Een kleine opmerking er tussendoor, want jullie zijn in gesprek, maar dat minimaal driekwart stil blijft, heeft ook met een verregaande voorzichtigheid te maken. Ik hoop altijd nog dat er toch een gedeelte tussen zit die het wel degelijk kent, maar door de 'mistigheid' zich regelmatig afvraagt; "Hoe ben ik aldus?"Bertiel schreef: ↑Vandaag, 15:15wil je zeggen dat het zoveel inhoud heeft dan? Uiterlijk mag het wat lijken, maar als je vraag wie is Christus voor je blijft minimaal driekwart stil.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 15:04Wellicht is dat te bout een lege huls...Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56dan nog is het niet de oplossing gebleken. De Hervormde school is ondertussen (haast) openbaar.Bobber schreef: ↑Vandaag, 14:43
Beiden. Het bestuur benoemt de leerkrachten bijvoorbeeld.
Hervormd Confessioneel met nu vrouwen in de kerkenraad staat behoorlijk ver af van GG/GGiN.
Blijkbaar vond de HK dat ca 40 jaar geleden ook, we kregen geen voet aan de grond, daarom is er een Reformatorische School gekomen.
Je kan de situatie niet vergelijken met Flakkee met veel rechtsere Hervormde Gemeenten.
En de refozuil is een lege huls
En dat is wat ds Stelwagen bedoelde!
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik lees met grote regelmaat in het kerkblad van de omgeving van mensen die op hun sterfbed (meestal op vergevorderde) leeftijd daar pas voor uit durven te komen. En dat is iets dat dan al van jaren is, maar er dan pas uit komt, of pas dan tot zekerheid komt.
Een gevolg van de prediking en pastoraat.
Ook dat kan grotendeels voorkomen worden met een bijbels prediking en een bijbelse geloofstoetsing.
De weg tot behoud wordt als maatstaf genomen met alle ervaringen erop en eraan, en niet de vruchten zoals Paulus en ook de DL ons leren.
De wederkerende daad van het geloof wordt als zaligmakend beschouwd, niet de uitgaande.
Als we het woord preken, puur het woord, dan komt de bevinding er vanzelf uit, dan kan de Geest er wat mee. Als we het woord beteugelen, dan wordt het automatisch donker.
Ook dat kan grotendeels voorkomen worden met een bijbels prediking en een bijbelse geloofstoetsing.
De weg tot behoud wordt als maatstaf genomen met alle ervaringen erop en eraan, en niet de vruchten zoals Paulus en ook de DL ons leren.
De wederkerende daad van het geloof wordt als zaligmakend beschouwd, niet de uitgaande.
Als we het woord preken, puur het woord, dan komt de bevinding er vanzelf uit, dan kan de Geest er wat mee. Als we het woord beteugelen, dan wordt het automatisch donker.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dit (her)ken ik in mijn naaste familie/omgeving. Toch blijf ik het moeilijk vinden. Denk aan; "dat de stenen zouden roepen, als dezen zouden zwijgen". ( Lucas 19)Bertiel schreef: ↑Vandaag, 15:49 Ik lees met grote regelmaat in het kerkblad van de omgeving van mensen die op hun sterfbed (meestal op vergevorderde) leeftijd daar pas voor uit durven te komen. En dat is iets dat dan al van jaren is, maar er dan pas uit komt, of pas dan tot zekerheid komt.
Hoe dan?HHR schreef:GG Links weet met zijn opstelling als "verdediger van de linkerflank van de GG" zelfs de linkerflankers nog van zich te vervreemden.
@ Bobber, dit is even nieuw voor me, dat dr. vd. Brink er een speciaal gedachtegoed op zou nahouden. Ik dacht dat hij met grote ernst teruggreep op de leer van de reformatie: de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof. Over de manier waarop hij dat deed heb ik twijfels. Hij is helaas geen verbinder. Het is juist uiterst eigenaardig dat het grote deel van de GG zich niet herkent in hetgeen hij schrijft. Een slecht teken. Dr. v.d Brink heeft de leer van de reformatie onder het stof vandaan gehaald. Het stof van de op termen gebrachte gezelschapstheologie, het stof van de filosofie, het stof van leeruitspraken enz. enz. Zouden de GG eigenlijk wel terug willen naar de leer van de reformatie?Bobber schreef: ↑Vandaag, 12:46 Ik denk dat de er een klein smaldeel in de GG is die achter het gedachtegoed van ds. Gert van den Brink staat.
Veelal - hoeft niet altijd - gaat dit ook gepaard met uiterlijkheden waar hier over gesproken wordt.
Geen hoed, dragen van broeken door vrouwen etc. Het grote GG-deel herkent zich hier totaal niet in.
Ik ben bang van niet. Ben bang dat ze ('het grote GG deel') die leer te oppervlakkig vinden. En dat ze het sprookje geloven dat het in de reformatie ging over de leer, en in de Nadere Reformatie en na 1907 over het leven.
Jammer dan.Bobber schreef: ↑Vandaag, 12:46 Ik denk dat de er een klein smaldeel in de GG is die achter het gedachtegoed van ds. Gert van den Brink staat.
Veelal - hoeft niet altijd - gaat dit ook gepaard met uiterlijkheden waar hier over gesproken wordt.
Geen hoed, dragen van broeken door vrouwen etc. Het grote GG-deel herkent zich hier totaal niet in.
Een mooi interview waarin veel lessen liggen.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 11:41Juist, dat interview is een monument: https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
Terecht wijst hij niet naar het land, niet naar de kerk, maar naar zichzelf. We kijken vaak neerbuigend op anderen neer, maar "vergeten" onszelf. Als je jezelf kent, ben je ook milder naar de ander.
Dat lijkt mij wat te gechargeerd gezegd.JanRap schreef: ↑Vandaag, 17:22@ Bobber, dit is even nieuw voor me, dat dr. vd. Brink er een speciaal gedachtegoed op zou nahouden. Ik dacht dat hij met grote ernst teruggreep op de leer van de reformatie: de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof. Over de manier waarop hij dat deed heb ik twijfels. Hij is helaas geen verbinder. Het is juist uiterst eigenaardig dat het grote deel van de GG zich niet herkent in hetgeen hij schrijft. Een slecht teken. Dr. v.d Brink heeft de leer van de reformatie onder het stof vandaan gehaald. Het stof van de op termen gebrachte gezelschapstheologie, het stof van de filosofie, het stof van leeruitspraken enz. enz. Zouden de GG eigenlijk wel terug willen naar de leer van de reformatie?Bobber schreef: ↑Vandaag, 12:46 Ik denk dat de er een klein smaldeel in de GG is die achter het gedachtegoed van ds. Gert van den Brink staat.
Ik ben bang van niet. Ben bang dat ze ('het grote GG deel') die leer te oppervlakkig vinden. En dat ze het sprookje geloven dat het in de reformatie ging over de leer, en in de Nadere Reformatie en na 1907 over het leven.
Ik heb beide boeken van dr. G. van de Brink gelezen. Terecht heeft hij de vinger gelegd op de standenleer en de plaats van de uitverkiezing. Tegelijkertijd hebben mannen zoals dr. P. de Vries en ds. C. Harinck terechte nuances aangebracht.
Verder is binnen de Gereformeerde Gemeente er ook verscheidenheid. Daar wordt verschillend gedacht over deze onderwerpen.