Ik zal wel een cynicus zijn door dit op te merken, maar ik ben bang dat het resultaat zal zijn dat er meer een Trump geest in een rally met daarin christenen wordt gekregen. Net als bij de demonstratie in Den Haag van afgelopen zaterdag (georganiseerd door iemand met reformatorische roots) worden christenen gespannen voor het karretje van volksmenners en extremisten. Christenen zijn niet meer dan pionnen in de politieke strijd tussen links en rechts.De sfeer werd aan het begin onbedoeld het beste samengevat door een opmerking die Kirks collega en vriend Tyler Bowyer maakte in zijn speech. „Charlie zei altijd: hoe kunnen we de Heilige Geest in een Trump-rally krijgen?"
In het geval van Trump is dat overduidelijk. Terwijl de weduwe van Kirk de moordenaar van haar man vergeeft (dat was oprecht en dat kostte haar zichtbaar moeite), kwam Trump met deze opmerking over zijn politieke tegenstanders: 'I hate them, I can't stand them. Sorry, Erika". Dat was ook oprecht, maar de tegenovergestelde boodschap en dat kostte hem geen moeite.
Dan zeg je eigenlijk tegen het christelijke publiek dat daar aanwezig is: "ik deel jullie waarden totaal niet, maar ik wil jullie wel gebruiken voor mijn politieke en persoonlijke doelen".
Het RD heeft dat goed samengevat in deze kop: "Weduwe Charlie Kirk spreekt van liefde, Trump van haat". Dit kan nooit samengaan en kan dus ook nooit goed aflopen.