Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

huisman schreef: Vandaag, 10:28
GG links schreef: Vandaag, 10:04
huisman schreef: Vandaag, 10:03
Bertiel schreef: Vandaag, 09:53 Kan je uitleggen wat nu precies de Bijbelse achtergrond is van het hoofddeksel? En waarom alleen bij vrouwen?
En hoe voorkomen we de modeshow?

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1025809069

In de laatste alinea wordt verwezen naar een preek van dr. C.A. Tukker over 1 Korinthe 11. Zie link om de preek te lezen.

Onze gezindte verliest meer als alleen een hoedje als we dit gaan loslaten.
Wat nog meer dan ? Traditie ?
Gehoorzaamheid aan Gods Woord. Maar als jij niet eens de moeite neemt om de preek van een NHK predikant te lezen is blijkbaar jouw mening niet voor correctie vatbaar.
Ik kan moeiteloos preken posten waarin het tegendeel wordt beweerd.
JvW

Bericht door JvW »

Zita schreef: Vandaag, 10:35
JvW schreef: Vandaag, 10:26 Wat mij betreft mogen ze het punt hoofdbedekking zoals het nu functioneert gelijk afschaffen. Ik verbaas me altijd erg als het weer eens vakantie is. Wat er dan allemaal langskomt onder de noemer ‘hoed(je)’, het is echt lachwekkend gewoon.
Vooropgesteld: ik draag met vreugde mijn hoeden.
Ik heb weinig ervaring met vakantiehoeden. Maar ik begrijp dat het een erg kleine macht op het hoofd is. Maar is dat verkeerder dan een slagschip vol decoraties? Ook met een klein iets op het hoofd heeft de vrouw toch iets boven zich, waarmee ze hopelijk erkent en belijdt dat God boven haar is?
Of het is een soort haarband/diadeem waar nog een schoteltje aan vastzit met wat prul erop of een slagschip vol met decoratie alsof het een fruitmand is. Het schiet z’n doel in ieder geval volledig voorbij. Het zijn voor diegenen niet hun vakantiehoed, maar ik vrees hun ‘normale’ hoed.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Forummer

Bericht door Forummer »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 10:10
Forummer schreef:Droegen de vrouwen in jaren 40 een hoedje omdat God dat van hen vroeg, of omdat het mode was?

Dragen de vrouwen in het Oostblok een hoofddoek omdat God dat van hen vraagt, of omdat het mode, gewoonte of praktisch is?
Waarschijnlijk door mode en tijdsgeest en praktisch gebruik.

Tegenvraag: waarom dragen bijbelgetrouwe vrouwen (daar) nog steeds een hoofdbedekking?
Omdat zij ervan overtuigd zijn dat God dat van hun vraagt. Voor een deel zal dit hun eigen overtuiging zijn, voor een deel vooral de overtuiging van hun predikant (zeg ik als moderne westerse christen vanuit mijn eigen referentie kader).

Heb je er met buitenlandse christenvrouwen wel eens over gesproken? Hoe kijken zij er tegenaan?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GG links

Bericht door GG links »

MGG schreef: Vandaag, 10:09
Bertiel schreef: Vandaag, 09:53 Kan je uitleggen wat nu precies de Bijbelse achtergrond is van het hoofddeksel? En waarom alleen bij vrouwen?
1 Korinthe 11 en dan vooral vers 4 en 5 inclusief kanttekeningen is voor jou neem ik aan niet onbekend?

Modeshow is een mening en dat kan je ook over pakken, shirts en schoenen zeggen. Doe er zelf niet aan mee en respecteer dat meningen verschillen.
En hoe zit het dan met kanttekening nr. 11 ? Dat is toch de eindconclusie bij dit hele stuk ?
HHR

Bericht door HHR »

GG links schreef: Vandaag, 11:57
MGG schreef: Vandaag, 10:09
1 Korinthe 11 en dan vooral vers 4 en 5 inclusief kanttekeningen is voor jou neem ik aan niet onbekend?

Modeshow is een mening en dat kan je ook over pakken, shirts en schoenen zeggen. Doe er zelf niet aan mee en respecteer dat meningen verschillen.
En hoe zit het dan met kanttekening nr. 11 ? Dat is toch de eindconclusie bij dit hele stuk ?
Met alle respect maar hoe verbind jij kant 11 met hoofdbedekking van de vrouw?
Het gaat in die tekst over de man.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen: tel je zegeningen als de discussie over hoed en broek voor de vrouw hoofdzaak is in je gemeente.
Valcke

Bericht door Valcke »

helma schreef: Vandaag, 09:32
2e Hans schreef:
helma schreef: Gisteren, 20:20 Omdat alom blijkt dat velen niet meer weten wáárom de hooofdbedekking een 'hoofdzaak' is.
Ofwel een Bijbelse grond heeft.
Is alles wat een Bijbelse grond heeft “hoofdzaak”. Ik zie als hoofdzaak datgene wat onmisbaar is voor je verlossing. Er zijn op deze aarde en ook in Nederland oprechte christenen, die niet zo over de hoofdbedekking als “wij.” Begrijp me goed, ik pleit niet voor zonder hoofddeksel je dienst te bezoeken, maar hoofdzaak vind ik echt iets anders. De hoofdbedekking is geen zaligmakend iets.
Ja, dat 'hoofdzaak' had ik ook expres gemarkeerd. Figuurlijk is het een hoofdzaak.

