Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Waarom zou het geen goed idee zijn?
Negatieve punten zijn: gedoe met techniek; licenties nodig voor liederen die je zingt.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 12:01Waarom is dat een goed idee?GG links schreef:Ik zou graag een beamer in de kerk willen. Lijkt me heel goed idee.Terri schreef: ↑Vandaag, 11:33Bij ons in de kerk zijn ze juist bezig om een lans te breken de mobiel thuis te laten. Als de volwassenen er nu mee beginnen, dan kunnen we misschien de jongeren meekrijgen.
Bij de 1 lees ik dat er allerlei Bijbels meegenomen worden en bij ons is vanwege de beamer het erin geslopen helemaal niks mee te nemen....op je mobiel na dan..
Ook met de voorafkondigingen zie je sommigen het van hun mobiel aflezen, nou dat wil nog wel eens mis gaan. Dus daarom ook nu ingesteld; even uitprinten.
Soms moet je proberen wat terug te draaien. Is dit een heel principieel punt, och nee, maar het mee denderen in de sneltreinvaart van de moderne techniek vraagt soms om remmen.
Zie je er ook negatieve punten?
- Maanenschijn
Als ik in ‘beamerkerken’ kom zie ik vaak dat de kerkgangers geen Bijbel of liedboek bij zich hebben.
Het actief opzoeken van het Bijbelgedeelte, meelezen in de Bijbel tijdens de preek of het opzoeken en doorlezen van de te zingen psalmen en liederen vind ik wel een meerwaarde. Die komt onder druk te staan als je alleen de beamer volgt.
Het actief opzoeken van het Bijbelgedeelte, meelezen in de Bijbel tijdens de preek of het opzoeken en doorlezen van de te zingen psalmen en liederen vind ik wel een meerwaarde. Die komt onder druk te staan als je alleen de beamer volgt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bij ons zien ik juist veel bijbels die meegenomen worden. Ook de jeugd neemt met regelmaat een bijbel mee. Daarnaast wordt ook digitaal een liturgie verstrekt voor de mensen die problemen met het zicht hebben. Deze liturgie is digitaal in te zien.
Ik was onlangs in een kerk met een beamer en heb echt amper Bijbels gezien. Het lijkt me ook niet stimulerend als toch alles al geprojecteerd wordt.
- Delftenaar
In de meeste buitenlandse kerken waar ik geweest ben is het heel normaal om dat niet mee te nemen.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 12:35 Als ik in ‘beamerkerken’ kom zie ik vaak dat de kerkgangers geen Bijbel of liedboek bij zich hebben.
Principieel niets mis mee en misschien is het een gevoelsargument, maar ik zou toch wel zoveel mogelijk willen pleiten voor papieren Bijbels op onze kerkbanken en in onze tassen en jassen. Ook ten behoeve van dagopeningen, vergaderingen en dergelijke. Er komen schermpjes voor de fysieke Bijbel in de plaats en de ervaring leert: mijn telefoon pakken om de Bijbel te lezen geeft een heleboel afleiding. Daar gaat het nu niet over, ik weet het, maar beamerdiensten zijn één van de andere manieren om de papieren Bijbel steeds vaker onbenut te laten.Delftenaar schreef: ↑Vandaag, 15:31In de meeste buitenlandse kerken waar ik geweest ben is het heel normaal om dat niet mee te nemen.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 12:35 Als ik in ‘beamerkerken’ kom zie ik vaak dat de kerkgangers geen Bijbel of liedboek bij zich hebben.
Uiteindelijk gaat het om wat je hoort. Dat lezen leidt maar af. Als je iets leest hoor je niet wat er gezegd wordt. Ook als je schrijft mis je wat.
- Dodo
Wij hebben ook beamers, maar de meeste mensen hebben ook hun Bijbel bij zich. Als je alleen 1773 zingt, zijn beamers wat minder nodig lijkt me. Wij zingen uit verschillende bundels en berijmingen, dus dan is het erg prettig.
Als je bij ons de preek meekijkt/-luistert, wordt er ook gebeamd op het scherm.
- Delftenaar
In de meeste van die buitenlandse kerken ligt inderdaad een papieren liedbundel in de bank. Of neem je er een bij de ingang mee.
Een Bijbel kom je dan gek genoeg zelden tegen .
Wij hebben digitale psalmborden waar evt van alles op geprojecteerd kan worden. Wordt expres niet gedaan, ben de reden ff kwijt. Had volgens mij ook met betrokkenheid te maken. Wel wordt tijdens de uitzending te tekst van de liederen getoond op een wit gedeelte van de kerk zodat ook mensen zonder kerkervaring de liederen kunnen volgen.
Haha, het klopt soms ook nog....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.