Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 21 jul 2025, 10:43
Maar hoe kun je als hoorder beoordelen of een prediker de Geest heeft?
Daar is als het goed is wel iets van te merken. Je hebt predikanten die de preekstoel als steekstoel gebruiken. Maar ook predikanten waarvan je merkt dat de liefde van Christus hen dringt.
Ik vind het in het algemeen een slechte menselijke gewoonte om meer te letten op wie iets zegt, of hoe iemand het zegt, dan op wat hij zegt. Datzelfde kan ook voor de hoorder onder de prediking een belemmering zijn, als iemand minder bezig is met wat er gezegd wordt, dan met wie het zegt, of hoe het gezegd wordt. Dat neemt niet weg dat ook ik vind dat iemand zijn eigen boodschap tegenspreekt als leer en leven niet in overeenstemming zijn.R+ck schreef: ↑21 jul 2025, 10:24 Ik volg je redenatie @iemand maar je overschat de rol van zuivere leer als losstaande norm
Jij stelt dat als de leer zuiver is, de hoorder verplicht is te gehoorzamen — zelfs als het hart en leven van de predikant niet zuiver zijn. Maar dat verabsoluteert de vormelijke juistheid van de boodschap ten koste van de geestelijke werkelijkheid waarin die boodschap gehoord wordt.
Johannes roept niet alleen op om te beproeven, maar wijst ook aan hoe: 'alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God', vers 2, en de kanttekening merkt op bij 'beproeft de geesten': 'Namelijk aan den toetssteen van Gods Woord.' Datzelfde geldt ook voor Matt. 7:16, de kanttekening wijst daar met nadruk op de leer: 'Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn.'R+ck schreef: ↑21 jul 2025, 10:24 Jij betoogt dat het "ervaren van gemeenschap, eenheid of werking van Gods Geest" een onbetrouwbare toetssteen is. Maar in het Nieuwe Testament is geestelijke onderscheiding wél een essentieel element.
In 1 Johannes 4:1 staat: "Beproef de geesten of zij uit God zijn." Dit vereist geestelijk onderscheidingsvermogen, niet alleen tekstkritiek of dogmatische toetsing.
Waar het mij om gaat is dat Gods Geest niet iets anders spreekt dan Gods woord. In de gelijkenis van de zaaier werd hetzelfde zaad gezaaid, maar afhankelijk van de plaats waar het viel bracht het vrucht voort. Net zoals dezelfde zon de was laat smelten en de modder hard maakt. Het is hetzelfde zaad, het is dezelfde zon: de Schriften, die van Jezus getuigen, die wijs kunnen maken tot zaligheid.R+ck schreef: ↑21 jul 2025, 10:24 Ik ben bang dat jij een model creëert waarin zuivere leer als losstaand object fungeert, los van de ervaring van Geest en vrucht. Maar in de Schrift zijn leer, Geest, ervaring en vrucht met elkaar verweven.
Alleen het Woord dat doordrenkt is van de Geest is werkelijk levend — en dat merk je aan de geestelijke effecten in het lichaam van Christus.