Maar ik vind het wél vallen onder gehoorzaam zijn. En in dat opzicht denk ik dat het belangrijker is dan menigeen denkt (of wil denken).
Ja, mee eens. Het is maar al te gevaarlijk om de zaken die een Bijbelse grond hebben te schiften in hoofd- en bijzaken.
Iets is pas een middelmatige zaak wanneer Gods Woord er geen uitspraak over doet. Vinden we in Gods Woord er wel een uitspraak over (gebod of verbod), dan is het per definitie niet middelmatig meer en worden we geroepen tot gehoorzaamheid. Dat staat los van de vraag of er de zaligheid mee verbonden is. Wanneer een Bijbels gebod of verbod ons onverschillig laat, is dat geen best teken (wanneer er echt onbedoeld onwetendheid is, ligt dat natuurlijk anders).
huisman

Bericht door huisman »

GG links schreef: Vandaag, 10:56
huisman schreef: Vandaag, 10:28
GG links schreef: Vandaag, 10:04
huisman schreef: Vandaag, 10:03

In de laatste alinea wordt verwezen naar een preek van dr. C.A. Tukker over 1 Korinthe 11. Zie link om de preek te lezen.

Onze gezindte verliest meer als alleen een hoedje als we dit gaan loslaten.
Wat nog meer dan ? Traditie ?
Gehoorzaamheid aan Gods Woord. Maar als jij niet eens de moeite neemt om de preek van een NHK predikant te lezen is blijkbaar jouw mening niet voor correctie vatbaar.
Ik kan moeiteloos preken posten waarin het tegendeel wordt beweerd.
Ben benieuwd. Liefst een leespreek maar audio mag ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: Vandaag, 10:54 Klopt. Vandaag niet. Als het zo’n halszaak is dan zou MGG of huisman dat toch zo zonder allerlei verwijzingen in twee regels neer kunnen typen?

Ik zie absoluut de noodzaak en waarde ervan. Maar zoals het niet in refo NL als meetlat en als modeshow wordt gebruikt is het tot oneer van God en niet tot eer
Dat laatste is jouw mening en geen feit. De verwijzing is heel eenvoudig 1 Korinthe 11. De duidelijkheid en de uitleg daarvan heeft eeuw in eeuw uit wereldwijd en in zeer diverse christelijk demonaties geresulteerd dat vrouwen met een gedekt hoofd de samenkomsten bezochten. Dat is geen traditie maar gehoorzaamheid aan de Schrift.

Maar in het verlichte jaar 2025 is dat blijkbaar achterhaald. Jammer want zulke discussies leiden binnen gemeenten vaak tot hete hoofden en koude harten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik heb het woord traditie niet genoemd.
Is hoe wij het nu invullen echt conform Gods woord en tot Zijn eer? Daar zouden we goed aan doen om dat te doordenken in plaats van elkaar er de maat mee nemen en onze rechtzinnigheid er mee te etaleren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Daarnaast is het een teken van nederigheid. En dat beeld zijn we allang kwijt. We doen het omdat iedereen het doet en oja, het staat ook nog in de bijbel.
Maar we doen het half en we doen het als teken van rechtzinnigheid en we etaleren onze voorspoed er mee. :nonnon
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoed

Bericht door Hoed »

Ik las dit en wil er wel graag wat over zeggen.

Er worden hier uitspraken gedaan waarin de suggestie doorklinkt dat, vanwege een vermeende modeshow in bepaalde gemeenten, er een rechtvaardiging zou kunnen zijn om maar helemaal geen hoed meer te dragen. Het is immers toch niet noodzakelijk voor de zaligheid.
Er worden hier in onkunde (is mijn indruk) ook forse uitspraken gebezigd over een Bijbelse grond over de bedekking van het hoofd, wat men dan als wetjes en regeltjes lijkt te beschouwen.

