan schaffen dan dat je er wel aan mee doet en uit formaliteit tegenkandidaten stelt, waarbij vooraf (zo goed als) vaststaat dat de diaken of ouderling herverkozen zal worden.Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Anderen mogen toch ook een kans krijgen, en het is in veel gevallen helemaal niet goed, dat bepaalde ambtsdragers, jaren achtereen het "voor het zeggen" hebben, deze mensen kunnen ( misschien onbedoeld en onwetend) een belemmering zijn voor veel "gewone" gemeenteleden!Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Er zijn zelfs mensen die menen dat je geestelijk onregelmatig handelt als je de 'tegenkandidaat' stemt.MarthaMartha schreef:Ik denk dat het punt is hierin dat je beter het hele aftreden en herverkiezen af kan schaffen dan dat je er wel aan mee doet en uit formaliteit tegenkandidaten stelt, waarbij vooraf (zo goed als) vaststaat dat de diaken of ouderling herverkozen zal worden.Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Waarom is dit praktijk dan?Mister schreef:Hetgeen volgens de Dordtse kerkorde niet kan.Gijs83 schreef:Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.Orchidee schreef:Vreemde gang van zaken, dus als het mee/tegen zit heb je levenslang dezelfde ouderlingen/diakenen
Ik heb het ook wel vaker gezien Gijs. Wat ik het bezwaar vind, zulke mannen gaan zich dan vaak gedragen als baas van de k.r. of zelfs de kerk, als er geen predikant is. Want ze zitten er al jaaaren in, hebben veel gezien en meegemaakt, dus een mening.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maar of dat altijd zo gezond is?Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Het gevaar is reëel dat ambtsdragers die zo lang in functie blijven uiteindelijk -bewust of onbewust, gewild of ongewild, dat laat ik in het midden- heersers worden in plaats van dienaren. En da's niet goed. Misstanden op dat gebied komen herhaaldelijk voor en berokkenen de kerk schade.
~~Soli Deo Gloria~~
Ja, dat is meer een vraag richting kerkenraad.Gijs83 schreef:Waarom is dit praktijk dan?Mister schreef:Hetgeen volgens de Dordtse kerkorde niet kan.Gijs83 schreef:Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.Orchidee schreef:Vreemde gang van zaken, dus als het mee/tegen zit heb je levenslang dezelfde ouderlingen/diakenen
En wel specifiek richting hen die zo lang in het ambt blijven staan. Niet iets om hier op het forum te beroddelen.Mister schreef:Ja, dat is meer een vraag richting kerkenraad.Gijs83 schreef:Waarom is dit praktijk dan?Mister schreef:Hetgeen volgens de Dordtse kerkorde niet kan.Gijs83 schreef:Dat kan ja. De langstzittende ouderling zit al sinds 1964 in de kerkenraad. Weliswaar de eerste 15 jaar als diaken. Het komt in de Ger.Gem. best wel eens voor dat iemand 50 jaar in het ambt staat.
Nee hoor, want de leden kiezen. Ze vinden blijkbaar dat de zittende ouderlingen het prima doen.MarthaMartha schreef:Ik denk dat het punt is hierin dat je beter het hele aftreden en herverkiezen af kan schaffen dan dat je er wel aan mee doet en uit formaliteit tegenkandidaten stelt, waarbij vooraf (zo goed als) vaststaat dat de diaken of ouderling herverkozen zal worden.Jongere schreef:Ik vind het rond dit punt altijd heel vreemd dat iedereen opeens panisch de DKO gaat aanhalen.
Bij de Hervormden zie je vaak dat men 12 jaar zit, vier jaar aftreedt, en vervolgens weer twaalf jaar, etc. In de praktijk is dat dus hetzelfde (ik weet dat zij de DKO niet hanteren).
De leden maken een afweging. Hebben we liever mensen die lang zitten en daardoor schade berokkenen of willen we elke keer nieuwe mensen, die vanwege hun onervarenheid schade berokkenen? Gelukkig zijn de leden over het algemeen niet zo wantrouwig als jij en kiest men voor de ervaring.Maar of dat altijd zo gezond is?
Het gevaar is reëel dat ambtsdragers die zo lang in functie blijven uiteindelijk -bewust of onbewust, gewild of ongewild, dat laat ik in het midden- heersers worden in plaats van dienaren. En da's niet goed. Misstanden op dat gebied komen herhaaldelijk voor en berokkenen de kerk schade.
Iets in de trant van werken, vanavond misschien zingen, maar denk dat ik erg vroeg naar bed ga, ik ben zo enorm moe..
Ik weet niet waar jij de roddel signaleert? Ik lees nergens namen en beschuldigingen. Gijs constateert een bestaande situatie en ondergetekende wijst op de art. 27 DKO en geeft het advies het bij de kerkenraad neer te leggen.Tiberius schreef:En wel specifiek richting hen die zo lang in het ambt blijven staan. Niet iets om hier op het forum te beroddelen.
Ik zie ook geen roddel, misschien is het ook nog zo dat je zo iemand moeilijk kunt aanspreken hierover.
Vaak is het toch een bepaalde persoonlijkheid, dus hoe zou Gijs (bijvoorbeeld) zo iemand hierover kunnen horen ?
Vaak is het toch een bepaalde persoonlijkheid, dus hoe zou Gijs (bijvoorbeeld) zo iemand hierover kunnen horen ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Een kerkenraad is benaderbaar voor gemeenteleden. Althans, dat lijkt me van wel.Mara schreef:Ik zie ook geen roddel, misschien is het ook nog zo dat je zo iemand moeilijk kunt aanspreken hierover.