Ritmisch of niet?

wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:Eenvoudig, het gaat er al een tijdje over of Christiaan, die een niet heersende idee heeft klopt en van belang is. Christiaan beweerd meerdere dingen die hij zelf heeft onder vonden, en vindt. Maar de andere twijvelen daar erg aan, en vinden het verre van wijs op niet bewijsbare dingen en de heersende ideeën te storen.
Eigen bevinding boven het geschrevene. Waar kennen we dat nog meer van?

Dat je autodidact bent is prima. Daar kun je heel ver mee komen. Maar om daarom maar bewust dingen uit de literatuur te negeren of te ontkennen, vind ik wel ver gaan. De 'heersende ideeën' komen niet zomaar uit de lucht vallen. Jouw theorie komt dat wel. Enige fundering ontbreekt. Vind je het gek dat we het dan niet al te serieus nemen?

Weet je...die 60 tellen per minuut is als basis helemaal zo vreemd nog niet (als zou het volgens mij iets sneller moeten zijn), maar je lijkt zelf geen idee te hebben hoe je er aan komt.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

@Christiaan "Muziekeuze is voor mij niet smaakgebonden,
ook hier verschil ik van velle anderen.

NU worden we toch wel benieuwd waarin je nog meer van ons verschilt behalve ritmiek, stellingen van Luther en nu ook al muziek.

Wat krijgen we nog meer? Ennuh schrijf nu gewoon ff je CV op bij het topic: IK BEN NIEUW
Alvast hartelijk dank namens de feestcommissie van dit forum. :wink:
wim

Bericht door wim »

Je kunt, hoe dan ook, stellen dat Christiaan een interessante persoonlijkheid is. Maar het zou in dit topic eigenlijk niet moeten gaan over Christiaan, toch?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Weet je...die 60 tellen per minuut is als basis helemaal zo vreemd nog niet (als zou het volgens mij iets sneller moeten zijn), maar je lijkt zelf geen idee te hebben hoe je er aan komt.
Ik durf het hier bijna niet hardop te zeggen met zo'n expert die meeleest, maar in oude tijden kende men inderdaad het tempo ordinario of tempo giusto, dat op ca MM72 lag, de snelheid van de gemiddelde menselijke hartslag.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Tamarinde schreef:@Christiaan "Muziekeuze is voor mij niet smaakgebonden,
ook hier verschil ik van velle anderen.

NU worden we toch wel benieuwd waarin je nog meer van ons verschilt behalve ritmiek, stellingen van Luther en nu ook al muziek.

Wat krijgen we nog meer? Ennuh schrijf nu gewoon ff je CV op bij het topic: IK BEN NIEUW
Alvast hartelijk dank namens de feestcommissie van dit forum. :wink:
Is er al!!
Wakker blijven.
Christiaan

Hendrikus schreef:
wim schreef:Weet je...die 60 tellen per minuut is als basis helemaal zo vreemd nog niet (als zou het volgens mij iets sneller moeten zijn), maar je lijkt zelf geen idee te hebben hoe je er aan komt.
Ik durf het hier bijna niet hardop te zeggen met zo'n expert die meeleest, maar in oude tijden kende men inderdaad het tempo ordinario of tempo giusto, dat op ca MM72 lag, de snelheid van de gemiddelde menselijke hartslag.
tempo ordinario is eerder 60 MM zo menen meerdere organisten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:tempo ordinario is eerder 60 MM zo menen meerdere organisten.
Aha, dat heb je zeker ook autodidactisch zelf ontdekt.
Noem eens namen? Een paar is al genoeg hoor, het hoeven er echt geen dertig te zijn.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Prima. Nu hebben we een aanknopingspunt. Laten we gewoon stellen dat je daarin gelijk hebt (we gaan niet over details zeuren). Is dit voor jou nu dus de bril waardoor je alles beziet? Daar lijkt het wel op.
Christiaan

wim schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:
Prima. Nu hebben we een aanknopingspunt. Laten we gewoon stellen dat je daarin gelijk hebt (we gaan niet over details zeuren). Is dit voor jou nu dus de bril waardoor je alles beziet? Daar lijkt het wel op.
Tempoaanduidingen waren er niet voor niets, daarvoor zei het karakter van het muziek stuk wat over het tempo, beter gezegd: men noteerde in het tempo zoals het gespeeld moest worden. Daarna was volgens mij de gewoonte dit te blijven doen. Maar stukken waarbij dit niet zo was dat aan te geven. Prest, Adagio ect.
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Tempoaanduidingen waren er niet voor niets, daarvoor zei het karakter van het muziek stuk over het tempo, beter gezegd: men noteerde zoals het gespeeld moest worden. Daarna was volgens mij de gewoonte dit te blijven doen. Maar stukken waarbij dit niet zo was dat aan te geven. Prest, Adagio ect.
Ok. Klinkt logisch. Hoewel het een aanname is. En je moet voorzichtig zijn met aannames. Enige muziekgeschiedenisdeskundigen hier die dit kunnen bevestigen/weerleggen?
Maar dan komen we toch weer uit op de kwestie: waarom de alla breve aanduiding negeren? Heb je daar ook een aanname voor moeten doen? En zo ja: welke?
wim

Bericht door wim »

[marq=down]V
V
V
V[/marq]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:[marq=down]V
V
V
V[/marq]
Ja, stil hè?
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Ja, stil hè?
Ja, ik krijg ontwenningsverschijnselen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
je raakt helemaal uit je ritme zo :mrgreen:
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
wim schreef:
je raakt helemaal uit je ritme zo :mrgreen:
Ach, nu is het tempo weer wat meer ordinario.
Plaats reactie