Presidentsverkiezingen USA 2024

elbert
Contacteer:

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door elbert »

De sfeer werd aan het begin onbedoeld het beste samengevat door een opmerking die Kirks collega en vriend Tyler Bowyer maakte in zijn speech. „Charlie zei altijd: hoe kunnen we de Heilige Geest in een Trump-rally krijgen?"
Ik zal wel een cynicus zijn door dit op te merken, maar ik ben bang dat het resultaat zal zijn dat er meer een Trump geest in een rally met daarin christenen wordt gekregen. Net als bij de demonstratie in Den Haag van afgelopen zaterdag (georganiseerd door iemand met reformatorische roots) worden christenen gespannen voor het karretje van volksmenners en extremisten. Christenen zijn niet meer dan pionnen in de politieke strijd tussen links en rechts.
In het geval van Trump is dat overduidelijk. Terwijl de weduwe van Kirk de moordenaar van haar man vergeeft (dat was oprecht en dat kostte haar zichtbaar moeite), kwam Trump met deze opmerking over zijn politieke tegenstanders: 'I hate them, I can't stand them. Sorry, Erika". Dat was ook oprecht, maar de tegenovergestelde boodschap en dat kostte hem geen moeite.
Dan zeg je eigenlijk tegen het christelijke publiek dat daar aanwezig is: "ik deel jullie waarden totaal niet, maar ik wil jullie wel gebruiken voor mijn politieke en persoonlijke doelen".
Het RD heeft dat goed samengevat in deze kop: "Weduwe Charlie Kirk spreekt van liefde, Trump van haat". Dit kan nooit samengaan en kan dus ook nooit goed aflopen.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 09:51 Nog even over de prinsenvlag: de eerdere geschiedenis van deze vlag (zeker met het logo van de VOC wat ik ook voorbij zag komen) is natuurlijk ook niet van smetten vrij.
De prinsenvlag is door de geschiedenis van voor de NSB ook al problematisch vanwege het idee van het superieure blanke ras. En laat dat nu precies zijn waar radicaal- en extreemrechts zich sterk voor maakt.
Je kan de appartheidsvlag hier ook aan koppelen. Neemt niet weg dat de vlag zelf prima is. Door het misbruik gebruikt hoofdzakelijk een groepje extreemrechtse mensen de vlag nog. Daardoor komt die onterecht in het verdachtebankje.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Gisteren, 10:28
Profesto schreef: Gisteren, 09:51 Nog even over de prinsenvlag: de eerdere geschiedenis van deze vlag (zeker met het logo van de VOC wat ik ook voorbij zag komen) is natuurlijk ook niet van smetten vrij.
De prinsenvlag is door de geschiedenis van voor de NSB ook al problematisch vanwege het idee van het superieure blanke ras. En laat dat nu precies zijn waar radicaal- en extreemrechts zich sterk voor maakt.
Je kan de appartheidsvlag hier ook aan koppelen. Neemt niet weg dat de vlag zelf prima is. Door het misbruik gebruikt hoofdzakelijk een groepje extreemrechtse mensen de vlag nog. Daardoor komt die onterecht in het verdachtebankje.
Dat is inderdaad het punt, welke boodschap je overbrengt als je met zo'n vlag wappert. Dus is de vlag problematisch. Dus moet je niet huiliehuilie doen over dat het zo'n leuke vlag is, terwijl dat niet het geval is. :super
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dat klinkt als retoriek uit dezelfde hoek als degenen die standbeelden van onze Hollandse zeehelden omver willen halen, en iedereen willen cancellen die niet met dat woke-gedachtenghoed meegaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Philip

Bericht door Philip »

Dat noemt men 'guilty by association'. Omdat het 'klinkt als' retoriek uit dezelfde hoek als ... is het fout. Geen argument, maar een drogreden.
Zoals een paar dagen eerder hier besproken is er van 'cancellen' in Nederland geen sprake (wel in de VS).
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 10:31
MGG schreef: Gisteren, 10:28
Dat is inderdaad het punt, welke boodschap je overbrengt als je met zo'n vlag wappert. Dus is de vlag problematisch. Dus moet je niet huiliehuilie doen over dat het zo'n leuke vlag is, terwijl dat niet het geval is. :super
De gebruiker kan het problematisch maken. Dat geeft nieuwszenders en mensen (op rf) niet het recht om onjuiste informatie over de vlag te delen.

De vlag zelf is niet problematisch. Gebrek aan kennis van geschiedenis en de onwetendheid bij de NOS vind ik wel problematisch.
Philip

