Ik zie dat als een teken van betrokkenheid.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 08:34Waarom is dat meeschrijven mooi?Job schreef: ↑Vandaag, 00:20Regio Randstad, zo'n beetje onder de rook van Rotterdam. Natuurlijk doe ik deze uitspraak niet zonder goed te hebben gekeken. GBS voert de boventoon, af en toe een Jongbloedexemplaar. Daarnaast veel jongeren met een BMU. Verder heel veel meeschrijvers, iets wat jaren geleden nog uniek was. Een mooie ontwikkeling. Het enige nadeel vind ik dat je mensen soms een hele dienst met gebogen hoofd ziet zitten, lijkt me voor de voorganger niet altijd leuk.HHR schreef: ↑13 sep 2025, 23:29 Meen je dit echt Job?
Ik ken heel wat GG gemeenten van dichtbij, van links tot rechts. En ik elk van die gemeenten wordt door een deel van het kerkvolk meegelezen met de HSV.
Ook in de rechtsere gemeenten. Zeker onder jongeren.
Of je kijkt niet goed. Of jullie hebben echt een gemeente die blijkbaar dit niet kent.
Dan ben ik vooral benieuwd welke gemeente dit is, of in welke regio je woont.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe ik ze uit elkaar houd, is wanneer de blaadjes omgeslagen worden. Niet dat ik me daar zondag aan zondag mee bezighoud, hoor ;-) Maar zelf zit ik met een Jongbloed tussen vele GBS'ers. Als de GBS-bijbelblaadjes omgeslagen moeten worden, gaat er een geruis door de kerk. Als de Jongbloeders omslaan is het maar een fractie van dat geluid.refo schreef: ↑Vandaag, 08:42 Hoe houd je Jongbloed en GBS uit elkaar?
AI snapt er in elk geval niet veel van:
Het verschil in uiterlijk tussen een Jongbloed- en een GBS-bijbel zit in het type uitgave: Jongbloed-uitgaven richten zich op de Statenvertaling, een historische Nederlandse vertaling, terwijl GBS (Gereformeerde Bijbelstichting) uitgaven eveneens de Statenvertaling gebruiken, maar vaak meer gericht zijn op de praktische bruikbaarheid en leesbaarheid in de huidige tijd, soms met aanpassingen in het lettertype of de lay-out.
Overigens, en daar doe ik niet aan mee, wordt Jongbloed door echte fijnproevers zelfs niet goedgekeurd.
ik moet wel lachen om je opmerking. ik zal eens kijken of ik het onderscheid kan horen bij ons. Volgens mij zijn er meer jongbloedbijbels dan GBS bijbels, maar ik kan het mis hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
De Jongbloed bijbels kraken ook net iets anders dan de GBS bijbels bij het omslaan.. De GBS bijbels kraken net iets rechtzinniger.

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
- Maanenschijn
Gistermorgen kwam bij ons het verschil tussen GBS en Jongbloed openbaar. Waar Jongbloed ‘mannelijk’ heeft, watert de GBS nog tegen de muurJ.C. Philpot schreef:In onze HHG hebben we weleens een zwarte undercover HSV bijbel ontdekt, tussen de bijbels van de kerk, die je achter in de kerk mee kunt nemen. Deze is in quarantaine gezet, omdat we als gemeente als officiële vertaling de SV gebruiken.
Er zijn wel een een kleine minderheid die de HSV meeneemt naar de dienst. Een gemeentelid zelfs een grote HSV bijschrijfbijbel, die duidelijk herkenbaar is. Dat leidt niet tot problemen - de gemeente is niet eenduidig. Tegelijkertijd zijn er gemeenteleden zijn die daar moeite mee hebben, en het al helemaal niet zouden kunnen accepteren als de HSV ingevoerd zou worden.
Het is mijns inziens ook niet nodig om een SV-revisie in te voeren als kerkbijbel, aangezien een Bijbelgedeelte in de prediking wordt uitgelegd. Maar in de gezinnen snap ik de worsteling wek. Ik lees nu met het gezin in Leviticus uit de SV, met een stukje uitleg uit het dagboek van ds. M. van Reenen, dat systematisch door de bijbel gaat. Zonder uitleg zouden de kinderen er soms echt niets van meekrijgen.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Grappig, ik herken dat omslaan wel. De ouderen (zoals ik….) lezen vooral Jongbloed, maar omdat de scholen de GBS uitdelen slaan die de bladzijde op een ander moment om.Job schreef:Hoe ik ze uit elkaar houd, is wanneer de blaadjes omgeslagen worden. Niet dat ik me daar zondag aan zondag mee bezighoud, hoor ;-) Maar zelf zit ik met een Jongbloed tussen vele GBS'ers. Als de GBS-bijbelblaadjes omgeslagen moeten worden, gaat er een geruis door de kerk. Als de Jongbloeders omslaan is het maar een fractie van dat geluid.refo schreef: ↑Vandaag, 08:42 Hoe houd je Jongbloed en GBS uit elkaar?
AI snapt er in elk geval niet veel van:
Het verschil in uiterlijk tussen een Jongbloed- en een GBS-bijbel zit in het type uitgave: Jongbloed-uitgaven richten zich op de Statenvertaling, een historische Nederlandse vertaling, terwijl GBS (Gereformeerde Bijbelstichting) uitgaven eveneens de Statenvertaling gebruiken, maar vaak meer gericht zijn op de praktische bruikbaarheid en leesbaarheid in de huidige tijd, soms met aanpassingen in het lettertype of de lay-out.
Overigens, en daar doe ik niet aan mee, wordt Jongbloed door echte fijnproevers zelfs niet goedgekeurd.
Je zou er een hele analyse op kunnen loslaten

