Maar David was de man naar Gods hart (1 Samuel 13), nog voordat hij koning werd, terwijl hij psalm 51 dicht na de zonde met Bathseba. Hoe kon hij de man naar Gods hart zijn als hij nog onbekeerd was?Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 19:04Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
David had op dat een verduisterd geloof, maar het geloof was wel degelijk aanwezig. Lees bijvoorbeeld vers 14 van Psalm 51: Geef mij de vreugde over Uw heil terug, ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid. De kanttekeningen laten hierover geen twijfel bestaan.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 19:04Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
- FlyingEagle
Je trekt nogal een conclusie uit de vraag die in stel. Je geeft er helemaal geen antwoord op. Je komt daarna met hoe God werkt.Geeske_1991 schreef:Ik zou de catechismus er naast houden.FlyingEagle schreef:Geeske zegt, God is eerst rechtvaardig, jij bent het daarmee eens. Ik begrijp dat niet want God is een in Zijn deugden. Er is geen rangorde volgens de gereformeerde theologie.pierre27 schreef:Dat zou ik je niet kunnen vertellen over de volgorde van Gods deugden. Ik denk zelf dat God rechtvaardig is omdat Hij genadig is.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 21:28 @Pierre27, en ik zou de vraag ook aan Geeske willen stellen, is er een volgorde in Gods deugden volgens jullie? Kan God alleen genadig zijn nadat Hij rechtvaardig is?
Uit het feit dat God eerst rechtvaardig is volgt het hele betoog van Geeske. Ik vind dat discutabel
Eerst zonde en ellende, daarna verlossing en daarna dankbaarheid. Zonde en ellende vooraf, leren dat God rechtvaardig is, zijn toorn over de zonde gevoelen.
David zong: ik gevoelde de grootheid van mijn kwaad, mijn zonden zie ik steeds voor ogen zweven.
Maar dat is bij jou vast niet nodig
De volgorde, ellende-verlossing-dankbaarheid is heel wat anders dan Gods deugden en hoe die zich tot elkaar verhouden.
Mijn vraag ging dus over of er rangorde in Gods deugden is niet over ellende-verlossing-dankbaarheid.
Ik hoop dat je dit onderscheid weet anders wordt het lastig discussiëren.
Nee we worden gerechtvaardigd door het geloof (Rom 3:28)Geeske_1991 schreef:Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Overigens - terwijl ik als niet-GG'er best wel graag GG-preken hoor - vind ik het weleens lastig: dat (door sommige GG-predikanten) over heel veel Bijbelteksten het raster van wedergeboorte wordt gelegd. Niet iedere Bijbeltekst en ook niet iedere perikoop in de Bijbel gaat over wedergeboorte. En dan vraag ik me af of in de preek wel altijd recht wordt gedaan aan de tekst, of dat een dominee eigenlijk een standaardpreek heeft, waar alleen het eerste gedeelte over de tekst gaat.
Overigens is het in delen van de PKN-GB-gemeenten omgekeerd: daar ontbreekt bij diverse predikanten dan weer die notie van wedergeboorte en de toe-eigening van het heil in veel preken.
Overigens is het in delen van de PKN-GB-gemeenten omgekeerd: daar ontbreekt bij diverse predikanten dan weer die notie van wedergeboorte en de toe-eigening van het heil in veel preken.
Zonder geloof in Jezus Christus ga je nooit beseffen hoe grote zondaar en hoe slecht je bent.Geeske_1991 schreef:Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Graag wil ik wat citeren uit Psalm 56. Die psalm schreef David lang vóór de zonde met Bathseba (toen hij psalm 51 dichtte), namelijk "als de Filistijnen hem gegrepen hadden te Gath" (vers 1b).Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 19:04Ik denk het niet nee. Na de rechtvaardigmaking krijgt de mens pas het geloof.Bertiel schreef:En toen David dat ervaarde en dichtte was hij nog niet tot geloof gekomen?
Vers 4 en 5: Ten dage als ik zal vrezen, zal ik op U vertrouwen. In God zal ik Zijn woord prijzen; ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij vlees doen?
Vers 9: Gij hebt mijn omzwerven geteld; leg mijn tranen in Uw fles; zijn zij niet in Uw register?
Vers 10b: dit weet ik, dat God met mij is.
Vers 11 t/m 14: In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen. Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen; wat zou mij de mens doen?
O God, op mij zijn Uw geloften; ik zal U dankzeggingen vergelden;
Want Gij hebt mijn ziel gered van den dood; ook niet mijn voeten van aanstoot, om voor Gods aangezicht te wandelen in het licht der levenden?
Hoe kon David, geïnspireerd door de Heilige Geest, dit allemaal zeggen als hij geen geloof had?
@ Zita, Mee eens. Helaas klopt het wat u schrijft.Zita schreef: ↑Vandaag, 21:51 Overigens - terwijl ik als niet-GG'er best wel graag GG-preken hoor - vind ik het weleens lastig: dat (door sommige GG-predikanten) over heel veel Bijbelteksten het raster van wedergeboorte wordt gelegd. Niet iedere Bijbeltekst en ook niet iedere perikoop in de Bijbel gaat over wedergeboorte. En dan vraag ik me af of in de preek wel altijd recht wordt gedaan aan de tekst, of dat een dominee eigenlijk een standaardpreek heeft, waar alleen het eerste gedeelte over de tekst gaat.