Bericht door Philip »

elbert schreef: Gisteren, 10:00
De sfeer werd aan het begin onbedoeld het beste samengevat door een opmerking die Kirks collega en vriend Tyler Bowyer maakte in zijn speech. „Charlie zei altijd: hoe kunnen we de Heilige Geest in een Trump-rally krijgen?"
Ik zal wel een cynicus zijn door dit op te merken, maar ik ben bang dat het resultaat zal zijn dat er meer een Trump geest in een rally met daarin christenen wordt gekregen. Net als bij de demonstratie in Den Haag van afgelopen zaterdag (georganiseerd door iemand met reformatorische roots) worden christenen gespannen voor het karretje van volksmenners en extremisten. Christenen zijn niet meer dan pionnen in de politieke strijd tussen links en rechts.
In het geval van Trump is dat overduidelijk. Terwijl de weduwe van Kirk de moordenaar van haar man vergeeft (dat was oprecht en dat kostte haar zichtbaar moeite), kwam Trump met deze opmerking over zijn politieke tegenstanders: 'I hate them, I can't stand them. Sorry, Erika". Dat was ook oprecht, maar de tegenovergestelde boodschap en dat kostte hem geen moeite.
Dan zeg je eigenlijk tegen het christelijke publiek dat daar aanwezig is: "ik deel jullie waarden totaal niet, maar ik wil jullie wel gebruiken voor mijn politieke en persoonlijke doelen".
Het RD heeft dat goed samengevat in deze kop: "Weduwe Charlie Kirk spreekt van liefde, Trump van haat". Dit kan nooit samengaan en kan dus ook nooit goed aflopen.
Dit is de spijker op z'n kop, wat mij betreft.
Job

Bericht door Job »

Philip schreef: Gisteren, 11:04
Wel een groot getuigens wat die Erika Kirk daar gaf, zeg (gebaseerd op het hierboven geciteerde krantenartikel).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Op x kun je handenvol positieve reacties lezen van agnosten, moslims en anderen die voor het eerst in hun leven geconfronteerd worden met wat christelijke liefde op haar diepst uitstraalt. Dan ging het uiteraard om het niet politieke deel.
Bijzonder om er daar een paar van te lezen.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 19 sep 2025, 21:58 Zijn er mensen die de laatste aflevering van De Spindoctors hebben geluisterd? Ook daar was de spanning rondom dit onderwerp om te snijden. Ik lees net dat ze zelfs even pauze nemen, twee weken. Pffffft. De polarisatie in een notendop.
Beter geen pauze en Julia skippen. Gênant hoe zij overal de plank misslaat en politieke overtuiging zwaarder laat wegen dan zuiver redeneren.
Profesto

Bericht door Profesto »

MGG schreef: Gisteren, 21:17
Job schreef: 19 sep 2025, 21:58 Zijn er mensen die de laatste aflevering van De Spindoctors hebben geluisterd? Ook daar was de spanning rondom dit onderwerp om te snijden. Ik lees net dat ze zelfs even pauze nemen, twee weken. Pffffft. De polarisatie in een notendop.
Beter geen pauze en Julia skippen. Gênant hoe zij overal de plank misslaat en politieke overtuiging zwaarder laat wegen dan zuiver redeneren.
Je bedoelt dat mw. Wouters het niet met je eens is. Dat is wat anders.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: Gisteren, 22:39
MGG schreef: Gisteren, 21:17
Je bedoelt dat mw. Wouters het niet met je eens is. Dat is wat anders.
Nee dat bedoel ik niet. Het lukt mij prima om mensen te waarderen waar ik het inhoudelijk vaak niet mee eens bent. Bijvoorbeeld Asscher, Dijsselbloem maar ook een Timmermans die ik een capabele bestuurder vind.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Job schreef: Gisteren, 15:02
Philip schreef: Gisteren, 11:04
Wel een groot getuigens wat die Erika Kirk daar gaf, zeg (gebaseerd op het hierboven geciteerde krantenartikel).
Een prachtig getuigenis van Erika Kirk. Ik heb daar diep respect voor! En heel goed dat Trump aanwezig was en sprak. Ik denk dat er voor beide ruimte mag zijn: het verhaal van Erika dat zo inspirerend is en het geluid van Trump dat gaat over (rechtvaardige) vergelding. Dat is ook de taak van de overheid die het zwaard niet tevergeefs draagt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Geleend van Puritanboard https://puritanboard.com/threads/charli ... st-1399746
I have some of the concerns expressed but here is ARP minister Andy Webb's take after watching a lot of the service (from a public Facebook post), who is not some loose evangelical.
Last night, after the evening service, I came home and watched most of the five-hour memorial service for Charlie Kirk. I say “most” because I fast-forwarded through several of the CCM medleys and the final parts of some of the speeches. What impressed and encouraged me was not that Charlie Kirk’s memorial drew some of the most important political leaders in the country, including virtually the entire White House Cabinet and the President. It was the emphasis that most of the speakers placed on the importance not of having the same conservative political beliefs as Charlie Kirk, but of having the same saving faith in the Lord Jesus Christ that Charlie Kirk had. This represents a huge change in American politics, and I want to try to explain why.