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- J.C. Philpot
Als ik een keer in Leerdam ben, zal ik in de toiletten van het GBS-hoofkwartier kijken of dat zo isMaanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:27Waar Jongbloed ‘mannelijk’ heeft, watert de GBS nog tegen de muur.

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik doe voor deze gelegenheid even een Jantje/GerefGemeentelid/Wachter/Hoed/J de Groot:J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 09:32Als ik een keer in Leerdam ben, zal ik in de toiletten van het GBS-hoofkwartier kijken of dat zo isMaanenschijn schreef: ↑Vandaag, 09:27Waar Jongbloed ‘mannelijk’ heeft, watert de GBS nog tegen de muur.
![]()

Zoals het blaadje thuis kraakt kraakt het nergens...
Op je telefoon kun je gewoon scrollen. Dan kun je ongegeneerd iedere vertaling lezen zonder dat je wordt betrapt door de blaadjesterroristen.
Bij ons in de kerk zijn ze juist bezig om een lans te breken de mobiel thuis te laten. Als de volwassenen er nu mee beginnen, dan kunnen we misschien de jongeren meekrijgen.
Bij de 1 lees ik dat er allerlei Bijbels meegenomen worden en bij ons is vanwege de beamer het erin geslopen helemaal niks mee te nemen....op je mobiel na dan..
Ook met de voorafkondigingen zie je sommigen het van hun mobiel aflezen, nou dat wil nog wel eens mis gaan. Dus daarom ook nu ingesteld; even uitprinten.
Soms moet je proberen wat terug te draaien. Is dit een heel principieel punt, och nee, maar het mee denderen in de sneltreinvaart van de moderne techniek vraagt soms om remmen.
Ik zou graag een beamer in de kerk willen. Lijkt me heel goed idee.Terri schreef: ↑Vandaag, 11:33Bij ons in de kerk zijn ze juist bezig om een lans te breken de mobiel thuis te laten. Als de volwassenen er nu mee beginnen, dan kunnen we misschien de jongeren meekrijgen.
Bij de 1 lees ik dat er allerlei Bijbels meegenomen worden en bij ons is vanwege de beamer het erin geslopen helemaal niks mee te nemen....op je mobiel na dan..
Ook met de voorafkondigingen zie je sommigen het van hun mobiel aflezen, nou dat wil nog wel eens mis gaan. Dus daarom ook nu ingesteld; even uitprinten.
Soms moet je proberen wat terug te draaien. Is dit een heel principieel punt, och nee, maar het mee denderen in de sneltreinvaart van de moderne techniek vraagt soms om remmen.
Ook voor smartphones geldt hetzelfde: ooit twee keer een jongere daar heel voorzichtig op zien kijken. Verder zie ik nooit iemand met smartphones.
Blaadjesterroristen vind ik leuk gevonden!

- FlyingEagle
Waarom is dat een goed idee?GG links schreef:Ik zou graag een beamer in de kerk willen. Lijkt me heel goed idee.Terri schreef: ↑Vandaag, 11:33Bij ons in de kerk zijn ze juist bezig om een lans te breken de mobiel thuis te laten. Als de volwassenen er nu mee beginnen, dan kunnen we misschien de jongeren meekrijgen.
Zie je er ook negatieve punten?