Ik neem gemakshalve even aan dat je mijn posting bedoelde. Ik zie niet in waar dit op de persoon zou zijn. Ik wens juist hem/haar ook het goede te lezen toe. Dat gun ik jou ook.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Geeske_1991
Nou, je zal niks anders weten.Refojongere schreef:Wel zorgvuldig formuleren. De verkiezing gaat aan het geloof vooraf. Maar dus niet de rechtvaardiging.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 06:54Refojongere schreef:Je snapt duidelijk de kern van de Bijbel niet. Door het geloof wordt de mens gerechtvaardigd. Het is niet dat de rechtvaardige het geloof krijgt. Nee, de goddeloze gelooft en wordt daardoor gerechtvaardigd.Geeske_1991 schreef: ↑22 okt 2025, 19:04 Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Ik snap de kern al te goed.
We zijn op weg en reize naar de eeuwigheid. Een gewis verderf is ons ten lot beschoren.
God heeft uit soeverein welbehagen zijn volk verkoren, van eeuwigheid.
Deze zal Hij ook in de tijd toebrengen.
De verkiezing is niet geschied door onvoorzien geloof en goede werken, dat is remonstrants.
Maar door Gods deugden, barmhartigheid en rechtvaardigheid.
„Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld". Hij Zelf is des Vaders verkorene. „Ziet, Mijn knecht, Dien Ik ondersteun. Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft".
Paulus getuigt van deze volgorde in Romeinen 8: 28, 29 & 30
Het evangelie is daarbij een reuke des doods voor de onbekeerden, een reuke des levens voor de uitverkorenen. 2 kor. 2:16
En ja, de oproep bekeert u, treedt in de weg des verstands ligt er voor elk van ons.
Elke dag weer.
Alleen door onze diepe val in Adam kunnen wij dit niet meer. Hier wordt je ook aan ontdekt in de wedergeboorte.
Er zal niet gevraagd worden Heb gij niet gewild? , maar gezegd worden Gij hebt niet gewild. En waarom? Omdat we dood zijn gevallen in Adam, deze zonde is iedereen toegerekend. Van onze moeders buik af aan.
Ik wil niemand iets zomaar afpakken, maar ook niemand kussens onder de oksels naaien en de bloemhoven injagen.
God gebiedt zelf om nauw onderzoek uit te voeren bij je zelf bij de woorden van Zefanja 2:1
Lees het boek van Maede, de bijna christen ontdekt.
Het komt er zo nauw opaan, Shibboleth en sibbolet, verschil van dag en nacht. Verworpen of behouden.
Judas geloofde ook in de wonderen van Jezus, maar hij geloofde niet zaligmakend in Hem. Ik geloof in een God van wonderen, ik geloof en belijdt de geschiedenis, en dat is goed, maar niet genoeg.
Ook ik bekeerde mij, van mijn wereldse wegen, weer naar de kerk gegaan. Maar dit is uitwendig, hoe erg ook.
Ik zou ook wel op de goede weg willen lopen, maar dan alleen om van de druk van de zonden af te zijn, niet meer op de hel aangaan maar op de hemel.
En zo zit de mens in elkaar
We dragen een bedrieglijk hart in ons om, die moet vernieuwd worden want anders zal onze genegenheid nooit tot Hem zijn.
Ik hoop dat het duidelijk was
Maar bij jou lijkt het alsof je eerst moet weten verkoren te zijn alvorens je tot Christus mag komen.
God schenkt in de wedergeboorte het geloof in Christus.
Buiten de wedergeboorte, in de vierschaar kun je geloven wat je wilt maar je wordt niet zalig.