Throughout my lifetime, I have gotten very used to presidents and politicians making mealy-mouthed statements about religion. It was always the empty, non-sectarian, non-controversial civil religion that assumed that most Americans were “good people” and that, of course, they would go to heaven when they died. That God would bless America was assumed or even demanded, rather than humbly requested. Jesus—especially Jesus as the Son of God and Savior of Sinners—was almost never discussed, and the Father was always the transcendent, amorphous God of Protestant liberalism. The memorial wasn’t like that at all. For the first time in my life, I heard cabinet members and celebrities talking about the Jesus of Scripture, of the need for personal faith and national revival. Again and again, men and women said that the most important thing about Charlie Kirk was not his influence on American politics, but his deep and genuine faith in the Lord Jesus Christ and his growing influence on the spreading of that faith to the next generation. Admittedly, there were a few political speakers who did not have that faith and consequently did not understand it or praise it, but their comments were discordant rather than in keeping with the spirit of the memorial. To my mind, the worst speech in that regard was delivered by Stephen Miller. His speech was political, vitriolic, and at times revenge-focused—which was a theme both Charlie and Erika Kirk would have rejected, and did reject. In fact, in her own speech, Erika forgave the man who shot her husband, saying,

“My husband, Charlie. He wanted to save young men, just like the one who took his life. That young man. That young man. On the cross our Savior said, ‘Father, forgive them, for they know not what they do.’ That man. That young man. I forgive him. I forgive him because it was what Christ did in his. What Charlie would do. The answer to hate is not hate. The answer we know from the gospel is love and always love. Love for our enemies and love for those who persecute us.”
I will admit I was also a little disappointed in the President’s speech, which started well but then devolved into rambling about crowd size and tariffs and the economy, none of which belonged at a memorial service. Perhaps, though, the most important point (although I don’t think he’d realize it) was when the President said that Charlie loved his opponents, and then admitted he didn’t understand that, saying,

“Shortly before Charlie arrived on campus the day he was assassinated, a staff member texted him that there were many critics and students who were opposed to his views and rather strenuously in the crowd, and that actually made him feel good because he wanted to convince them. He understood. He really did. He understood what was right, and he was right about that. … Charlie wrote back to the staff member saying, I'm not here to fight them. I want to know them and love them, and I want to reach them and try and lead them into a great way of life in our country. In that private moment, on his dying day, we find everything we need to know about who Charlie Kirk truly was. He was a missionary with a noble spirit and a great, great purpose. He did not hate his opponents. He wanted the best for them. That's where I disagreed with Charlie. I hate my opponent and I don't want the best for them. I'm sorry. I am sorry, Erika. But now Erika can talk to me and the whole group and maybe they can convince me that that's not right. But I can't stand my opponent. Charlie's angry. Look at that. He's angry at me that he wasn't interested in demonizing anyone. He was interested in persuading everyone to the ideas and principles he believed were good, right and true.”

Given the kind of pastors that the President sat under, like Norman “Power of Positive Thinking” Vincent Peale and Paula “Word of Faith” White, who emphasized religion as a conduit to get the things that the natural man wants, that doesn’t surprise me. But what did surprise me were the amazingly Gospel-centered remarks made by speakers like J.D. Vance and Marco Rubio, whose speeches I would recommend to you. Vice President Vance in particular noted,
“You know I was telling somebody backstage that I always felt a little uncomfortable talking about my faith in public as much as I loved the Lord and as much as it was an important part of my life. I have talked more about Jesus Christ in the past two weeks than I have my entire time in public life. And that is an undeniable legacy of the great Charlie Kirk. … He knew deep down the truth of scripture and from that confidence everything else flowed. That unshakable belief in the gospel led him to see differences in opinion not as battlefields to conquer but as way stations in the pursuit of truth. He knew it was right to love others, your neighbor, your interlocutor, your enemy. But he also understood his duty to say what is right and what is wrong, to distinguish what is false from what is true.”

Marco Rubio, the Secretary of State, actually ended his own remarks with the following Gospel presentation:
“And I would say that taking the liberty, but I'm confident he would agree, one of the things he wants us to take away from this, from all of this, is the following. His deep belief that we were all created, every single one of us, before the beginning of time, by the hands of the God of the universe, an all-powerful God, who loved us and created us for the purpose of living with Him in eternity. But then sin entered the world and separated us from our Creator. And so God took on the form of a man and came down and lived among us. And He suffered like men. And He died like a man. But on the third day He rose unlike any mortal man. And to prove any doubters wrong, he ate with his disciples so they could see and they touched his wounds. He didn't rise as a ghost or as a spirit, but as flesh. And then he rose to the heaven, but he promised he would return, and He will. And when He returns, because He took on that death, because He carried that cross, we were freed from the sin that separated us from Him. And when He returns, there will be a new heaven and a new earth, and we will all be together, and we are going to have a great reunion there again with Charlie and all the people we love. Thank you and God bless you.”

My sincere hope is that, as the Vice President remarked, this is indeed the beginning of a sweeping revival in the USA. I hope that as a nation we would stop expecting salvation, peace, harmony, and restoration to be achieved by political movements or “isms” created by fallible and sinful men. If Charlie Kirk’s assassination is the catalyst for that revival, it will be yet another example of the truth summed up by Joseph in his declaration to his brothers, “You intended to harm me, but God intended it for good to accomplish what is now being done, the saving of many lives.” (Gen. 50:20)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
helma

Bericht door helma »

Ik begreep van een predikant in de VS dat er glinsteringen van hoop zijn voor een opwekking. De dood van Charlie Kirk heeft veel indruk achtergelaten op vele studenten. Ook de herdenkingsdienst.
Laat er veel gebed zijn!
Plaats reactie