Ds. M. Klaassen, niet geheel toevallig ook betrokken bij Bijbels Beraad m/v, heeft veel geschreven over de macht op het hoofd. Zie: https://www.mklaassen.net/tag/hoofdbedekking/

Het zou goed zijn voor sommigen hier als we met z'n allen dit eens inhoudelijk zouden bestuderen en dan daarná met elkaar deze discussie opnieuw zouden voeren. Er wordt nu in het luchtledige wat gekrakeelt, zonder echt inhoudelijk een standpunt in te nemen. Ik vind dat kwalijk, omdat ik signaleer dat dit hier steeds vaker lijkt te gebeuren, en dan vooral in dit onderwerpgedeelte over de Gereformeerde Gemeenten. Terwijl in wezen dan natuurlijk niet dit kerkverband alleen daarvoor gediskwalificeerd zou moet worden, omdat ook binnen een deel van de Hersteld Hervormde Kerk en een deel van de Christelijk Gereformeerde Kerken er net zo goed een modeshow kan zijn.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik heb nergens voor afschaffen gepleit.
De discussie mag best worden afgesplitst. Het speelt uiteraard niet alleen in de GG
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Is dit overigens geen marketing truc van een paar hoedenzaken in stille tijden? Het opstarten van deze discussie?
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:27
GG links schreef:
JanRap schreef: Vandaag, 06:51
helma schreef: Gisteren, 20:20 Omdat alom blijkt dat velen niet meer weten wáárom de hooofdbedekking een 'hoofdzaak' is.
Ofwel een Bijbelse grond heeft.
@ Helma, u heeft een punt. Had ooit discussie met iemand die zei: hoe ga je met een ontwikkeling om in een gemeente als steeds meer vrouwen en meisjes in de eredienst geen hoed op hebben? Bracht in: volgens mij komt dit vanzelf goed als in de prediking de bekering aan de orde komt. Dan komt alles op z'n plek, ook de levensstijl. Een ander bracht toen in dat het anno 2025 ook moest worden uitgelegd waar om de hoofdbedekking voor vrouwen onopgeefbaar is. Toch blijf ik het idee houden dat we iets niet goed doen met die hoeden voor vrouwen en meisjes. Bijvoorbeeld: zangavonden die worden geopend met gebed-niet, div. andere bijeenkomsten die geopend worden met gebed-niet. Op weg naar de kerk-hoed in tasje. Hier kloppen toch zaken niet? Vind dat het hele kledinggebeuren naast principiële, bijbelse, elementen, ook gewoon elementen bevat van burgerlijk fatsoen. Ik bekijk veel documentatiemateriaal uit de jaren 40-45. Steevast als je een foto of film ziet van een straatbeeld zie dat vrouwen een hoed dragen en mannen een hoed of pet. Tijdje geleden zag ik ergens een artikel waarin werd gepleit dat vrouwen of meisjes altijd een hoofdbedekking zouden dragen. Zou dat niet normaler zijn?
Herinner me ook iemand die zei: alleen als in een dienst votum en groet worden uitgesproken dan is het een dienst waar vrouwen en meisjes een hoofdbedekking behoren te hebben. Wie het weet mag het zeggen. Denk dat de predikant die ooit zei dat het loslaten van de hoofdbedekking voor vrouwen en het dragen van mannenkleding door vrouwen tekenen waren van de emancipatiegeest gelijk had. Je ziet soms vrouwen zonder hoed de kerk binnenkomen en dan met zo'n blik van: 'zie je, dat durf ik toch maar'. Jammer en verdrietig. En opvallend vaak zijn die verlichte vrouwen afkomstig uit gezinnen waar dit vroeger onbespreekbaar was. Hebben ze toch onder een juk gezeten?
Jan Rab, je bent behoorlijk generaliserend en vol inlegkunde bezig met je opmerking over de blik van de geen hoed dragende vrouw. Ben ik helemaal niet van je gewend!

Ziet de hele kerkelijke wereld het fout en de 100.000 mensen wereldwijd die een hoedje dragen het goed. ? Met een grote modeshow tot gevolg. Dat kan toch niet waar wezen ? Dan zie ik vrouwen de kerk binnenkomen met een blik van kijk mij nou ik voldoe aan het voorschrift maar ik maak er wel wat moois van..
Ik denk dat je scoop een beetje beperkt is. Overal ter wereld dragen in christelijke gemeenten vrouwen hoofdbedekking. In Amerika (Baptisten en Slavische gemeenten), in Duitsland, in het voormalige Oostblok en Sovjet-Unie. Ook in de Orthodoxe kerken (Grieks-, Koptisch-)dragen vrouwen vaak een hoofddoek tijdens het gebed. Ik durf te stellen: miljoenen vrouwen. En dat is ook heel simpel te verklaren: het is een bijbelse opdracht dat vrouwen bidden met gedekt hoofd.

Dat wij er hier in Nederland een potje van maken met waar-wel-waar-niet bijeenkomsten, met een geheel eigen mode, met allerlei van randverschijnselen is wat anders.
Ook bij bepaalde RK-stromingen dragen vrouwen een sluier tijdens de mis.
Plaats reactie