-
Geeske_1991
Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.Refojongere schreef:Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.JanRap schreef: ↑Vandaag, 07:46 @ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Verkiezing, roeping, rechtvaardigmaking, heiligmaking, verheerlijking. Als het goed is zal de catechismus daar in overeen stemmen
Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:31Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.Refojongere schreef:Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.JanRap schreef: ↑Vandaag, 07:46 @ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Verkiezing, roeping, rechtvaardigmaking, heiligmaking, verheerlijking. Als het goed is zal de catechismus daar in overeen stemmen
-
Geeske_1991
Dan heb ik het verkeerd geschreven.pierre27 schreef:Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:31Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.Refojongere schreef:Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.JanRap schreef: ↑Vandaag, 07:46 @ Refojongere, heb mij het hoofd gebroken over de vraag waar @Geeske_1991 haar theologische gedachten op baseerde. Dacht even aan AI intelligentie. Heb ook gedacht aan de theologie van dr. Steenblok. Zag echter gisteren in de krant artikel over de in Groningen geboren, Amerikaanse predikant Hoeksema. ( 1886-1965). Hoeksema was sterk door Kuyper beïnvloed. Hij leerde o.a. dat het verbond alleen met de uitverkorenen was opgericht- dat de zondaar van eeuwigheid gerechtvaardigd werd- dat geloof gevolg was van wederbarende genade- dat kinderen van gelovigen niet in het verbond waren-dat het bevel tot geloof in het Evangelie alleen door wedergeborenen gehoorzaamd kan worden- dat er geen welmenend aanbod van genade is. We zullen dus Geeske moeten rehabiliteren; ook haar geluid past op een of andere manier binnen de bandbreedte van refoforum topic GG. Al is het alleen maar omdat veel ( niet alle !) leerstellingen van ds. Hoeksema als twee druppels water lijken op de leerstellingen van ds. G.H. Kersten en dr. Steenblok cs.
Maar je moet zo denken, alles is van eeuwigheid bekend.
De uitverkiezing is van eeuwigheid bekend, en het tijdstip van de rechtvaardigmaking dus ook.
Eer iets van mij begon te leven stond alles in Uw boek geschreven Psalm 139
Is letterlijk te lezen, als geboorte maar ook als wedergeboorte geestelijk.
-
Geeske_1991
Hier ben ik het zeker mee eens. Alleen let wel, het moet juist verstaan worden.Refojongere schreef:Bedankt voor dit citaat. Goed dat Pierre en Geeske dit ook ter harte nemen.J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:46Refojongere schreef: ↑Vandaag, 09:39Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.Acta van Dordt (1618) schreef:De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkvormig.
Deze stelling is valsch.
Want op deze wijze worden de verkiezing en de rechtvaardigmaking, dewelke de Schriftuur zeer nauw onderscheidt, onvoorzichtelijk onder elkander vermengd.
Want
1. wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;
2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.
3. Allen, die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
Hoewel ik je begrijp is het gevaar te groot dat je alles door elkaar gooit.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:42Dan heb ik het verkeerd geschreven.pierre27 schreef:Hoewel ik je in een aantal dingen bij kan vallen Geeske kun je de rechtvaardigmaking van eeuwigheid niet in de HC terug vinden. Ik herken het wel vanuit de dogmatiek v Kersten die ik tijdens een studie gelezen heb. Maar je kern is mij helder en daar val ik je in bij.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:31Nee het staat eenvoudig in Genesis en in Romeinen.Refojongere schreef: Ingewikkeld verhaal. Waar staat dat een mens van eeuwigheid gerechtvaardigd wordt? Niet in de belijdenis, Luther, Calvijn, nadere reformatoren of Puriteinen. Hooguit een filosoof als Comrie. Het is een rationele gedachte.
Maar je moet zo denken, alles is van eeuwigheid bekend.
De uitverkiezing is van eeuwigheid bekend, en het tijdstip van de rechtvaardigmaking dus ook.
Eer iets van mij begon te leven stond alles in Uw boek geschreven Psalm 139
Is letterlijk te lezen, als geboorte maar ook als wedergeboorte geestelijk.
Het zal aan mij liggen. Maar wat mij betreft, spreekt Geeske zich echt tegen. Ik snap niet hoe je het met zowel haar opmerkingen als met de DL eens kunt zijn.
Geeske maakt misschien er iets een rommeltje van maar ik begrijp wel wat zij bedoeld. Wat jouw relatie met de DL is begrijp ik niet.